Byta relä i termostat golvvärme?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Blir det mer OT än detta???

Problemet: Har elektrisk golvvärme från 70-talet som funkar bra. Dessvärre har ena termostatet lagt av, termostatet är av den typ som har en värmegivare i golvet (extern) som tyvärr är svår att byta varför jag har ett intresse av att laga befintligt termostat. Jag hittar hyfsat i elektronik och konstaterar att problemet tycks ligga i reläet. Jag har fler likadana termostat i andra rum som fungerar, när temperaturen går ner slår reläet till och sluter fasen. Nollan är konstant sluten utanför reläet.

På det trasiga termostatet hör jag tydligt hur reläet slår till men när jag mäter över polerna så händer inget.

Jag kan läsa mig till att reläet har 24V DC på inkommande och 250V AC 8A på utgående men jag hittar inget om intern resistans.

Till frågan: Kan jag byta till vilket relä som helst (24DC, 250V AC 8A) eller behövs mer data? Tyvärr lär det nya reläet knappast passa på kretskortet (eller har de standardmått?) så det lär bli ett snyggt hemmabygga med kabelförlängningar etc.

Jag är absolut inte behörig att svara på det här, men JA, du kan ersätta reläet med ett annat som klarar samma spänning/ström.

Jag kan aldrig tänka mig att något annat spelar någon roll.

ething skrev:
Jag kan läsa mig till att reläet har 24V DC på inkommande och 250V AC 8A på utgående men jag hittar inget om intern resistans.

Till frågan: Kan jag byta till vilket relä som helst (24DC, 250V AC 8A) eller behövs mer data?

24V DC är reläspolens märkspänning och 250V AC/8A innebär att reläkontakten klarar av att bryta 8A vid spänningen 250VAC. Reläet är av elektromekanisk typ dvs, en spole som när den får likspänningen 24V över sig påverkar en potentialfri kontakt ( = en strömbrytare). I och med att reläspolen är dimensionerad för 24V så har "uppgift om intern resistans" ingen som helst betydelse för funktionen.

Skulle det nya reläet vara märkt 24V, 250VAC 10A så fungerar det precis lika bra också (klarar att bryta högre ström än originalet).

Alltså som GuW skriver: "JA, du kan ersätta reläet med ett annat som klarar samma spänning/ström."

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back