byta p-boxar i gafflarna

nått jag ska tänka på?

suzuki
gs500e -96

Ställ upp hojen på centralstödet och palla upp motorn så att framhjulet hänger fritt. Ta sedan bort framhjul, framskärm och bromsok. Lossa något på locken längs upp på gaffelbenen. Lossa sedan skruvarna som håller fast gaffelbenen och dra ut dem.

Kan skilja lite mellan olika gaffelkonstruktioner, men oftast går det till ungefär så här:

-Öppna locket på gaffelbenet och häll ut oljan, plocka även bort fjäder och annat.
-I botten på gaffeln finns det en skruv Normalt brukar det behövas någon form av specialverktyg för att hålla emot, men har man en mutterknackare brukar det gå bra utan mothåll.
-Lyft upp skrapringen och lossa låsringen som håller packboxen på plats
-Slit isär gaffelbenet så att innerbenet och ytterbenet skiljs (kan behövas upprepade ryck och slit för att det ska släppa
-Trä på en ny packbox och sätt dit allt som det var.
-Ta reda på hur mycket gaffelolja det ska vara i din gaffel och fyll på.

En god ide' är att dra på ett par varv tejp på gaffelbenen innan man trycker på packboxen eftersom dessa gärna har lite vassa kanter eller gängor i ändarna som då ruinerar dina nya fina. Tejpen skall naturligtvis bort efteråt. Packboxarna skall också vara inoljade/ fettade vid montering. Slipa eventuella stenskott i benen så att alla vassa kanter är borta.

En god ide' är att dra på ett par varv tejp på gaffelbenen innan man trycker på packboxen eftersom dessa gärna har lite vassa kanter eller gängor i ändarna som då ruinerar dina nya fina. Tejpen skall naturligtvis bort efteråt. Packboxarna skall också vara inoljade/ fettade vid montering. Slipa eventuella stenskott i benen så att alla vassa kanter är borta.

Glömde det...fryspåse eller kondom funkar också bra som skydd för packboxen.

kondom funkar också bra som skydd

Kör med det där nya märket "extra känslig" den ligger kvar å pratar å kelar lite:D

sorry, åter till allvaret, ibland kan det underlätta att värma benet vid packboxen FÖRSIKTIGT med en varlmuftspistol.

Jag håller på och hjälpa min far och byta P-boxar i hans framgaffel!! Han hinner ju aldrig med sånt själv!
Är det nått speciellt man ska tänka på!! Hojjen i fråga är en Suzuki Intruder vs700 -92! Har precis plockat ner benen!!

Jag har sökt en del men jag hittar inte vilken olja eller oljemängd det ska vara!!
Hittar inga spränskisser heller tyvärr! Hitta en länk till den modellen, men den fungerade inte!!:va

Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite!!:)

Last edited:
Jag håller på och hjälpa min far och byta P-boxar i hans framgaffel!! Han hinner ju aldrig med sånt själv!
Är det nått speciellt man ska tänka på!! Hojjen i fråga är en Suzuki Intruder vs700 -92! Har precis plockat ner benen!!

Jag har sökt en del men jag hittar inte vilken olja eller oljemängd det ska vara!!
Hittar inga spränskisser heller tyvärr! Hitta en länk till den modellen, men den fungerade inte!!:va

Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite!!:)

låna på du!

prova att ringa Tel: 031-129473 (superbike)

dom vet säkert vilken olja och mängd du skall ha + att dom har spräng skisser i sitt reservdels program dom kanske kan maila te dig om du ber snällt.

MVH
Daniel

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!