Byta ramlager i 2-taktare??

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Tjena, skulle gärna vilja ha lite tips och idéer om hur man ska gå till väga när man klyver en motor. Det är en Honda cr 125 -88.

Kände att det var lite glapp i svänghjulet och kunde konstatera att ramlagrena var slut.:banana Var ska man börja riva, ska man lägga motorn på sidan (isf vilken) när man delar motorhalvorna? Vill om möjligt inte riva i växellådan. Jag har ingen sprängskiss på motorn, så om någon har det så länka gärna. Är det något man bör vara extra försiktig med när man opererar? (Jag är normal händig med lite erfarenhet på större hojar, räcker det tro) /Ola

Delas den på höjden eller bredden, dvs, över- och underdel eller vänster- och högerdel?

Jag har provat på bägge, och över/underdel är nog lite lättare. Skulle det inte vara så på den här motorn så är det nog inga större problem ändå. Växellådan brukar hålla ihop rätt bra ändå så att man inte behöver röra den så mycket, har jag för mig i alla fall.

Det kan hända att du behöver bygga nåt verktyg för att hålla fast kopplingskorgen med när du ska lossa muttern. Inte så svårt som det låter.

Svänghjulsavdragare är nog ett måste skulle jag tro. Kolla vad det är för gänga på vevaxeln.

Tror det var det viktigaste. :)
För övrigt demonterade jag motorn på min RD 350, men lät Ebos byta ramlagren åt mig.

Lixom, det går ju inte att misslyckas på en tvitaktare - annat än om du slår sönder motorn med en hammare. Sprängskiss går ju att få tag på, förr eller senare - om det behövs.

Perfekt mellandagspyssel!

håller på o fixar med brorsans ena moppemotor nu, men hur fan får jag ur ramlagrena de sitter ju som "#!#!"¤@@#!!!!

Det enda mecket med lådan som hände var att själva gaffeln ramlade loss men de var j uen baggis o pilla ihop igen som tur var!

Superbee skrev:
håller på o fixar med brorsans ena moppemotor nu, men hur fan får jag ur ramlagrena de sitter ju som "#!#!"¤@@#!!!!

Det enda mecket med lådan som hände var att själva gaffeln ramlade loss men de var j uen baggis o pilla ihop igen som tur var!

Inget våld :fatta! Använd värme och kyla på strategiska områden så ramlar saker i och ur av gravitationen. Gasolbrännare, ugn, frysbox är utmärkta verktyg. Även isbitar och frusen mat funkar bra. T ex frusna röda vinbär är kannon eftersom de är små och kan pillas in i trånga utrymmen. På't igen ba'.

#Olsson# skrev:
Inget våld :fatta! Använd värme och kyla på strategiska områden så ramlar saker i och ur av gravitationen. Gasolbrännare, ugn, frysbox är utmärkta verktyg. Även isbitar och frusen mat funkar bra. T ex frusna röda vinbär är kannon eftersom de är små och kan pillas in i trånga utrymmen. På't igen ba'.

hmm... nu har du väl allt tallat lite väl mycket av julölen :fyllisar :rofl
Allvarligt nu, det skumma är att jag får isär blocket så jag har en springa på säg 5 cm, sen vill de sig int mer? har nog glömt o lossna nåt...hmm....

Klart man inte våldar :fatta!
då kan man ju skeva grejjer o de är ju ingen höjdare de...iochförsig så är det ju inte min motor men fan man kan ju inte vara häftiga mekkunniga storebrorsan om man sabbar mer än va man lagar :gnissla

Superbee skrev:
hmm... nu har du väl allt tallat lite väl mycket av julölen :fyllisar :rofl

Ingen julöl i år. Morsan o jag har rökt-på varsin feting tjobang. I med rönbären nu så ska du se att halvorna går isär :tummenupp

Alltså, lagren sitter med presspassning, både på vevaxeln och i blocket.

Last edited:
Lägg motorn i ugnen EFTER att flickvän, morsa eller farmor bakat bullat - de blir annars VÄLDIGT sura över tilltaget. Baka i 80 grader i 30 minuter så att motorn blir jämnvarm. På med handskarna och skruva på muttrarna i ändarna av vevaxeln och slå lätt med kopparklubba medans du (eller någon annan) försöker bända/hålla isär motorhalvorna. Det är tänkt att lagren ska stanna kvar på vevaxeln men ploppa ur ifrån motorhalvorna.

andersbrink skrev:
Lägg motorn i ugnen EFTER att flickvän, morsa eller farmor bakat bullat - de blir annars VÄLDIGT sura över tilltaget.

Beroende på hur mycket du tänkt pilla isär så kan du fortsätta i detta spår med att köra motorblocket och motorkåpor i diskmaskinen. Funkar kalas. Men du bör i så fall plocka ur lager och packboxar etc (även om de iof kanske skulle fixa behandlingen).

/J

Brukar ju fungera rätt bra med en primusvärmare, elda på lite runt ramlagerlägen på blockhalvorna. sen så ska det gå isär hur lätt som helst (oftast!).. De flesta tvåtaktarna brukar man lägga med växelaxeln uppåt, alltså motorn på sida... annars kan växellådan trilla ur! Lycka till! :tummenupp

andersbrink skrev:
Lägg motorn i ugnen EFTER att flickvän, morsa eller farmor bakat bullat - de blir annars VÄLDIGT sura över tilltaget.

Det är vi fler som kan intyga. Härda färgen på cylinder/topp i ungen. Upp till 250 grader och det luktade bäver i hela kåken... Morsan va väl inte på toppen humör... (att det funkar o få ut saker på så sätt kan jag också intyga, stälde cylindern på fodret och det gav sig naturligtvis...)

Men att byta ramlager på en sådan hoj är inga probs.
Har du skruvstäd så är det toppen och trycka i och ut lager med. Avänd hylsor från nykelsats el likn. Se till att pressa på yttrelagerbanan så minskar du risken för att pajja kulorna i lagret.

Samma inlägg som jag skrev på enduromx.

Svar av: Micke
2004-12-24 11:07:38

Börja med att riva cylinder, insug, transkåpa, koppling, kick, svänghjul o.sv.

Lägg motorn på högra sidan. FÅr du isär blocken som det är har du tur. Oftast sitter de rätt hårt pressade på veven. Då får du tillverka nån slags "motordelare", finns bilder här på enduromx.

När du väl fått bort vänsterblocket så plockar du ur vxl-lådan för att underlätta lite granna. Efter det vänder du på motorn, lägger blocket mot en bordskant och slår ur veven med en kopparsläga.

Sitter ramlagrena kvar i blocken har du återigen tur, då slår du ut dem bara. Sitter de kvar på veven, så får du slå in 2 mejslar, "kränga" upp lagret och sedan ta 2 däckjärn och kränga av lagret.

Pressar i/värmer i de nya lagrena i blocket. Stoppar tillbaka vxl-lådan. Lägger veven i frysen. Lägger blocken i ugnen (högra blocket med vxl-lådan redan istoppat). Stoppar i veven i högra blocket (den ska nästan ramla i om blocken är tillräckligt varma. Sen stoppar du på vänstra blocket. Ska oxå ramla ihop lätt om det är rätt temp.

Så gör du!! =)

Om man vet vad man sysslar med så funkar lite lättare knackningar med en plast/kopparslägga bra.

Svar av: Micke
2004-12-24 11:10:43

Tillägg: Ska man knacka lite på veven på den sidan där svänghjulet sitter, så är man ju självklart så smart så att man stoppar på muttern för att inte skada gängorna..

Får tacka för alla svaren.:tummenupp Har börjat att plocka isär lite, men kommer inte längre då jag inte har de rätta verktygen hemma.:huvet

En liten fråga: Behöver man verkligen ta bort kopplingskorgen? Den lilla kuggen som sitter framför kopplingskorgen sitter väl direkt på vevaxeln? Isf borde det ju räcka att lossa skruven som håller denna och sedan ta ut veven från vänster?

Bifogat

• Picture 038.JPG
    Picture 038.JPG
    124.6 KB · Visningar: 1,073
Tjena!
Jepps bort med kopplingskorgen! Blir nog svårt att hålla koll på att få tillbaka drevet på rätt sätt sen. (Men visst det är inget MÅSTE att ta bort den).

Lägg som någon sa motorn på höger sida när du delar den och tryck ner utgående axel (drevet) så inte denna följer med, detta för att hela växellådan ska ligga kvar i HÖGER motorhalva, i nio fall av tio är passningen på höger lager att det pressas i MOTORHALVAN och inte på vevaxlen, detta för att motorn ska delas lättare.

Lossa muttrar är enkelt med mutterpuffran (kolla så inte höger mutter på veven är märkt L dvs vänstergängad. När man drar fast dem så är ett bra trix att låsa dreven med en liten skruvmejsel, bachos minsta smala - funkar bra mejslen lägger man mellan dreven, om man inte har ett dyrt fint verktyg till detta. Detta för att man ska kunna dra med moment, man kan ju alltid chansa med mutter puffran, svänghjulet drar man fast med ett mothåll som man gör av två plattgärn i en X formation och två bultar som låser fast i hålen på svänghjulet.

