byta olja framgaffel

kasjo

whiteninja
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
97, kawasaki zx6r
Måste man riva hela gaffelbenet för att byta olja? '

Har läst igenom haynes för min zx6r 97a och finns inget enkelt byta olja kapitel utan endast "riv hela gaffeln och kolla igenom byt packbox och dustseal"

Har du ingen bottenplugg i benet,så finns det två sätt.
Snikvarianten:ta loss benet,vänd det upp och ner och töm.
Seriösvarianten:ta isär,gör rent och byt packboxar på en gång.

Du måste ju oavsett ta loss så mycket att du får ut fjädern, så då är ju iaf 80% av jobbet gjort jämfört med att byta packboxar också.

då är det bara att byta då. måste man byta det dom kallar "dustseal"? eller räcker det med packboxarna och "packningen/tätningsringen" i botten av gaffeln? som jag förstått är det engångspackningar som itne går att använda igen

då är det bara att byta då. måste man byta det dom kallar "dustseal"? eller räcker det med packboxarna och "packningen/tätningsringen" i botten av gaffeln? som jag förstått är det engångspackningar som itne går att använda igen

Dustseal,eller dammskyddet är ju också av gummi och blir gammalt och torrt med tiden.
Det hjälper ju till att hålla både smuta och vatten borta från packboxarna.
Tar du ändå isär gaffeln,så byt.

va inne på mcvaruhuset i stockholm idag och skulle köpa nya dammpackningar, packboxar och kopparpackningar det enda som fanns hemma var kopior (ariete) av packboxarna, resten va tvunget att beställas. får man inte ut och åka den här helgen heller förmodligen. :(

Äsh de är ju långhelg. Sätt din dom gamla dammskydden om dom inte är helt kadaver, och köp kopparpackningar på närmsta verkstad

Är ju snabbt gjort att rycka ner benen och byta dammskydden när dom kommit

Vad är "non permanent locking compound" står att man ska ha det när man skruvar i bulten som sitter i botten på gaffeln. jag tippar på locktite skruvlåsning kan det stämma? och varför ska det behövas?

"non permanent locking compound" är soft/medium gänglås.
För att skruven inte ska lossna.
Har aldrig hänt mig dock,utan gänglås.

Anledningen till att de föreskriver skruvlåsning är för att man inte på några villkor vill att skruven skall lossna under drift. Att man sen väljer att specifiera att man inte ska använda ett medel som ger permanent låsning är för att risken finns att man någon gång vill demontera skruven utan allt för stort besvär.

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande