Byta packboxar i framgafflar

BuuMi

Liten men hård!
Gick med
24 May 2006
Hoj
Kawasaki KXF, Volvo V70R & MB 208D (crossbuss)
Hallåå! :)

Håller nu på att rustar upp crossen med tanke på att säsongen börjar snart..
Crossen är en Yamaha YZ 250 -97 med -99'ans motor.

Så till saken.. Jag ska byta packboxarna i framgafflarna. Har nya packboxar hemma.
Men saken är den att jag inte vill lämna in den för det skulle kosta runt 100€ (1000kr). Vilket jag anser att är för dyrt! :S

Så jag har bestämt mig för att göra det själv, men har ingen aning alls hur man gör :confused:

Har kollat på www.soe.se på deras tips, men då blev jag ännu mer förvirrad för det såg värre ut än vad jag har förstått att det är..

Är det någon som kan beskriva de viktigaste sakerna man ska komma ihåg och lite viktigt. Sen ska jag väl klara resten ;) Har skruvat en hel del på crossar så kan väl en hel del (dock inte detta ;))

Hoppas någon kan förklara bra och kort!
// BuuMi

Hallåå! :)

Håller nu på att rustar upp crossen med tanke på att säsongen börjar snart..
Crossen är en Yamaha YZ 250 -97 med -99'ans motor.

Så till saken.. Jag ska byta packboxarna i framgafflarna. Har nya packboxar hemma.
Men saken är den att jag inte vill lämna in den för det skulle kosta runt 100€ (1000kr). Vilket jag anser att är för dyrt! :S

Så jag har bestämt mig för att göra det själv, men har ingen aning alls hur man gör :confused:

Har kollat på www.soe.se på deras tips, men då blev jag ännu mer förvirrad för det såg värre ut än vad jag har förstått att det är..

Är det någon som kan beskriva de viktigaste sakerna man ska komma ihåg och lite viktigt. Sen ska jag väl klara resten ;) Har skruvat en hel del på crossar så kan väl en hel del (dock inte detta ;))

Hoppas någon kan förklara bra och kort!
// BuuMi

Det sitter kayaba gafflar på din va? Isf är det ungefär samma princip som tvåkammargaffeln på soe.se. Jag hade aldrig heller bytt, men lyckades få ihop grejerna utan allt för stora problem.

Jag har för mig att jag gjorde så här:
-Ta bort framhjul, ok och gaffelbensskydd
-Lossa lite på övre locket (så sitter det inte så hårt sen när du har lossat hela benet)
-Ta bort benet genom att lossa de fyra skruvarna som håller benet i kronan
-Lossa nu det övre locket helt och häll ut oljan
-Skruva tillbaka locket (vet inte varför, men jag läste någonstan att man gör det)
-Lossa bottenskruven (14mm insex) och lossa det övre locket igen och ta ut hela dämparen.
-Töm ut oljan ur den inre dämparen som du nu har i handen
-Nu kan du börja med att peta upp skrapring och låsring från gaffelbenet.
-Ryck isär gaffelbenet (kan behövas lite våld/värme)
-Byt vad som ska bytas och sätt allt på platts i samma ordning.
Obs använd en fryspåse så att du inte skadar den nya packboxen vid montering
-När ytterbenet är fixat, börjar du fylla olja i den inre kammaren.
-Kommer inte riktigt ihåg hur man skull pumpa med pistongen, men se till att den inte drar i en massa luft. Har för mig att jag fyllde succesivt och pumpade lite upp och ned och slutligen fyllde hela när pistongen är intryckt. Det går bra att fylla den inre dämparen helt med olja.
-Skruva fast innerdämparen i botten (14mm insex)
-Vänd på steken och fyll på vad det nu ska vara i den yttre kammaren????
Sätt tillbaka fjäder och annat i sin ordning och sen är det klart.

Är inte dubbelkammare på 97ans Kyb...Den kom 05 eller nått....

Så bara för packboxbyte behöver du lossa övre locket, skruva loss det från stången i så du får bort det. Töm ur oljan. Ta bort skrapring sen clipset sen dra isär gaffeln med ett ryck.... Sen bara byta det som ska bytas å göra allt baklänges.
Jag rekomenderar dock att ta bort botten pluggen med och göra rent.

De där gafflarna är väldit enkla....

Så bara för packboxbyte behöver du lossa övre locket, skruva loss det från stången i så du får bort det. Töm ur oljan. Ta bort skrapring sen clipset sen dra isär gaffeln med ett ryck.... Sen bara byta det som ska bytas å göra allt baklänges.

Där hade han tur

Ett litet tilläg bara: lossa bultarna i övre kronan innan du lossar "locket" till gaffelbenet, låt de i undre kronan vara då de håller benet på plats så säga. När locket sitter löst släpper du allihop. Är lätt att sabba gängorna i locket/gaffelbenet annars då övre kronan klämmer om just dessa. Annars är det inga som helst problem:tummenupp

Här får du lite tips. Får att få tillbaka bussningarna så tejpar du några varv ovanför och slår du ner dom med gaffelbenet. Funkade kanon för mig och ingen risk för repor. Några varv eltejp funkar kanon när du ska trä på dom nya pboxarna.

är det samma gaffel som på yamaha yz 250 91:)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back