Om det finns en balansaxel så kolla att den monteras rätt (finns märkningar på dreven) kolla även oljepump så det inte finns märkningar.

Testa växellådan efter att du satt ihop halvorna INTE när du sitter på hojen med allt ihopsatt! :D

Om du bankat på veven skulle jag riktat den, kostar inte mycket att få det gjort på en verkstad. Lika så med vevlagrena, om du köper dem av en verkstad så pressar de säkert i dem billigt och det kan vara ganska slitsamt att byta just vänster som ska pressas på veven, (höger monterar du i motorblocket). Snåla inte på låsblecket till muttern i kopplingskorgen, bytt p-boxarna. Självklart slänger man in vänster halva i ugnen (göm den bakom julskinkan) och veven i frysen så glider de lätt ihop sen.

Jo just det, mellan motorhalvorna lägger du tunnt med packningsmassa, tri-bond insmugglat från thailand är en riktigt kalas massa som är som nutella ungefär fast lite segare, skräpet som säljs i sverige är som en snorlobba i jämförelse.

...och till sist, glöm nu inte att testa lådan så fort du satt ihop halvorna... :)
...snåla inte på låsblecken och nya packningar!
...banka inte för mycket på veven!
EDIT...om du lossar muttern till veven med mutterpuffran så håll i vevestaken (med en handske) så den inte skadas...
EDIT2: hoppas du inte behöver använda den blå asken som ligger under motorn... ;)

Lycka till!
/Fredde sandvik-freak no1

Last edited:
ola_sandin skrev:
Får tacka för alla svaren.:tummenupp Har börjat att plocka isär lite, men kommer inte längre då jag inte har de rätta verktygen hemma.:huvet

En liten fråga: Behöver man verkligen ta bort kopplingskorgen? Den lilla kuggen som sitter framför kopplingskorgen sitter väl direkt på vevaxeln? Isf borde det ju räcka att lossa skruven som håller denna och sedan ta ut veven från vänster?

Tar du inte bort kopplingen, så sitter "ingående" axeln i vxl-lådan kvar. Jag tycker det är lättare att plocka ur vxl-lådan. Då slipper allt vara i vägen när man ska pressa i /ur ramlagrena.

Men du gör som du vill.

Drevet som går till kopplingskorgen sitter direkt på veven JA!

Byt även packboxarna, mycket viktigt...

Här kommer en bild om det är någon som är intresserad. Det var ju inte så jäkla svårt att riva den, hoppas det går lika bra när jag sätter ihop den.

Bifogat

• kullager.JPG
    kullager.JPG
    88 KB · Visningar: 3,364
Last edited:
hoho, sjysst vxl-låds olja du måste haft i hojen. =)

Nää men det är inga problem, ta det lugnt bara. Rikta vevpartiet nu när du ändå har rivit motorn!

Okej, ska till Momentum och fixa lager till Ola.

Måtten ska enligt uppgift vara 22x56x16 c4 på det rödmarkerade lagret på bilden. Är det Inner-, ytterdiameter, bredd som måtten anger tro? Det måste det väl vara? Enradigt spårkullager ser det ut som va?

Ja, jag jobbar på SKF, men har inte haft isär en CR125 och kollat på något ramlager :tungan

@Ola, jag kollar det i eftermiddag, har med mig grejerna på ons. isf.

hållundan skrev:
Okej, ska till Momentum och fixa lager till Ola.

Måtten ska enligt uppgift vara 22x56x16 c4 på det rödmarkerade lagret på bilden. Är det Inner-, ytterdiameter, bredd som måtten anger tro? Det måste det väl vara? Enradigt spårkullager ser det ut som va?

Ja, jag jobbar på SKF, men har inte haft isär en CR125 och kollat på något ramlager :tungan

@Ola, jag kollar det i eftermiddag, har med mig grejerna på ons. isf.
Hittade microfiches till en 90:a, där ska det vara 63/22-lager, och efter att ha kikat runt lite så har 63/22-lager dom dimensionerna du beskriver så det verkar stämma.

Cleant... 6322 c4 ska nog lagret heta isf...

Inte 2RS1 då :tungan, det ser man ju förvisso på bilden att det inte ska vara.

Nåväl, glider bort till Momentum i eftermiddag och kikar.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back