Byta lager i lådan inför turbobygge 1100R -86

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Eftersom jag håller på med turbobygge på min hoj så tänkte jag att det kanske kunde vara en idé att gå igenom lagerna i min växellåda eftersom min motor har gått ca 6000 mil. Jag har sett skräckexempel på vad som kan hända om lagerna inte är okej och man kör med turbo, och jag vill inte riskera min motor..
Så till frågan! Vilka lager brukar få stryk när grejorna har gått en bit? Vilka ska jag kontrollera och eventuellt byta? Är det någon som en glad amatör som jag kan göra eller ska jag lämna bort det? Kan ju nämnas att jag inte har rotat i växellådan på någon hoj tidigare. Haynes-handboken har jag! Så hemskt svårt kan det ju inte vara tycker jag, men man vet ju aldrig..

Utgående växelaxelns drev är svagaste punkten på motorn. Du kan använda det dubbla lagret från en 1991-1992 gsxr1100 OM du fräser upp ett nytt spår för lagerbanans axiella låsring. En lokal motorslip bör kunna göra det för en femhundring. Resten av lagren håller. Kolla att växeltrumma, växelgafflar och tvåan/femmans drevpar är okej. Resten av dreven... kolla bara att kuggarna inte är slitna så att det har gått igenom härdning och blivit smågropar på slitytorna.

Kolla oljan när du river motorn, finns det en silvrig tendens när du rör om i den gamla tömda oljan lär du se över vestaks- och vevaxellager.

<edit>Du lär använda den kortare drevdistansen från 91-92 med det nya lagret. </edit>

andersbrink skrev:
Utgående växelaxelns drev är svagaste punkten på motorn. Du kan använda det dubbla lagret från en 1991-1992 gsxr1100 OM du fräser upp ett nytt spår för lagerbanans axiella låsring. En lokal motorslip bör kunna göra det för en femhundring. Resten av lagren håller. Kolla att växeltrumma, växelgafflar och tvåan/femmans drevpar är okej. Resten av dreven... kolla bara att kuggarna inte är slitna så att det har gått igenom härdning och blivit smågropar på slitytorna.

Kolla oljan när du river motorn, finns det en silvrig tendens när du rör om i den gamla tömda oljan lär du se över vestaks- och vevaxellager.

<edit>Du lär använda den kortare drevdistansen från 91-92 med det nya lagret. </edit>

Tackar för svaret! Förhoppningsvis slipper jag byta vevstaks- och vevaxellager eftersom dessa var okej när motorn blev ihopsatt av mp-racing för 1500 mil sedan, men man vet ju aldrig... ska kollas! Är det bättre att använda lagret från 1100R 91-92 än originallagret? Annars verkar det inte alltför klurigt! :tummenupp Ska bara försöka komma ihåg att märka upp gafflarna och dreven mm så jag vet hur och på vilket håll de satt... Tror du att jag skulle kunna klara av att gå igenom lådan själv? Är det svårt? Jag har ju inte så stor meckarerfarenhet av mc-motorer och lådor...

Det är endast årsmodell '92 som har det "nya" bra lagret!

Kika över hålet i motorhalvan för axeln som växelgafflarna hänger i, har sett sånna blivit ovala.

lahi skrev:
Är det bättre att använda lagret från 1100R 91-92 än originallagret?

92'a lagret (tack Wibbe!) är dubbellagrat medans de andra är enkellagrade.

Har du servicemanualen är den väldigt enkelt. Använd momentnyckel så att du inte drar för hårt. Drar hellre för löst än för hårt på alla M6. Jag använder aldrig momentnyckel på just M6. Mycket enklare att ersätta en borttappad M6 än att gänga om. Använd inte Loctite annat än på utgående drevets mutter.

Ok! Tackartackar! Då gör jag nog ett försök själv... :gnissla Får jag inte ihop det igen så säger jag till! :D Men det ska nog gå bra!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...