byta till 520 kedja, ger de något?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Ja har idag orginal sukka 530 kedja.
med en kugg mindre fram å orginal drev bak.
hojjen varvar ur 5 an på anderstorp med 295 på mätarn. men funderar på att dreva ner den bak 3 kugg. eller skall ja dreva mer?

tanken slog mig att kanske samtidigt byta till 520 kedja. men ger de något extra eller är de bara bortkastade pengar? någon som bänkat med båda kedjorna? ger de några andra fördelar eller ger de bara nackdelen kortare livslängd?

helsystem å slipon verkar ju idag vara hopplöst på svenska banor så någon annanstans måste de ju gå att hitta effekten:)

Jag har en k5 med orginal kedja... En kugg mindre framdrev och två större bak. Passar utmärkt med orginalkedjan.
Vet inte hur stor effektvinsten blir med 520 men jag tycker det är skönt att slippa bekymra sig över kedjan... en orginal håller ju nästan hur länge som helst, det är så mycket annat som går sönder... Men så är ja en långsam b-förare.. :näsblod

Men är det gsxr1000 -05 du menar? Min hoj har jag drevat mer än din och jag har aldrig lyckats få den att varva ur på femman på anderstorp. Men 299 har jag på mätarn någon sekund eller två innan jag bromsar. Men det är en bit kvar till varvstopp på femman.
Skumt!

Man spar rätt mycket vikt med en 520. Originalkedjan väger mycket.

Hur mycket snabbare slits en 520 och alu bakdrev?
jag ska kladda på 520 och alu drev mest för att jag inte får tag orginal - billigt som skam på ebay nu när dollarn står så lågt.

En 520 med aludrev slits betydligt snabbare an original men vinsten i form av mindre vikt och friktion gor det till prisvard trimmning jamfort med mycket annat.

Men är det gsxr1000 -05 du menar? Min hoj har jag drevat mer än din och jag har aldrig lyckats få den att varva ur på femman på anderstorp. Men 299 har jag på mätarn någon sekund eller två innan jag bromsar. Men det är en bit kvar till varvstopp på femman.
Skumt!

Det beror på att den mäter hastigheten på utgående axel istället för på hjulen, och om du då drevar om så spökar den.

Det beror på att den mäter hastigheten på utgående axel istället för på hjulen, och om du då drevar om så spökar den.

jo men nu var det ju likadana hojar och dom borde ju visa samma hastighet på mätarn vid visst visst varvtal sen vilken drevning och verklig hastighet man har är ju en annan sak

jo men nu var det ju likadana hojar och dom borde ju visa samma hastighet på mätarn vid visst visst varvtal sen vilken drevning och verklig hastighet man har är ju en annan sak
Nä, nu tänker du fel. Drevar du ner varvar hojen mer vid varje given hastighet och tror att det går fortare än det gör. Efter ett kugg ner fram och två bak visade även min 750 299 på Anderstorp. Den visade ca 285 innan omdrevningen.

Nä, nu tänker du fel. Drevar du ner varvar hojen mer vid varje given hastighet och tror att det går fortare än det gör. Efter ett kugg ner fram och två bak visade även min 750 299 på Anderstorp. Den visade ca 285 innan omdrevningen.

jo jag är helt med på det du skriver men han skrev ju i första inlägget att den varvade ur på femman och visade då 295.

När min hoj varvar ur på femman så har den visat 299 en stund.. oberoende av vilka drev som sitter på

hojarna mäter ju hastigheten på utgående axel... hastighetsmätarn visar samma vid ett visst varvtal på en viss växel helt oberoende av drevning

Jaaa?
Men det skumma är ju att otzos hastighetsmätare visar mer och varvar inte ut, medans trådskaparen varvar ur femman vid en lägre hastighet. Varvräknare och hastighetsmätaren har ett linjärt förhållande antar jag att vi är överrens om?
Oavsett om man ändrar drevningen.

Edit: sen som vanligt.

ozto ja skrev nog lite fel. de står 295 på mätarn men de finns nog några varv kvar på mätarn. dock är de precis under varvstopp innan de e dags å bromsa.

är 2 kugg bak som du drevat ner lagom ? och 1 kugg fram?

520 vad kom vi överens om, ger de ngåot eller var de enbart psykologiskt?

jo jag är helt med på det du skriver men han skrev ju i första inlägget att den varvade ur på femman och visade då 295.

När min hoj varvar ur på femman så har den visat 299 en stund.. oberoende av vilka drev som sitter på

hojarna mäter ju hastigheten på utgående axel... hastighetsmätarn visar samma vid ett visst varvtal på en viss växel helt oberoende av drevning
Ähum, när du lägger fram det på det viset så... :glömdet

Tänk på att en vanlig kedja har mindre friktionsförluster än en o-ringskedja.

Gamle världmästaren Kent Andersson påstod att man fick 3-4 hästar mer* på bakhjulet med de sinterbussningskedjor han sålde. Dessa saknade o-ringar och var "internsmorda" genom sintrade bussningar som innehöll grafit.

* På en hoj som hade ca 60 hkr, alltså 5-6% effektökning.

Vilket sammanträffande! Att han "råkade" sälja just de kedjor som gav dessa finfina effektvinster!!:D
Jag har hört att det är försumbara effektförluster med en O-ringskedja jämfört med en "vanlig". När en O-ringskedja är varm ska den visst gå lika lätt som en inte-oring. Fast fan trot... någon som vet?

ozto ja skrev nog lite fel. de står 295 på mätarn men de finns nog några varv kvar på mätarn. dock är de precis under varvstopp innan de e dags å bromsa.

Bra då har vi löst det...
Jag är ganska nöjd med drevningen... sen att man aldrig behöver använda sexan kan ja leva med... Tycker drevningen passar hyfsat, jag orkar inte hålla på och ändra för olika banor.

Hur det är med 520 vet jag inte men någon eller ett par hästar och något kilo mindre halvt ofjädrad vikt blir det väl.. Handlar väl mest om hur mycket pengar och extra mekande man vill lägga.. Själv så lägger ja pengarna på mer körtid istället. Men har du pengar över så självklart ska du byta.

På Anderstorp kör jag en kugg ner fram och original bak, dvs 16-42 520. Tycker det funkar perfekt på den banan och då varvar den i stort sett ut på rakan på sexans växel innan det är dags att bromsa. Detta är då på en R1000 -06.

På Anderstorp kör jag en kugg ner fram och original bak, dvs 16-42 520. Tycker det funkar perfekt på den banan och då varvar den i stort sett ut på rakan på sexans växel innan det är dags att bromsa. Detta är då på en R1000 -06.

verkar konstigt att min 05a nästan bara orkar vara ur 5an med samma drevning som dig dvs orginal bak och 1 ner fram när din varvar ur 6an? visserligen väger jag 100 kg och hojjen är maskinellt helt orginal men ändå?

går i valet å kvalet om ja skulle byta till ett större drev bak. för nu blir de lite väl mycket var på 2an i vissa kurvor eller så blir han för slö på 3an. hade varit klockrent å kunna gå ur på 3an.

otzo funkar de med orginal kedjan med 1 ner fram och 2 kugg bak? eller blir kedjan för kort?

kanske ingen ide å byta kedja då om de ger så lite effektvinst. 125 cc åker ju 1.41 på anderstorp å då har jag ändå någon secund dit men 100 hästar mer än dom rackarna:)

ingen som bromsat före å efter med enbart kedjebyte?

Borde ni inte dreva om mer :va om ni inte använder sexan på a-torp lär ni väl inte göra det annars heller?

Borde ni inte dreva om mer :va om ni inte använder sexan på a-torp lär ni väl inte göra det annars heller?

Jo det borde man... men vet inte om man tjänar så jättemycket som en rookie på att få en mer tätstegad låda på en tusen. Jag börjar kanske bli gammal, men tycker det skönt när man slipper växla hela tiden.

Men någon mer erfaran superbikeförare kanske har bättre och annat svar på det...

ja kör som sagt med 16 fram å 42 bak nu. tycker de blir fel på anderstorp i böjjarna ibland. antingen för höga varv på 2 an elelr för låga på 3an.

ja har 15 och 17 drev i reserv.
skall beställa 44 kuggars bak.

orginal kedjan funkar ju med 17-42
16-42
den bör funka med 16-44
15-44 me.

så då har man lite å välja på.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...