Byta kylarvätska

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Hej!

Jag ska byta kylarvätska i min gamla häck och behöver lite info. Det står såhär i min manual:

Citat: "Eftersom det är svårt att byta kylvätska uppmanar vi på det bestämdaste att du låter en auktoriserad återförsäljare för SUZUKI göra detta"

Vad är det som är svårt? Jag blir lite nervös! Man fyller på vätska direkt i kylaren väl? Jag skall fylla på dryga två liter, kylaren är full efter en halv. Är det detta som är problemet? Skall man trycka i vätska på nåt sätt? Eller skall man köra motorn så att pumpen drar runt vätskan? Skall man fylla på i expansionskärlet samtidigt?

Många frågor och det känns som amatörernas afton... Är det nån risk att motorn överhettar om jag startar med endast kylaren full? Termostathuset är ju tomt och därmed kommer ju skiten inte att öppna sig heller.

Ah, vafan, jag skäms över att ställa frågan men hur gör jag :D

Det brukar inte vara nån större raketforskning för detta.
Förutsatt nu att du fick ut ca 2liter när du tömde motor och kylare så skall du nu fylla på vid locket som brukar sitta på kylaren. Starta motorn och fortsätt fylla på efterhand det rinner undan. Snart nog borde du fyllt i "rätt" mängd. Avsluta med expansionskärlet. Kör en sväng och låt sedan motorn svalna. Kontrollera om du får i mer kylarvätska samt justera nivån i expansionskärlet vid behov.

Lycla till. Roberth

Det var inte riktigt så lätt som det borde vara. Vattnet man fyllde på stannade i kylaren och rann inte vidare in i motorn, därav denna tråd. Jag provade att starta motorn ett tag men vattnet rann inte undan. Innan jag fattade att man behövde lossa på ytterligare en skruv i kylsystemet för att vattnet skulle rinna vidare hade nästan en timmes huvudkliande passerat. Men när man väl lossade den så hördes det ett kluckande ljud och vattnet rann in. Sen var det bara att fylla upp kylaren igen och göra om.

Så det var inte svårt som det står i manualen, men lite annorlunda!

Var man ska fylla på vatten är väl inget stort problem.
Det svåra är att veta var alla luftnipplar sitter.
Sedan att det finns trix & tipps hur man lutar hojen för att bli av med luften i systemet: brukar underlätta!

Nej, det är inte svårt att hitta var man skall fylla på vatten, ingen som sagt det. Däremot luftnipplar och skit är nytt för mig. Har inte sett sånt larv på några bilar.

Back