Byta skivor fram

Salongs

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2008
Hoj
Intruder -87
Tjena alla, ska byta bromskivorna fram. på en cbr 600 -96. Har aldrig gjort detta innan, tips på hur man får upp framdelen av hojen är välkomna, funkar det med depåstödfram. Har centralstöd. alla tips välkomna

Spelar väl inte så stor roll hur man gör men senast jag monterade av framhjulet så hängde jag framdelen av motorcykeln i spännband från krokar i garagetaket, tyckte det funka fint. gl

Här är två tips i en bild, depåstöd fram / spännband. :näsblod
Båda fungerar, men tänk på att om du ska använda depåstöd fram så använd även ett depåstöd bak. Står inte så stabilt annars. ...

Bifogat

• DSC00096.jpg
    DSC00096.jpg
    132 KB · Visningar: 59
Last edited:
Om du har centralstöd på cykeln borde det ju inte vara några större problem hursomhelst?

Jag brukade köra spännband på finhojarna men gixxrarna kunde man lyfta under grenröret med en domkraft också. (Det stod i manualen)

På min cbr -02'a så skriver dom i manualen att man ska lägga valfri sorts block under motorn och på så sätt palla upp den. Iochmed att det är en stunthoj brukar jag bara putta omkull den iofs. :rolleyes:

du har ju centralstöd så det är ju bara att slänga en ölback på cutsen.

Lysande förslag.
Problemet är ju att när ölen konsumeras så kommer hojen tippa framåt när man sitter och lallar med framhjulet i knät!

Använder du centralstödet, som förövrigt funkar alla tiders så får du kanske ta bort framskärmen för att få bort hjulet men det är ju bara 6 små skruv.
Som sagt motvikt bak tex grannens snygga dotter i tights, sen är det bara att sätta igång.
Och använd gärna gänglåsning som är demonterbar på skruvarna som håller skivan.
Det har en lugnande effekt när man får för sig att dom släpper i 250...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT