Byta olja utan att varmköra?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen står utan kedja nu. Kommer antagligen inte fixa kedja förrens snön kommit. Har tänkt byta olja, men ska jag vänta tills i vår med att byta den då jag inte kan varmköra? Förra ägaren bytte olja precis innan köpet så jag har kört runt 500 mil sen juli på denna oljan och den ser fräsch ut.

Visst kan du byta olja ändå, bara det att du får mer rester av den gamla oljan kvar.
Varför kan du inte varmköra utan kedja?

Inga problem att varmköra motorn utan kedja men det behöver du knappast för att byta olja. Den står ju i varmgarage o det tror jag räcker, oljan rinner nog ut till slut även om du kanske inte får ur sista droppen.

Men ska man inte ta och köra en tur innan? Eller det räcker att bara torrgasa lite alltså?

Last edited:
Det är ju bara att varmköra den utanför garaget eftersom enda anledningen till att man vill varmköra är att oljan blir flyktigare när den är varm och du får således ut mer olja ur motorn då. Det går även att byta oljan "kall" men det blir mer kvar i motorn.

Det enda problemet med kallbyte är väl bara att det tar mycket längre tid att tömma tråget. Helsyntetolja rinner iofs bra även när den är kall.

Borde bara vara att låta det rinna/droppa över natten...

haha köra motorn varm kan du ju på tomgång:-)
det är oljan som ska bli varm inte däcken:-)

Du får ut mer skit om oljan är varm när du ta ur den, det är inte ett måste men varför inte varmköra?

Det finns två olika teorier om oljebyte.
Den ena är att man bör byta oljan när motorn är kall. När man kör motorn varm drar man runt oljan i motorn och således alla små metallspån (normalt slitage som samlas i botten) och då får man inte ut det när man dränerar.
Å andra sidan, som redan sagts, så får man ju ur oljan lättare då den är varm och mer lättrinnande.

Slutsats: köp en oljeplugg som är magnetisk och varmkör motorn.
I ditt fall nu så hade jag ändå varmkört motorn.

När man varmkör motorn löses väl lite avlagringar upp som fällts ut ur oljan när den svalnade, sen åker dom med oljan ut när du släpper ut den.
Jag släpper alltid ut oljan när den är varm, låt motorn stå på tomgång och gasa lite tills den blir varm.

hm...
  • Varmkör motorn
  • När motorn blivit varm, stäng av den och gå in och ta en kopp kaffé i 5-10min
  • Efter denna korta viloperiod, töm ur oljan, samt ta loss oljefiltret
  • Skruva på ett nytt oljefilter med "oljefuktad" gummipackning, samt skruva i avtappningspluggen...
  • Kontrollera med instruktionsboken vilken mängd olja som ska fyllas på och avsluta sedan med att fylla på just denna mängd.
  • kontrollera oljenivån. (tänk på att nivån sjunker lite när du startar motorn pga att det nya oljefiltret)
  • klart!

Finns bara fördelar med att byta olja med varm motor! Speciellt om man gör det i samband med att man ändå varit ute med hojen, så man slipper stå och varmköra bara för oljebytets skull...
De flesta motorer har oljefilter och de utan oljefilter ska ha en oljeplugg med magnet! Därför finns det inga järnspån som åker runt i motorn normalt. Skulle de mot all förmodan göra det så blir de ju inblandade i oljan och följer lättare med ut vid tömningen.

Ett litet tips om man har ett stort oljefilter, likt det på bilar, är att fylla det med olja innan man skruvar dit det eftersom man då har oljetryck från början när man startar motorn igen. OBS! Den mängd du fyller i oljefiltret måste du räkna in i den totala mängden olja som du ska fylla i motorn.

Har man en kompressor i verkstaden så är de väl inga problems,:tummenupp även om nu oljan skulle vara kall så kommer nog det mesta ut ändå om du blåser ur motorn lite.
Men.. är det verkligen ngt som hindrar att man inte kan starta den och låta den stå på tomgång en stund och bli varm, bara för man inte har kedja på? :confused:

UrbanTiger skrev:
Visst, glöm inte att resa hojen vertikalt på framhjulet när ni gör det om ni har horisontellt monterat filter :rofl

hehe, gäller att vara snabb som fan bara.
Allvarligt talat är det onödigt tat fylla filtret före, inte helt sällan är det ju dessutom insatsfilter på hojar, prova fyll det.
Nä häll i angiven mängd i moroten(det kommer alltså bli lite över max på stickan) starta sen så fylls filtret och nivån är normal, gör jag dagligen.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!