byta packbox utan att plocka sönder motor? + tomgångsproblem (rm250)

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
suzuki rm 250 -01
Tjena! min packbox bakom drevet på crossen läcker...Men nu undrar jag om det funkar att försöka få bort den gammla + de 2st o-ringarna som skall bytas, utan att plocka isär motorn? har läst att folk brukar kunna göra så men är mest fundersam om man slipper åt de båda o-ringarna också...:va

den andra frågan jag har är vad det kan bero på att tomgången är allt för hög, går på ungefär en 3/4 gas hela tiden...Inget ändras när man ställer på tomgångsskruven...misstänker att den kan ta "tjuvluft" och skall byta packningen mellan reed korgen och cylinder, men tyckte att allt så helt och bra ut. Får ny packning på onsdag så då skall jag prova igen men kan det vara ngt annat fel än att den slipper att ta luft på ngt ställe?:confused:

hojjen är en suzuki rm250 -01

Bifogat

• drev.jpg
    drev.jpg
    133.2 KB · Visningar: 891
  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    55.2 KB · Visningar: 375
Går och går, ja visst går det. Men var försiktig så att du inte skadar ytan där packningen skall täta.

Skruva in 2 träskruv i packboxen och dra ut hela packboxen med dem. Slaghammare kan ju vara nåt.

Men först lär du ta ut distansen och O-ringen/arna) som sitter på axeln. Tror du nästan kan pilla ut den med en mejsel sitter inte så hårt.

Tomgångsproblemen kan bero på att det läcker i vevpackboxarna. hade det problemet på en yz 80, men då orkade den ingenting. Kontrollera om det är fuktigt me bensin vid svänghjulet.

Kolla om den drar tjuvluft genom att dra på startgas där du misstänker läcka. Om så är fallet bör den gå upp i gas.

Tomgångsproblemen kan bero på att det läcker i vevpackboxarna. hade det problemet på en yz 80, men då orkade den ingenting. Kontrollera om det är fuktigt me bensin vid svänghjulet.

tack för tipset! Tog upp svänghjulskåpan idag och där såg det ut som om ngt har fuktat...men endast på den sida där kopplingsvajern gåår in....så som det såg ut så är det den packboxen runt axeln som hör till kopplingen som läcker. Axeln var även ut så långt att den gnider mot plattan som är mellan svänghjul och vajern(se bild), men gick att sjuta in tillbaka några mm för hand... men eftersom den har hööög tomgång så kunde det vara vevpackboxarna:va...
konstigt nog hade sandkorn sluppit in dit även om packningen till kåpan var ny...

Bifogat

• b.jpg
    b.jpg
    131.5 KB · Visningar: 468
Last edited:
tack för tipset! Tog upp svänghjulskåpan idag och där såg det ut som om ngt har fuktat...men endast på den sida där kopplingsvajern gåår in....så som det såg ut så är det den packboxen runt axeln som hör till kopplingen som läcker. Axeln var även ut så långt att den gnider mot plattan som är mellan svänghjul och vajern(se bild), men gick att sjuta in tillbaka några mm för hand... men eftersom den har hööög tomgång så kunde det vara vevpackboxarna:va...
konstigt nog hade sandkorn sluppit in dit även om packningen till kåpan var ny...

Det är alltid fuktigt när man tar bort den kåpan men kolla om det är bensin eller vatten.

Kolla om den drar tjuvluft genom att dra på startgas där du misstänker läcka. Om så är fallet bör den gå upp i gas.

provade igår att dra på startgas runt insuggummit men inget hände, så där verkar det nu vara tätt... när jag hade igång den igår en stund så gick den väldigt ojämnt och på väldigt hög tomgång hela tiden. När jag la på chocken så drogs tomgången ner en bit men ännu var den allt för hög! När jag varvade upp hojjen och släppte av gasen gick tomgången ner en kort stund för att sedan stiga till ca.3/4 gas... vad kan felet vara?:(
det som fuktade i svänghjulhuset såg ut som olja eller möjligtvis bränslle med sot i:va ...
Jag undrar också varför det ser ut som på bilden i utblåset efter att hojjen stått en vecka, hade putsat det rent före, men nu när jag skulle sätta dit avgasröret märkte jag att det hade droppat olja så som på bild? varifrån kan detta ha kommit, seer ut att komma från avgasportarna:va

Bifogat

• avgasrör.jpg
    avgasrör.jpg
    142.6 KB · Visningar: 227
Avgasportarna blir alltid oljiga och jävliga.. Plocka bort och rengör ibland så dom inte fastnar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman