Byta/spänna kamkedja

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Hejsan!
Jag undrar lite över vad det kostar att byta kamkedja till en cbr 600 -95 eventuellt spänna den? Inklusive/exklusive arbete på en verkstad. Tar det lång tid? Är det svårt att byta själv?
Vore jätte tacksam för snabba svar

Med vänlig hälsning Victor

Jag tvivlar på att du kommer behöva byta kamkedjan... :)
Dessutom är det med all sannolikhet en självjusterande kamkedjesträckare, den ska normalt inte behöva justeras.

Har motorn gått långt??

Normal service och ventilkontroll/justering är nog vad som kan behövas.

Jag tvivlar på att du kommer behöva byta kamkedjan... :)
Dessutom är det med all sannolikhet en självjusterande kamkedjesträckare, den ska normalt inte behöva justeras.

Har motorn gått långt??

Normal service och ventilkontroll/justering är nog vad som kan behövas.

Grejen är den att hojen rasslar till lite när jag gasar. Och det låter från motorn.
Låter som att det mycket väl kan vara kedjan.

Vanligt på 600f. Du behöver en ny kedjespännare. En dryg femhundring kostar den. Ca en femhundring för montering. Ca 30 min jobb. Inga problem att fixa själv

Eller så skiter man i det och gasar...
Skämt åsidå, men en översyn är nog att rekommendera om det inte är gjort på ett tag. Det kostar i slutändan annars...

Är den inte dyrare än 500kr?

Om det är en manuell sträckare så är det en extremt simpel konstruktion som egentligen borde vara billigare än 500, är ju mer eller mindre bara en skruv och en hållare :tungan
(notera dock att manuella kan behöva justeras ibland, och skruven bör nog låsas med något klet eller så)

Äldre automatiska är iof också relativt enkla, tillkommer någon fjäder och en spärranordning till den manuella. Nyare automatiska (2000tal) verkar dock betydligt mer komplicerade men jag tror inte en 95a cbr har denna konstruktion

Jobbet kan nog vara det dyra här om du inte gör själv.

Om det är en manuell sträckare så är det en extremt simpel konstruktion som egentligen borde vara billigare än 500, är ju mer eller mindre bara en skruv och en hållare :tungan
(notera dock att manuella kan behöva justeras ibland, och skruven bör nog låsas med något klet eller så)

Äldre automatiska är iof också relativt enkla, tillkommer någon fjäder och en spärranordning till den manuella. Nyare automatiska (2000tal) verkar dock betydligt mer komplicerade men jag tror inte en 95a cbr har denna konstruktion

Jobbet kan nog vara det dyra här om du inte gör själv.

Hur lång tid tar det för en kunnig att byta det där? På ett ungefär

Hur lång tid tar det för en kunnig att byta det där? På ett ungefär

Är det som på en crosshoj så gör du det på ungefär 3 minuter. Nu är det säkert inte som på crosshoj bara för det, men det ligger ungefär på den nivån om du inte ska byta slitskenor också. Packning tillkommer.

Är det som på en crosshoj så gör du det på ungefär 3 minuter. Nu är det säkert inte som på crosshoj bara för det, men det ligger ungefär på den nivån om du inte ska byta slitskenor också. Packning tillkommer.

Det _borde_ vara klyddigare än för en crosshoj.

utan att specifkt ha gjort detta på cbr600a så vet jag att både min zzr och min gixxer så behövde man plocka bort ganska mycket för att ens komma åt spännaren (tank, luftbox, ev förgasarbrygga, kanske tom nån kåpa för att få mer utrymme), kanske sitter den bättre till på en cbr men jag tvivlar. Ska man dessutom justera en manuell med rätt kedjeslack så måste du väl också plocka väck ventilkåpa för att säkert kunna mäta, en automatisk borde du inte behöva göra detta bara du följer instruktionerna om hur den "nollas" innan montering.

Nu har jag iof inte bytt dom utan enbart monterat bort inför ventiljustering, då satte jag tillbaka den manuella (gixxern) precis som den var och för den automatiska (zzr'en) följde jag just "nollat" enl instruktionerna.

Det _borde_ vara klyddigare än för en crosshoj.

utan att specifkt ha gjort detta på cbr600a så vet jag att både min zzr och min gixxer så behövde man plocka bort ganska mycket för att ens komma åt spännaren (tank, luftbox, ev förgasarbrygga, kanske tom nån kåpa för att få mer utrymme), kanske sitter den bättre till på en cbr men jag tvivlar. Ska man dessutom justera en manuell med rätt kedjeslack så måste du väl också plocka väck ventilkåpa för att säkert kunna mäta, en automatisk borde du inte behöva göra detta bara du följer instruktionerna om hur den "nollas" innan montering.

Nu har jag iof inte bytt dom utan enbart monterat bort inför ventiljustering, då satte jag tillbaka den manuella (gixxern) precis som den var och för den automatiska (zzr'en) följde jag just "nollat" enl instruktionerna.

Du har så rätt.

Ett tips kan vara att montera bort tank och luftburk innan du lämnar in hojen. Då slipper du betala för onödigt jobb.

Är kedjan inte sträckt kan det kosta mycket att inte åtgärda

Är den inte dyrare än 500kr?

500-600kr..

Ett tips kan vara att montera bort tank och luftburk innan du lämnar in hojen. Då slipper du betala för onödigt jobb.

Är kedjan inte sträckt kan det kosta mycket att inte åtgärda

Behøvs ej tas bort

Ta bort kåpan på hø sida (ev vænster också, minns ej) och locket till vevaxeln. Nolla motorn. Ta bort den gamla spænnaren (hø sida av motorn), ta den nya i en bytta med olja, pumpa den tills den ær full med olja, montera, klart!

Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...