Byta packbox framgaffel CBR 1000F -89a?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Byta packbox framgaffel CBR 1000F -89a?

Kan någon komma med lite tips?
Är det bökigt?
Vad brukar packboxen kosta?
Hur mkt olja går det åt till båda?
För man lär väl byta i båda gafflarna samtidigt?

Jag byter just nu på min blade. Skulle kosta 1900.- om jag lämnade in hojen +det skulle ta en månad. Kom in med lösa gaffelben så fixade dom det samma dag och det kostade bara 600 spänn, org. pack-x ligger på ca 250.- sen tillkommer olja för ca 50:-.
TAGET! :tummenupp

Det är inga problem att byta själv. Jag bytte på min igår. Tror inte att det skiljer sig så mycket från hoj till hoj. Bara att ta bort gaffelbenen, lossa fjädrarna, ta bort dammskyddet och låsringen. Därefter är det bara att rycka. plopp så är gaffelbenet delat och det är bara att byta packboxen och sätta ihop grejorna igen.

Inga specialverktyg behövs.

Tobbe_N skrev:
Det är inga problem att byta själv. Jag bytte på min igår. Tror inte att det skiljer sig så mycket från hoj till hoj. Bara att ta bort gaffelbenen, lossa fjädrarna, ta bort dammskyddet och låsringen. Därefter är det bara att rycka. plopp så är gaffelbenet delat och det är bara att byta packboxen och sätta ihop grejorna igen.

Inga specialverktyg behövs.

Bara att testa då. Misslyckas man får man väl åka till en verkstad. Är det svårt att få i olja sen? Och vilken mängd ska det vara?

mängden olja till din hoj har jag ingen aning om.. men inte är det svårt att hälla i den inte, bara att hälla det. Testa att byta själv, om det jävlas så kan du säkert få hjälp här. och skulle det köra ihop sig fullständigt för dig så kan säkert en verkstad hjälpa dig.

WestW skrev:
Bara att testa då. Misslyckas man får man väl åka till en verkstad. Är det svårt att få i olja sen? Och vilken mängd ska det vara?

Det skall vara ATF olja samt 409cc i varje gaffelben om det är en SC24.

Men är du ovan mekare så lämna in benen istället. Nya vad kan vi kalla de "toppbultar" kanske eller "muttrar" som sitter uppe på innerbenen med luftventilerna kostar ca 500:-/st om du förstör dem. Jag vet! De kan sitta något så in i he*vete nämligen.

Finns lite teknisk data här -> http://www.kleinjung.de/techdata/cbr1000fk.htm

Jag vet 15dagar efter senaste inlägg men men bättre sent än aldrig! :)

Man tackar! :tummenupp
Har inte hänt ett smack ännu men det är på G

skruvis skrev:
Det skall vara ATF olja samt 409cc i varje gaffelben om det är en SC24.

Men är du ovan mekare så lämna in benen istället. Nya vad kan vi kalla de "toppbultar" kanske eller "muttrar" som sitter uppe på innerbenen med luftventilerna kostar ca 500:-/st om du förstör dem. Jag vet! De kan sitta något så in i he*vete nämligen.

Finns lite teknisk data här -> http://www.kleinjung.de/techdata/cbr1000fk.htm

Jag vet 15dagar efter senaste inlägg men men bättre sent än aldrig! :)

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back