Byta olja på höst eller vår?

stingray350

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2007
Ort
Karlstad
Hoj
honda 600 Hornet..
Nu när det börjar bli höst och snart dags att ställa in hojen för i år ( jag vet att vissa kör året runt :tungan ) så undrar jag: Är det bättre att byta olja nu så att den är fräsch till våren eller mår oljan dåligt av att stå i flera månader i motorn. Tanken är att slippa starta upp hojen och varmköra med gammal olja till våren. (för man bör ju varmköra innan man byter)
 
I min instruktionsbok står det att man skall tappa utr den gamla oljan och fylla på ny, ända upp till påfyllningshålet, på hösten innan man ställer in den. På våren skall sedan denna olja tappas ur och ny fyllas på enl. nivåindikeringar.
Käns något överambitiöst kan tyckas men jag förstår iden med att fylla upp till bredden.
 
I min instruktionsbok står det att man skall tappa utr den gamla oljan och fylla på ny, ända upp till påfyllningshålet, på hösten innan man ställer in den. På våren skall sedan denna olja tappas ur och ny fyllas på enl. nivåindikeringar.
Käns något överambitiöst kan tyckas men jag förstår iden med att fylla upp till bredden.
Fast att fylla till bredden är ju bara för att undvika kondens, står hojen varmt, eller i konstant temp är det inget problem. Dessutom försvinner den eventuella fukt som blir på första turen.
 
Ny olja på hösten,starta med den nya oljan. Låt gå i några minuter. Stäng av och invänta våren.
Orsaken till man ska starta med den nya oljan är att spola ner resterna av den gamla oljan ner i tråget.
 
Sen har det varit debatt om att inte starta upp och varmköra hojen efter en
lång tids förvaring av hojen.:confused:

Då smuten och skiten har hunnit runnit ner till botten och ATT då varmköra hojen EX efter en vinter spolar bara runt skiten och in i oönskade ställen.

Allra bäst vore att byta till fräsch olja på hösten innan förvaring! och byta olja igen på våren.

Men vem gör det?:va

Jag byter efter vintern!:D
 
jag kommer troligen att föravara min hoj i ett kallgarege i år. vad behöver man göra för åtgärder?
Kolla fryspunkten för kylarvätskan. antar att det är bättre att hojen står med glykol i än helt torr.
Fylla motorn med olja till bredden för kondensens skull. ta med batteriet hem o ställa det på underhålls laddning.
Vad mer ?
 
Har man plåttank så kan det förstås vara bra att ha tanken full av soppa också. Sen är det nog lönsamt att hela hojen är ren och vaxad om man ska vara riktigt duktig.

Själv brukar jag ha hojen i gillestugan :yoparty men då är det fiffigare att ha helt tom (torr!) bensintank av försäkringsskäl. Och frugers-skäl. Somliga uppskattar inte den härliga lukten av bensin :confused:
 
jag kommer troligen att föravara min hoj i ett kallgarege i år. vad behöver man göra för åtgärder?

Jag skulle se till att det finns någon slags olja eller konserveringsspray på cylinderväggarna. Du kan injecera lite motorolja i varje cylinder och dra runt alt. köpa konserveringsspray på närmsta bensinmack och följa instruktionerna. Varför inte ta och täcka ekipaget med en press eller liknande.
 
Sen har det varit debatt om att inte starta upp och varmköra hojen efter en
lång tids förvaring av hojen.:confused:

Då smuten och skiten har hunnit runnit ner till botten och ATT då varmköra hojen EX efter en vinter spolar bara runt skiten och in i oönskade ställen.

Allra bäst vore att byta till fräsch olja på hösten innan förvaring! och byta olja igen på våren.

Men vem gör det?:va

Jag byter efter vintern!:D
Vad för smuts skulle dyka upp i oljan under vinterförvaringen då om du hällde i ny olja innan du ställde undan?Lite kondens möjligen,men det försvinner så fort oljan blir varm.
 
Jag skulle se till att det finns någon slags olja eller konserveringsspray på cylinderväggarna. Du kan injecera lite motorolja i varje cylinder och dra runt alt. köpa konserveringsspray på närmsta bensinmack och följa instruktionerna. Varför inte ta och täcka ekipaget med en press eller liknande.
Varför bemöda sig med att hälla olja i cyllarna om man iaf drar en pressening över hojen? Den är ju tät, och bevarar all fukt å kondens under så att hojen rostar så fint så fint. Ska den täckas över för att skydda mot damm osv så ska det vara något som andas, tex lakan eller filt.
 
Ska den täckas över för att skydda mot damm osv så ska det vara något som andas, tex lakan eller filt.

Kan ju ligga ngt i det även om jag inte menade att man skulle slå in hojen i en press men jag böjer mig! :glömdet
 
Istället för att fylla upp motorn med olja vid kallförvaring kan man bygga en så kallad EAA-avfuktare(http://www.eaa.se/Luftavfuktare.pdf), denna består av en burk med hygroskopiska kristaller(torrbollar eller liknande) och en liten pump(typ syrepump till akvarier) pumpar ett luftflöde genom denna burk och in genom ex vis oljepåfyllningen och ut genom vevhusventilationen. Genom den slutna kretsen som bildas så kan luften i motorn avfuktas effektivt och då till den grad att ingen korrosion pga fukt kan bildas, denna anordning använd inom privatflyg just för att förhindra korrosion inne i flygmotorer och med gott resultat.

Personligen byter jag alltid oljan på hösten och det är pga att jag inte vill att de förbränningsrester som blandats i oljan skall ligga stillastående i motorn där de kan orsaka korrosionsskador om det ändå bildas fukt i motorn(jag har hojen i varmgarage så det är normalt inget problem).
 
Byt nu

Ingen gammal olja i motorn över vintern -basta :mattias
 
Ok. Tack för alla svar. Blir att varmköra och byta olja nu så att den är fit for fight när vårsolen kommer.... längtar redan.
 
Ny olja på hösten,starta med den nya oljan. Låt gå i några minuter. Stäng av och invänta våren.
Orsaken till man ska starta med den nya oljan är att spola ner resterna av den gamla oljan ner i tråget.

Jepp.

Kan även vara lämpligt att ta ur tändstiften och spraya i lite olja, därefter dra runt med startmotorn.
Låt gärna stiften vara ur under vintern.
Starta INTE upp hojen då och då under vintern för s.k varmkörning!
Dra hellre runt den några varv med startmotorn, fortfarande med stiften ur.
(det här har vi väl skrivit om nu en 20 ggr sisådär...)
 
Sen har det varit debatt om att inte starta upp och varmköra hojen efter en
lång tids förvaring av hojen.:confused:

Då smuten och skiten har hunnit runnit ner till botten och ATT då varmköra hojen EX efter en vinter spolar bara runt skiten och in i oönskade ställen.

Allra bäst vore att byta till fräsch olja på hösten innan förvaring! och byta olja igen på våren.

Men vem gör det?:va

Jag byter efter vintern!:D

Samma skit som cirkulerade runt sist du körde. Och förresten, har du inget oljefilter skiten fastnar i ?

Jag skulle vilja se en en motor som korroderat så att det har avgörande betydelse för livslängden över en vinter. Hitintills har jag bara hört att man ska göra si och så för att undvika detta. Bilmotorer som stått tio år ute, ok, men hojar som står inne i varmgarage??

Är det någon som drabbats av ett haveri där "vinterkorrosion" kan sägas vara orsaken?? Att det bildas skadliga kemiska föreningar av förbränningsrester är jag med på, men är koncentrationerna av dessa verkligen så stora? Den ständigt närvarande oljefilmen borde väl öka på tiden ev. kemisk reaktion tar på sig, jag tänkte främst på närvaron av syre.
 
Ett oljefilter tar bara bort partiklar och inte frätande syror, vatten och annat skit som finns i en välanvänd olja.

Visst kan det ses som overkill, men vänd på det: om du väljer mellan att byta på våren eller hösten så är det självklart bättre att byta på hösten! Lika mycket jobb, lika mycket pengar men bättre för motorn.

Men det finns ett klurigt problem med att byta på hösten: Det är svårt att veta vilken tur som var den sista (om man vill tömma den varm). Förra året tömde jag oljan efter en tur och sedan kom det tre riktigt fina helger till. I år ska jag nog tömma oljan kall istället. Det borde väl gå bra, det är ju bara att låta den stå och droppa ett dygn eller två.
 
Ett oljefilter tar bara bort partiklar och inte frätande syror, vatten och annat skit som finns i en välanvänd olja.

Visst kan det ses som overkill, men vänd på det: om du väljer mellan att byta på våren eller hösten så är det självklart bättre att byta på hösten! Lika mycket jobb, lika mycket pengar men bättre för motorn.

Det fattar jag ju, men min fundering är HUR stor betydelse det har EGENTLIGEN. Om det har samma betydelse som biltemas helsyntet vs. någon värstingolja för den vanlige genomsnittsanvändaren. mao rätt liten

Dvs om det har någon betydelse inom ett normalt livstidsspann för en hojmotor, till exempel att den börjar dra olja vid 4000 mil eller vid 6000 mil, eller att treans vevstakslager går vid 3000 mil istället för 5500 mil.

Det är ditåt jag vill komma.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top