Byta toppackning

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Är det någon här som bytt toppackning på FZR1000 -87 / -88 som har någon uppfattning om det är ett helg jobb eller om det är lika bra att vänta till säsongen är över om någon månad?
Problemet är att det gurglar och bubblar och trycker ut vatten ur expansionskärlet när man är färdigkörd och det får jag till att något trycks ut i vattnet och första tanken är ju då toppackningen. Går att köra bra så länge man håller koll på vätskenivån och inte hamnar i för långa bilköer med stigande värme som följd. Oljan är inte emulgerad så vattnet går inte det hållet ännu.
Några andra tankar och funderinga kring gurglande vatten, om det kan vara något enklare. Fläkten går och vattenpumpen tror jag går då den är mekanisk och svårförstörbar.
Alla inputs mottages tacksamt
Om toppackningen gått kan man använda värmebeständig silikon istället för en ny packning för +1000:- ?
Edit: Har hittat för 600:- nu istället med leveranstid på 4-5 veckor så om silikon funkar är det fortfarande alternativet att föredra.

Försvinner det vatten? Att det spottar ut lite vatten i expansionen är inte ovanligt. Det är inte så att en slang eller expansionkärlet läcker?
Eller för all del någon annanstans?

Att byta toppackning är gjort på en helg lätt om du mekar en del.
Men det kan ju också vara mikrospricka i toppen och annat som ställer till det...

Nej silikon kommer inte fungera istället för topplockspackning.

Bubblar den efter att du har stängt av motorn? Då är det väl knappast toppackningen.
Om tempmätaren visar OK verkar den ju koka fast vattnet inte är för varmt, det kan bero på fel glykolblandning eller fel på kylarlocket. Eller så sitter slangen till expansionskärlet på fel ställe på kylaren.
Har felet plötsligt uppstått eller blivit sakta värre med tiden?

Jag gissar på kylarlocket. När vattnet blir varmt så expanderar det, då ska kylarlocket hålla igen så det blir övertryck i systemet, och kokpunkten höjs.

Jag uttalar mig inte alls om huruvida det är topplockspackningen som är gonatt eller ej i det här fallet men ifall det ska ske ett byte av packning så är det lika bra att justera ventilerna samtidigt. Har man inte shims hemma så tar det ca en vecka att få tag på nya.

Detta är för övrigt ett jobb som kräver såväl verkstadshandbok som momentnyckel i spannet 10 Nm till 50 Nm. Har man ingen erfarenhet av dylikt skruvande så tar det nog mer än en helg...

Satsa på ett nytt kylarlock.
Billigt och enkelt att byta, är ett vanligt fel faktiskt.
Har faktiskt exakt samma problem på en FZR 1000 -87. Men efter som att nivån återgår till det normala så hoppas jag att det blir bra när jag får ett nytt lock.

Mats

Följer minsta motståndets lag så det blir ett nytt lock till och börja med.
Och fortsätter det att jäklas så plockar jag av toppen efter säsongen och helrenoverar och då ska det nog även kikas på förgasaren.
Tack för alla inputs!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...