Byta kylvätska på egen hand!?

• Thread starter Thread starter kern3l
  • Start date Start date

kern3l

Guest
Hej!

Lägger in en egen tråd för första gången =)

Precis som alla andra håller jag på gör ordning på hojen inför säsongen...

Det gäller en Honda CBR 600 F3 (1997).

Det som jag har problem med nu är kylvätskan.
Jag visste inte riktigt hur jag skulle tömma den så jag lossade på 2 av slangarna som går in o ut ur vattenpumpen. Jag fick ut säkert 1 liter kylvätska och det var nog en halvliter kvar i behållaren som jag inte fick ur.

Jag tänkte att om jag drar igång hojen utan att koppla tillbaka slangen som går till kylaren så kanske hojen spottar ut resterande vätska om jag låter den bli varm. Den blev varmare och varmare utan att det hände något med resterande vätska.
Jag kopplade då tillbaka även slangen som går till kylaren och försökte få vatten att tömmas ur behållaren utan framgång. Hojen blev riktigt varm tills jag bestämde mig för att stänga av den o inte försöka mer.

Hur ska jag tömma resterande vätska och ev. skölja med rent vatten innan jag fyller på den nya kylvätskan?

Tacksam för svar då jag verkligen vill komma ut snart :D

Är detta ett skämt eller?

Tycker nog det är en bra ide att du lämnar din cykel för service om du inte klarar av att läsa dig till hur man tömmer kylarvätskan.

Klarar du inte byta kylarvätska så kanske det är bra att en fackman ser över diverse övriga grejer, kanske dags att byta bromsvätska, olja, belägg, däck, ....

Det finns en skruv för detta eller så lossar man "vattenslangen" som sitter längst ner på motorn, Expantionstjärlet får du ta loss och vända på eller stoppa ner en slang och suga ut vattnet däri. (hävert)

När du sedan fyller på så ska du starta motorn så att vattnet pumpas runt och fylla igen, du kan även pumpa på slangarna för hand och känna att dom blir vattenfyllda(hårda)

Du behöver inte skölja motorn, räcker att du fyller på med ny vätska.

Lycka till.

MVh Oskar

Last edited:
Shit knas o ha motorn igång en längre period utan nå kylarvästska. expantionskärlet måste du kruva av och tömma.

jag har dragit loss en slang som sitter nedan för kylaren under kylarlocket och ställt en hink under. sedan tryckt dit en vattenslang och sköljt rent en stund. kopplat tillbaks den nedre kylar slangen och fyllt på det som behövs och tillsatt glykol och så är det klart.

Är detta ett skämt eller?

Tycker nog det är en bra ide att du lämnar din cykel för service om du inte klarar av att läsa dig till hur man tömmer kylarvätskan.

Klarar du inte byta kylarvätska så kanske det är bra att en fackman ser över diverse övriga grejer, kanske dags att byta bromsvätska, olja, belägg, däck, ....

Det finns en skruv för detta eller så lossar man "vattenslangen" som sitter längst ner på motorn, Expantionstjärlet får du ta loss och vända på eller stoppa ner en slang och suga ut vattnet däri. (hävert)

När du sedan fyller på så ska du starta motorn så att vattnet pumpas runt och fylla igen, du kan även pumpa på slangarna för hand och känna att dom blir vattenfyllda(hårda)

Du behöver inte skölja motorn, räcker att du fyller på med ny vätska.

Lycka till.

MVh Oskar

Tack för svaret Oskar, men tyvärr inget skämt :P
Bytte en del i Augusti 08, Framskivor, fram och back belägg.
Bytte i Oktober 08, Olja och oljefilter
Bytte nu, luftfilter och bränslefilter
Däcken bra

De enda jag inte bytt innan är kylvätska och jag letade länge utan att hitta någon skruv till att tömma. I manualen står inget om att byta kylvätska.

1. Sitter skruven för att tömma vätska i motorn underifrån?
2. Expansionskärlet, är det samma som behållare jag fyller på med vätska sen eller en egen?
3. Räcker det att pumpa för hand på slangen som går från pumpen till kylaren sen när jag ska få vattnet att gå runt?
4. Hur lång tid ska det ta för att termostaten skall öppna så att vätskan går runt sen. Måste hojen bli varm eler räcker några minuter?

Tack!

Ps. Kan nämna att ja inte kunde sova inatt pga. detta. Hade magont för ja inte fick ordning på kylvätskan... :D Så va snälla...

2. Expansionskärlet, är det samma som behållare jag fyller på med vätska sen eller en egen?

Detta måste vara att skämt!:D

Ne du de e nog dags för dig att ge jobbet till någon kunnig:tummenupp

skruva av korken på exspansionskärlet , ta hjälp av en polare och vällt hojen upp och ner , sen är det bara att hjälpas åt att skaka ur dom sista dropparna. ps ett skämt!

Last edited:
Jag borde bli förvånad....men ändå inte, har nog läst för mycket på detta forum. :hihi

Lyckas du med att byta olja så borde inte kylvätskan vara något större problem.

Expansionskärlet är kärlet man fyller på kylarvätskan. Alldeles riktigt.

Det borde stå i manualen, det finns en skruv som är placerad i nedre delen på kylsystemet(precis som Oskar skriver). Så kolla över motorn så bör du hitta den, den sitter i blocket. Eller släpp på slangen längs ner i kylsystemet....vattnet rinner ju neråt, som bekant.

Att försöka blåsa ut vätskan som du gjort är rent ut sagt korkat, det kan leda till att saker som inte pallar så höga temperaturer tar skada.
Ett verkstadsbesök för att byta kylarvätska är betydligt billigare än att fixa en överhettad motor.

Det finns många duktiga meckare i Götet, kolla under Göteborgsforumet. Säkert någon av alla de goa gubbarna som kan hjälpa dig. Alla är vi barn i början.

Lycka till! :tummenupp

Last edited:
Nu ska väl mekhörnan hjälpa till och inte säga att han ska behöva lämna in för en sån skitgrej!? Även om det är väldigt lätt att byta.

Töm expansionskärlet
Öppna kylarlocket
Ta bort nippeln som sitter vid vattenpumpen (precis i mitten där 2 slangar möts typ) Sen när allt är tomt därifrån sätter du tillbaka den, byter packningen om så behövs.

Det ska vara allt, du har ju vad jag förstått redan tömt det mesta.
Och till fortsatt meck:

Service manual till din modell att ladda ner: http://www.carlsalter.com/download....118105099101095077097110117097108046122105112

Lycka till!

Nu ska väl mekhörnan hjälpa till och inte säga att han ska behöva lämna in för en sån skitgrej!? Även om det är väldigt lätt att byta.

Töm expansionskärlet
Öppna kylarlocket
Ta bort nippeln som sitter vid vattenpumpen (precis i mitten där 2 slangar möts typ) Sen när allt är tomt därifrån sätter du tillbaka den, byter packningen om så behövs.

Det ska vara allt, du har ju vad jag förstått redan tömt det mesta.
Och till fortsatt meck:

Service manual till din modell att ladda ner: http://www.carlsalter.com/download....118105099101095077097110117097108046122105112

Lycka till!

Tack för ditt vänliga svar! Fick ordning på tömmandet i morse o spola rent. Men nu åter till vad jag egentligen har problem med är att den inte suger i sig den nya kylvätskan trots att jag låter den bli varm en stund.
Gasar jag så bubblar de i explansionkärlet men kylvätske nivån sjunker inte, vare sig när den e varm eller när jag låtit den svalna...

Vad göra?

Tack för ditt vänliga svar! Fick ordning på tömmandet i morse o spola rent. Men nu åter till vad jag egentligen har problem med är att den inte suger i sig den nya kylvätskan trots att jag låter den bli varm en stund.
Gasar jag så bubblar de i explansionkärlet men kylvätske nivån sjunker inte, vare sig när den e varm eller när jag låtit den svalna...

Vad göra?

Du är helt säker på att det inte cirkulerar?

Prova kläm ihop längs alla kylslangar du kommer åt. Cirkulerar det inte har du antagligen en luftbubbla vid pumpen som gör att den inte kan dra i sig vatten. Kan du bara "klämma bort" den luften så suger pumpen i sig vattnet och voilà. Körde du motorn utan vatten tidigare så är detta inte alls omöjligt. (Gör gärna inte om det förresten. ;) )

Akta så att motorn inte överhettas om du inte har cirkulerande vatten!! Går inte vattnet runt stämmer heller inte tempmätaren! Det blir varmt (fort) som f.n runt cylindrarna, men inte vid tempgivaren. :gnissla

Vad göra?

"inte suger i sig"????
Du har väl fyllt kylaren med kylvätska, fullt upp till kylarens lock? Och sedan hällt i en skvätt i expansionskärlet också?
Då är det så gott som fullt med kylvätska i kylsystemet, det kan finnas en gnutta luft kvar någonstans, och på en del hojar ska man då öppna en luftningsnippel också, för att få ut den sista luftfickan, vet ej om det gäller din men du fick ju en länk till en servicemanual, kolla i den.
Annars kan man köra motorn en minut och sedan kolla om man behöver fylla på kylaren lite till.
Det borde gå åt ett par liter att fylla kylaren, expansionskärlet rymmer väl ett par deciliter.
Jag tror inte att man ska köra motorn utan kylvätska.

Lycka till

Last edited:
Kanske inte lösning på ditt nuvarande problem, men kylarlock o en eventuell termostat får nog räknas som slitdelar på en 97:a o som Du kunde kika lite extra på o som kan strula. Kylarlocket ska Du kunna få på tight o fast, alltså inte glappa = trasig packning/gängpaj etc etc. Konditionen på termostat kan Du testa o köra i en gryta på spisen.

Expansionskärlet finns för att när motorn blir varm och det blir övertryck så rinner det ner i expansionskärlet, sedan när motorn blir kall och det blir undertryck så sugs den vätskan som rann ner tillbaks i kylaren igen. Man kan inte fylla hela kylaren med vätska genom att fylla på enbart i expansionskärlet. Utan på kylaren vrider du av locket och fyller på den vägen.

Jag ex kör utan expansionskärl för tillfället på min fighter då jag inte hittat nå snyggt att ersätta den fula som sitter på original. Så koncentrera inte dig på exp.kärlet.

Se mina svar i din text nedan.

1. Sitter skruven för att tömma vätska i motorn underifrån?
Svar: brukar sitta långt ner på motorn. Vet ej om det finns på alla modeller.

Expantionskärlet är den vitabehållare som är halvfull med vätska. Du fyller på i kylaren i locket på övre hörnet på kylaren.

3. Räcker det att pumpa för hand på slangen som går från pumpen till kylaren sen när jag ska få vattnet att gå runt?

Fyll på direkt i kylaren tills det blir fullt. Starta motorn, nu går pumpen igång och vattnet kommer att sjunka lite fyll då på tills det blir fullt igen upprepa tills det inte sjunker längre. Då är systemet fullt av vatten. Avsluta med att fylla upp expantionstjärlet till en lagom nivå mellan min och max.

4. Hur lång tid ska det ta för att termostaten skall öppna så att vätskan går runt sen. Måste hojen bli varm eler räcker några minuter?

Termostaten öppnar vid ca 70 grader men det är ändå genomströmning bara inte lika snabb så du behöver inte vänta på att den öppnar.

Tack!

Ps. Kan nämna att ja inte kunde sova inatt pga. detta. Hade magont för ja inte fick ordning på kylvätskan... :D Så va snälla...

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...