Byta olja men inte filter till vintern ?

D_D

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2009
Hoj
2008 Honda VFR
Har tänkt mig att byta oljan i min VFR -08 när det blir dags för vinterförvaring, men funderar på om jag skall skita i att byta filtret.

Resonemanget är:
* Det är väldigt lite gammal olja i filtret så det borde inte vara så dåligt för motorn om resten är bytt.
* Om jag inte byter filter behövs 2.9 liter olja, annars 3.1 liter, d.v.s jag sparar en 1-liters flaska.
* Min hoj har sin årsservice på våren och då kommer ändå olja och filter bytas igen för att garantin skall gälla. Tanken är att min första tur nästa år går till verkstan för service.

Vad tror expertisen om detta upplägg ? Spelar filterbyte någon roll när den bara kommer att rulla ett par km på det gamla filtret till våren ?

Byt filter + olja nu och strunta i det till våren istället? Mycket bättre att byta nu än sen..

Varför byta oljan men inte filtret? Rimligen är det smartare att göra tvärs om då det är filtret som renar oljan och samlar på sig allt skit. Ska du inte byta filtret kan du lika gärna strunta i att byta oljan med, det är då bara bortkastade pengar.

Personligen hade jag gjort servicen nu så allt var fräscht till våren.

Idén med att byta oljan innan vinterförvaringen och köra några enstaka mil innan den ställs in är att motorn inte ska stå med gammal olja med oxider/syror under vintern utan allt ska var inoljat med ren olja. För att minska korrosionen av metallerna.

Som "Denåterfödde" nämnde så är det ju för att minska risken för korrosion som jag vill byta oljan, filtret gör ju bara nytta när motorn är igång.
Men som du säger så kan det ju vara en idé att helt enkelt lämna in den det sista som händer på säsongnen istället.
Får se hur jag gör, tack för synpunkterna iallafall.

Varför byta oljan men inte filtret? Rimligen är det smartare att göra tvärs om då det är filtret som renar oljan och samlar på sig allt skit. Ska du inte byta filtret kan du lika gärna strunta i att byta oljan med, det är då bara bortkastade pengar.

Personligen hade jag gjort servicen nu så allt var fräscht till våren.

Byt filter + olja nu och strunta i det till våren istället? Mycket bättre att byta nu än sen..

Hade varit en bra idé om det inte vore för garantin. Enlig garantipapprena gäller bara 5-års garantin om man kan styrka service genom att serviceboken är stämplad. Tror inte dom blir så impade om jag stämplar själv....

Last edited:
Idén med att byta oljan innan vinterförvaringen och köra några enstaka mil innan den ställs in är att motorn inte ska stå med gammal olja med oxider/syror under vintern utan allt ska var inoljat med ren olja. För att minska korrosionen av metallerna.
Javisst, men byter man inte filtret samtidigt kan man nästan låta bli ändå. Problemet är heller inte så stort om den bara ska stå några månader och sedan på service. Skillnad om man räknar med att den ska stå i åratal...

Hade varit en bra idé om det inte vore för garantin. Enlig garantipapprena gäller bara 5-års garantin om man kan styrka service genom att serviceboken är stämplad. Tror inte dom blir så impade om jag stämplar själv....
Det är sant, så då tolkar jag dig som att det inte går att få tid för service innan säsongen är slut och det är därför du funderar på detta.

Självklart byter du oljan om det känns bättre, köper du på Biltema är det ju bara 180,- eller nåt för 3 liter delsyntet och den är precis lika bra för ändamålet som nånting annat. Det kan det vara värt.
:tummenupp

Last edited:
Det är sant, så då tolkar jag dig som att det inte går att få tid för service innan säsongen är slut och det är därför du funderar på detta.

Självklart byter du oljan om det känns bättre, köper du på Biltema är det ju bara 180,- eller nåt för 3 liter delsyntet och den är precis lika bra för ändamålet som nånting annat. Det kan det vara värt.
:tummenupp

Nejdå, det går givetvis att få service, är bara snåltarmen som inte gillar att serva "för tidigt" :)
Anledningen till att jag inte vill byta filtret också är att det sitter lite bökigt till. Tanken var faktiskt att isåfall köpa 3 billiga litrar på Biltema, men jag vågade inte nämna det först, kände inte att jag behövde en Biltema diskussion till...

Olja brukar säljs i 1 eller 4 l förpackningar ,jämför gärna literpriset på dom.

Är det så illa att man skall spara 1L olja så är det ju bättre att skita i det nu och spara ihop till pengar till våren,hojen lär överleva utan att prestanda eller livslängd påverkas.

Om nu oxid och syror skulle var så farligt så måste det ju vara lika illa när man kör med det hela säsongen.

jag byter gärna en gång för lite, men bara för att jag är snål:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...