byta - ställa in bakdäck, vad behöver jag?

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
Skratta inte nu... jag är helt grön på mek och att bara ställa in bakdäcket är en hel vetenskap för mig! :yoparty

men vad jag förstår behöver jag följande;
Momentnyckel 100mn
+ hylsor (hur ser jag storleken på muttern?)
+ blocknycklar (igen hur vet man storleken som behövs inhandlas)

thats it va?

och det är en Sukka GSF650 bandit som det göller.

mvh

fiiiisken

Alla dessa dimensioner på verktyg finns i den lilla svarta påsen med verktyg som sitter under sadeln. Öppna den och titta.
Sannolikt på suckor. Låsmuttern till justeraren 12 mm , själva justeringsskruven 10 mm och hjulmuttern 24mm.

Du kanske ska meka mer framöver så fler/bättre verktyg kanske behövs. Bra/billiga verktyg är Biltemas satser så har du "alla" storlekar. Erfarenhet ser vad för storlek det är annars mät med linjal rakt över muttern. Tång till sprinten kanske också behövs.
Är bakhjulet snett eller är det kedjan som ska spännas?

Inte fel att ha ett par riktbrädor eller dylikt som är helt raka.
Klämm/sätt dem på bakhjulet och se hur dem går mot framhjulet vid justering.
Varför? Viktigt att hojen spårar och justeringsmärkena är inte helt att lita på.
Sedan kan det finnas skevheter av naturliga själ som du vill bortjustera.

Depåstöd eller liknande underlättar och är inte så dyrt på tex biltema osv.
Skratta inte nu... jag är helt grön på mek och att bara ställa in bakdäcket är en hel vetenskap för mig! :yoparty

men vad jag förstår behöver jag följande;
Momentnyckel 100mn
+ hylsor (hur ser jag storleken på muttern?)
+ blocknycklar (igen hur vet man storleken som behövs inhandlas)

thats it va?

och det är en Sukka GSF650 bandit som det göller.

mvh

fiiiisken

Last edited:
Är bakhjulet snett eller är det kedjan som ska spännas?

bakhjulet som ska justeras, enligt justeringsmärkena är hjulet lite "osync", dock inget jag märkt när jag åkt, men tänkte justera dom och se hur känns då :)

riktbrädor för mig känns lite överkurs, jag har aldrig i mitt liv satt upp en hylla rakt så knappast att jag lyckas justera däcken efter en riktbräda :tuttar

får gå på känsla, tar o plåtar justeringsmärkena innan och sen justerar jag, känns det inte bättre, justerar jag tillbaka... smart va :banana

införskaffat hylsor och momentnyckel nu från Jula, shit rena mekanikerna nu... förutom det innehåller garaget även 1 hammare + 2 skruvmejslar (upphittade)

De där markeringarna som man skall använda för att kontrollera att bakhjulet spårar med framhjulet suger dase :mad: På min cykel så "glappar" de så man kan typ justera några millimeter fel utan att det är det:näsblod Mät med skjutmått så funkar det bättre. Och så det är knappast ngn rocket science heller:tungan Skruva åt och kör :yoparty

I stora Malmö måste du kunna hitta någon mc-polare som kan vara med och visa lite grundläggande mekeri. Går så mycket lättare om man inte ska behöva göra alla misstag på egen hand med trial/error-metoden.
Ni kan ju tillsammans se på kedjespänning o -smörjning, hjulbyten, luftning/bromsvätskebyte, olje- o filterbyte, luftfilter- och tändstiftsbyte, fjädringsinställning och så vidare.
Fortsätter du på den inslagna vägen borde du dessutom köpa en enkel och bra rephandbok, exempelvis från Clymer eller Haynes. Kan utlova många timmars trevlig läsning + dito timmar i garaget.
Get a Guru!

bakhjulet som ska justeras, enligt justeringsmärkena är hjulet lite "osync", dock inget jag märkt när jag åkt, men tänkte justera dom och se hur känns då :)

riktbrädor för mig känns lite överkurs, jag har aldrig i mitt liv satt upp en hylla rakt så knappast att jag lyckas justera däcken efter en riktbräda :tuttar

får gå på känsla, tar o plåtar justeringsmärkena innan och sen justerar jag, känns det inte bättre, justerar jag tillbaka... smart va :banana

införskaffat hylsor och momentnyckel nu från Jula, shit rena mekanikerna nu... förutom det innehåller garaget även 1 hammare + 2 skruvmejslar (upphittade)
Glöm inte kolla kedjespänningen när du justerat (innan du spänner fast hjulmuttern), om du bara fixar till en av sidorna blir det lätt för slak eller för spänd kedja. Allt detta står i din instruktionsbok. Har du ingen sån så googla, det brukar finnas på nätet.

En grej till, förutom det som redan sagts: lossa aldrig någonting med momentnyckeln, skall bara användas för åtdragning, ej för att lossa saker..

lycka till!

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...