Byta packbox i motorn

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Hej! Jag skulle behöva byta en läckande packbox som sitter på vänster sidan av hojen där kopplings staget går in. Hojen är en gsxr 1000 k7a Jag är inte jätte sugen på att riva isär motorn nu i slutet på säsongen utan funderar på att fulmeka lite. Det sitter en kant som täcker 2/3 utav packboxen som gör att man borde sätta dit den från insidan. Men min plan var att dra ut den gamla packboxen med ett par skruvar och lite våld sen knacka in den nya packboxen alternativt kränga in den som ett däck. Finns det någon som har testat detta och vet om det även fungerar i praktiken? Teoretiskt så borde den kanten bli ett problem :(

Mvh Oskar

Packboxen lär garanterat ha någon form av metallisk stödhylsa...och de är rätt stöddiga, det är inget du kränger i förbi...

Packboxen lär garanterat ha någon form av metallisk stödhylsa...och de är rätt stöddiga, det är inget du kränger i förbi...

Jo så är det - fick läckage i utgående axels packbox - orka fan inte riva motorn:gnissla

Jag lyckades med svordommar o våld få ut den gamla , men o få dit den nya går ju inte om man inte:

A:Sågar bort flänsen och limmar fast den utifrån med t.ex JB weld med extrem NASA standard rengörning - då får man 250kg/per kv cm

Alternativ om man har gods tillängligt och borra/skruva fast låsbricka

B: Monterar den bakå fram och sen limmar

Valde den enklaste tattarmekvarianten B :hihi

Funkar fint och göra så och uppnå ett permanent resultat eller iaf till nästa gång man skruvar i sär skiten.

La dock ut det här på forumet och fick en nackdel med alternativ B , ringsmuskel fjädern som
hjälper till att nypa åt längs axeln fungerar bäst med oljetrycket på insidan - men jag har inte
haft läckage alls

Jo så är det - fick läckage i utgående axels packbox - orka fan inte riva motorn:gnissla

Jag lyckades med svordommar o våld få ut den gamla , men o få dit den nya går ju inte om man inte:

A:Sågar bort flänsen och limmar fast den utifrån med t.ex JB weld med extrem NASA standard rengörning - då får man 250kg/per kv cm

Alternativ om man har gods tillängligt och borra/skruva fast låsbricka

B: Monterar den bakå fram och sen limmar

Valde den enklaste tattarmekvarianten B :hihi

Funkar fint och göra så och uppnå ett permanent resultat eller iaf till nästa gång man skruvar i sär skiten.

La dock ut det här på forumet och fick en nackdel med alternativ B , ringsmuskel fjädern som
hjälper till att nypa åt längs axeln fungerar bäst med oljetrycket på insidan - men jag har inte
haft läckage alls

Tack för tipset! Ja b lät mer lockande :) Hade inte tänkt att fulmeka så mycket som det skulle behövas för att lyckas med alternativ a :D

Yxmeck när det e som bäst. Har du tur så sabbar du något billigt,otur något riktigt dyrt.:fyllisar

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!