Byta Mac-adress på nätverkskort?

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Hur går man tillväga om man vill byta Mac-adress på nätverkskortet? för ISP:n behöver nämligen ha en Mac-adress för att man ska kunna koppla upp, o den som dom har e routerns adress, men nu vill jag kunna köra utan Router för att testa o se om det e routern som strular eller datorn o därför lägga in routerns macnr i datorns nätverkskort.

Uhm... rätta mig om jag har fel, men är inte en MAC-adress hårdkodad i korten; ungefär som ett serienummer.

Maverick skrev:
inte en aning.. men så kanske det e.. hoppas dock inte.. :D

Morlock har rätt. MAC nuffrorna är hårdkodade i kortet av tillverkaren. Teoretiskt går det att ändra men det krävs utrustnig, kunnande samt en adress som inte är upptagen.

Du kan alltid ringa till supporten och be dem resetta din port i switchen. Tar typ noll tid.

När du testat klart ringer du igen, eller också ställer du in routern så att den använder MAC-adressen från nätverkskortet.

Maverick skrev:
Hur går man tillväga om man vill byta Mac-adress på nätverkskortet? för ISP:n behöver nämligen ha en Mac-adress för att man ska kunna koppla upp, o den som dom har e routerns adress, men nu vill jag kunna köra utan Router för att testa o se om det e routern som strular eller datorn o därför lägga in routerns macnr i datorns nätverkskort.

http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm

Blåflagg skrev:
Morlock har rätt. MAC nuffrorna är hårdkodade i kortet av tillverkaren. Teoretiskt går det att ändra men det krävs utrustnig, kunnande samt en adress som inte är upptagen.

Stämmer bara delvis.Det går att fejka macadressen till en helt annan. Spelar inte så stor roll vad du väljer, chansen att nån annan på ditt subnät har en likadan som den du väljer är nästan obefintlig. I min router är det så enkelt som att fylla i en textruta med den macadress man vill ha. Se [Akryl]*Amids länk för hur man ändrar för nätverkskortet i Windows. Var faktiskt mycket enklare än jag trodde.

Zormin skrev:
Du kan alltid ringa till supporten och be dem resetta din port i switchen. Tar typ noll tid.

När du testat klart ringer du igen, eller också ställer du in routern så att den använder MAC-adressen från nätverkskortet.
svinen (isp:n) tar 400 spänn för att byta mac-adress.. e inte så sugen på att pröjsa 800 bara för att kolla om det e routern som strular el datorn..

sen e routern så jälva kass oxå.. så man kan inte ställa in vilken mac-adress som ska användas..

Coola Ola skrev:
Stämmer bara delvis.Det går att fejka macadressen till en helt annan. Spelar inte så stor roll vad du väljer, chansen att nån annan på ditt subnät har en likadan som den du väljer är nästan obefintlig. I min router är det så enkelt som att fylla i en textruta med den macadress man vill ha. Se [Akryl]*Amids länk för hur man ändrar för nätverkskortet i Windows. Var faktiskt mycket enklare än jag trodde.

Okey. Men den ändringen, blir den kvar om man flyttar kortet till en annan dator?

Vad jag lärt mig är att tillverkare tilldelas en viss mängd MAC adresser, men vad vet jag :tomten

Blåflagg skrev:
Okey. Men den ändringen, blir den kvar om man flyttar kortet till en annan dator?

Vad jag lärt mig är att tillverkare tilldelas en viss mängd MAC adresser, men vad vet jag :tomten

Ändringen blir inte kvar, den görs bara i drivrutinen. Stämmer att tillverkarna bara har en viss mängd macadresser men tänk efter på hur många möjliga kombinationer det finns (8^16 eller vad det kan bli) så inser du att chansen för två likadana inte är speciellt stor.

Maverick skrev:
svinen (isp:n) tar 400 spänn för att byta mac-adress.. e inte så sugen på att pröjsa 800 bara för att kolla om det e routern som strular el datorn..
Dra mig baklänges!!! Min förra ISP gjorde det gratis. Man ringde bara och uppgav lägenhetsnummer så gjorde de det direkt på telefon. Hur kan man ta 400 kr för det? Borde ju ingå i vanliga supporten tycker man. Jävla ocker. Ring Sverker!

Huh??

Tar de betalt för det? Vilken ISP är det?

Iaf så har det då vart med Telia att om man stoppar i den nya routern/nätverkskortet/whatever man vill koppla istället för det g:a så dröjer det en stund (halvtimme?), och sen uppdaterar prylarna på deras sida sina macadresser och det hoppar igång.

Kan ev gå fortare om man först frigör IP-adressen på den g:a prylen

Coola Ola skrev:
Ändringen blir inte kvar, den görs bara i drivrutinen. Stämmer att tillverkarna bara har en viss mängd macadresser men tänk efter på hur många möjliga kombinationer det finns (8^16 eller vad det kan bli) så inser du att chansen för två likadana inte är speciellt stor.

Jo du har helt rätt att chansen att få "krockar" är inte stor men bara som princip att man har rätt. :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back