Byta motorolja ?

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
tjaaaooo byta motorolja för första gången själv. tömde ur all olja byta inte oljefiltret o då skulle jag fylla i 2.9 l olja. har gjort det nu. nu till frågan.

det står man ska starta motorn några minuter sen stänga av och vänta några minuter o kolla olje nivån, då ligger den fint mellan sträcken i överkant men väntar jag typ 20-30 minuter o går o kollar så är hela fönstret fyllt o det ska det ju inte va ? hur ligger det till egentligen när e det man ska titta i fönstret för att få rätt ? borde jag tappa ur lite olja.
jag tänker bättre för lite än för mycket för hojen varnar ju när man har för lite i men inte för mycket

tacksam för svar

OBS får löga til ja jag har hojen upprätt inte på stödet och den står på plant underlag

Lita på instruktionsboken. I övrigt är det tvärtom mot hur du resonerar - bättre för mycket olja än för lite.

Varnar den verkligen om det är för lite olja? Jag vet ju inte med den modellen men det brukar varnas för lågt oljetryck å då är det fara å färde. Så det ska man inte utsätta motorn för.

Varnar den verkligen om det är för lite olja? Jag vet ju inte med den modellen men det brukar varnas för lågt oljetryck å då är det fara å färde. Så det ska man inte utsätta motorn för.

Yamaha:er brukar av tradition varna för låg oljenivå i alla fall. Det betyder inte direkt fara och färde då alltså, utan bara att man ska fylla på ASAP.

Det låter som du har servat mycket hojar tidigare!
Lär dig varför!!!!

Man ska slå i x antal liter vid oljebyte samt byte av oljefilter
x antal liter vid oljebyte utan filter byte

Varför starta motorn efter oljebyte. vänta. kolla olje nivån!

Samma gäller för alla fordon.
kan vara bra när du byter olja på bilen också

Yamaha:er brukar av tradition varna för låg oljenivå i alla fall. Det betyder inte direkt fara och färde då alltså, utan bara att man ska fylla på ASAP.

Jag har bara haft en Yamaha, en XJR1300, och den hade inte den funktionen. Fast är det så så är det ju precis som du säger. Låg oljenivå är ingen fara bara oljetrycket är OK. Givetvis är det en signal att man ska fylla på och inget man ska ignorera men det är ju ofarligt att köra vidare till skillnad från om oljetrycket är lågt.

Jag har bara haft en Yamaha, en XJR1300, och den hade inte den funktionen. Fast är det så så är det ju precis som du säger. Låg oljenivå är ingen fara bara oljetrycket är OK. Givetvis är det en signal att man ska fylla på och inget man ska ignorera men det är ju ofarligt att köra vidare till skillnad från om oljetrycket är lågt.
Fast, varnar den för nivån så kan du ju köra runt en hel sommar, eller iaf så långt du kommer, med en stendöd oljepump, men med massor med olja i tråget ;)

Många Yamaha har nivågivare istället för tryckgivare för oljetrycket bl.a. XJ600.

Om oljetrycket är för lågt så att lampan börjar lysa brukar det medföra att motorn redan har hunnit blivit allvarligt skadad.

En vanlig orsak till detta är att ägaren inte har fyllt på olja i tid där av nivågivaren.

Last edited:
Många Yamaha har nivågivare istället för tryckgivare för oljetrycket bl.a. XJ600.

Om oljetrycket är för lågt så att lampan börjar lysa brukar det medföra att motorn redan har hunnit blivit allvarligt skadad.

En vanlig orsak till detta är att ägaren inte har fyllt på olja i tid där av nivågivaren.

Är du verkligen säker på att det inte finns oljetrycksgivare också.

Last edited:
Fast, varnar den för nivån så kan du ju köra runt en hel sommar, eller iaf så långt du kommer, med en stendöd oljepump, men med massor med olja i tråget ;)

Fast finns det någon hoj som bara varnar för låg oljenivå? Det måste väl ändå varnas för lågt oljetryck oxå? Annars vore det ju märkligt! Eller har jag fel?

Det låter som du har servat mycket hojar tidigare!
Lär dig varför!!!!

Man ska slå i x antal liter vid oljebyte samt byte av oljefilter
x antal liter vid oljebyte utan filter byte

Varför starta motorn efter oljebyte. vänta. kolla olje nivån!

Samma gäller för alla fordon.
kan vara bra när du byter olja på bilen också

Hur menar du nu? Du har skrivit att det ska fyllas samma oljemängd oavsett filterbyte eller ej! :va
Du vet algebra är bra att kunna om man ska räkna med x och y.:)

Fast finns det någon hoj som bara varnar för låg oljenivå? Det måste väl ändå varnas för lågt oljetryck oxå? Annars vore det ju märkligt! Eller har jag fel?
Som sagt, skramlaha varnar för nivån, och bara det är jag hyggligt säker på. Det ultimata vore ju två givare, en för tryck och en för nivå, men det är väl för tungt för sporthojar :gnissla Fast å andra sidan, nivån kan man ju kolla i fönstret.

Lycka till!!

Sen anser jag att Ts har lite otur när han tänker. Det är bättre att byta filter 2ggr på varje oljebyte än olja 2ggr på varje filter.

Det var lite teatraliskt överdrivet, notera även tillägget "eller iaf så långt du kommer" ;)

En släkting åkte från Uppsala till Stockholm å sen vidare till en verkstad dan efter utan oljepump, Peugeot diesel. Hela toppen var full med svarvspån, bara sopor kvar, men gick gjorde den!

Förstod det.

Yamaha XJ650 har nivåvarning men ingen tryckvarning. Ska definitivt rodda på en tryckgivare på mitt bygge.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman