Byta låscylinder på tanklocket

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag har en Kawasaki ER 5 tanklock utan nyckel som jag skulle vilja byta låscylinder på.

Den lokala låssmeden ville inte ta sig an problemet för enligt honom så behöver man en nyckel för att få bort den gamla låscylindern. Men jag har ingen nyckel så de är lite svårt att få bort låscylinder då, och hade jag en nyckel så skulle jag inte behöva få bort låscylindern. Moment 22 :dummer

Så vart ska jag vända mig? Finns de någon firma man kan skicka låscylindern till så dom kan byta den?

Skruvmejsel och hammare är ingen lösning jag fick använda, det är flickvännens tanklock så de måste vara lite finnes den här gången i mitt tillvägagångssätt.

den är låst i tanken alltså?
om inte så borde det inte vara så knepigt, lossa skruvarna, eventuellt borra ur den gamla cylindern?

Ja låset i tanklocket.

Nej de borde inte vara så krångligt om man vet vad man gör... Det är inget jag gör själv.

De borde ju gå att skicka till någon firma som kan sånt här tycker jag.

Det är ett "nytt" tanklock från en mc skrot. De var tydligen lätt att byta låscylinder enligt dom oxå. Fan snart ger jag upp å skickar tillbax den.

Vet inte hur det är på hojar men på husvagnar så har märkesverkstaden en "installationsnyckel" som passar alla kolvar i serien. Då stoppar man bara in install.nyckeln och tar ut den felande kolven och ersätter den med en ny.

Det som låsmeden säger stämmer nog, du måste kunna låsa upp låset för att få ur det helt. Detta kommer säkert kännas jätteelakt, men varför köpte du ett lås utan nyckel?

Visst kan man borra ut låskolven utan att förstöra nåt så att man kan ploppa dit en ny cylinder.
Gå till en annan låssmed och få en "Second Opinion" så tror jag att det löser sig.
jag har gjort samma operation på en av mina hojar men aldrig satt dit nån ny låskolv men allt är ju helt och fint så visst skulle det funka.

Det som låsmeden säger stämmer nog, du måste kunna låsa upp låset för att få ur det helt. Detta kommer säkert kännas jätteelakt, men varför köpte du ett lås utan nyckel?

Speciellt som det oftast finns "låskit" på ebay med tanklås,cutslås och tändningslås.

Vad är det för Låsmed som inte kan peta upp ett tanklock's lås ? eller är det så att du inte kan ta dig till låsmeden med hojen? ta i såfall loss tanken och ta den dit.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick