Byta svinglager, några funderingar

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Håller på att byta svinglager och plocka isär länkarmen för rengörning och infettning av alla lager och undrar vilket fett som rekommenderas till detta? Vilket är bästa sättet att montera lagren om man inte har tillgång till press? Kommer ev. ha tillgång till en sådan men annars? Tänkte även passa på att montera smörjnipplar, något speciellt att tänka på då?

Jag körde med molybdendisulfid-fett (MoS2) eller nåt sånt. Tror det var det som rekomenderades i Haynes också. Det ska tydligen tåla höga tryck och temperaturer bra. Finns på Biltema för 30-40 spänn.

Smörjnipplar är toppen ! Framförallt om man tänkt behålla hojen ett tag.

M6*1 alt m6*1.25 (1.25 bättre i alu) är lagom. Kolla att du får tag i både gängtapp o nipplar m samma stigning.
Kan vara fippligt att får dit dom så dom smörjer, ibland får man borra nåt litet hål (1-2 mm) i nån bussning för det.
Och så ska dom inte sitta i vägen och ändå gå att smörja utifrån.

Nån gång har jag borrat ett litet hål axiellt i svingaxeln, sen ett litet radiellt innanför tätningarna sas,
in till axiellahålet.
och sist borrat större o gängat i änden. Visst blir det en försvagning, mest av det
radiella hålet, men den risken tar iaf jag.
Nippeln behöver inte sitta där alltid om man inte vill se den. En skruv utan skalle kan täcka hålet mellan varven.
/u

PacMan skrev:
Jag körde med molybdendisulfid-fett (MoS2) eller nåt sånt. Tror det var det som rekomenderades i Haynes också. Det ska tydligen tåla höga tryck och temperaturer bra. Finns på Biltema för 30-40 spänn.

Jepp, har ev. tänkt köpa den, har universalfett sedan tidigare men tycker att detta låter bättre ""Citat från Biltema: God smörjande förmåga vid höga belastningar. Rostskyddande"" = :yoparty Var inne på mekonomen och där hade enbart Castrol 4 olika typer av fett och han jag pratade med var inte hundra på vilken som var bäst på rulllager.

ulf_lundin skrev:
Smörjnipplar är toppen ! Framförallt om man tänkt behålla hojen ett tag.

M6*1 alt m6*1.25 (1.25 bättre i alu) är lagom. Kolla att du får tag i både gängtapp o nipplar m samma stigning.
Kan vara fippligt att får dit dom så dom smörjer, ibland får man borra nåt litet hål (1-2 mm) i nån bussning för det.
Och så ska dom inte sitta i vägen och ändå gå att smörja utifrån.

Nån gång har jag borrat ett litet hål axiellt i svingaxeln, sen ett litet radiellt innanför tätningarna sas,
in till axiellahålet.
och sist borrat större o gängat i änden. Visst blir det en försvagning, mest av det
radiella hålet, men den risken tar iaf jag.
Nippeln behöver inte sitta där alltid om man inte vill se den. En skruv utan skalle kan täcka hålet mellan varven.
/u

Har köpt nipplar på Jula, M6 men stigning tror jag inte stod på, skall dubbelkolla det, men det är nog antingen 1 eller 1.25 mm stigning.
Har tänkt behålla hojen men hade monterat det ändå om jag tänkt sälja den nu när man ändå har allt löst. Fast jag tror inte det är så krångligt, ser ut som att det kommer fungera kanon med fettnipplarna där jag tänkt sätta dom. Men vi får väl se :)

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT