Byta kylarvätska till annan typ

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Min nyligen inköpta Street Triple -17 har ofullständig servicehistorik. Därför tänkte jag ge den en full service i vinter för att starta med en "clean slate".
Nu till frågan: Kylarvätskan som hälldes i på fabriken (HD4X) har ersatts av en annan (D2053) och de båda är tydligen inte kompatibla. För enkelhetens skull tänkte jag byta till Motul Hybrid tech.
Jag tänkte tömma ut den gamla vätskan och köra igenom systemet ett par gånger med destvatten innan jag fyller med Motul.
Låter detta rimligt eller krånglar jag till det i onödan?
Hur skitnödig behöver jag vara över rester av den gamla kylarvätskan i systemet som riskerar att reagera med den nya? (Vet inte om HD4X är kompatibel med Motulen eller ens vilken kylarvätska som är i hojen för tillfället).
 
Min nyligen inköpta Street Triple -17 har ofullständig servicehistorik. Därför tänkte jag ge den en full service i vinter för att starta med en "clean slate".
Nu till frågan: Kylarvätskan som hälldes i på fabriken (HD4X) har ersatts av en annan (D2053) och de båda är tydligen inte kompatibla. För enkelhetens skull tänkte jag byta till Motul Hybrid tech.
Jag tänkte tömma ut den gamla vätskan och köra igenom systemet ett par gånger med destvatten innan jag fyller med Motul.
Låter detta rimligt eller krånglar jag till det i onödan?
Hur skitnödig behöver jag vara över rester av den gamla kylarvätskan i systemet som riskerar att reagera med den nya? (Vet inte om HD4X är kompatibel med Motulen eller ens vilken kylarvätska som är i hojen för tillfället).
Töm ut den gamla och häll i ny. Kör.
 
det finns etylenglykol & propylenglykol.

etylen är oftast röd eller gul, propylenglykol är blå eller blågrön
propylenglykol ska inte blandas med andra
Håller med om det.
Så, töm ut och fyll på.
Glykol är egentligen färglös, men som sagt var så har den oftast färgats enlig wonderwizards beskrivning.
Men byter du så vet du vad du har i systemet, och blir det kvar en skvätt av någonting okänt så spelar det ingen roll.
 
Nu när det är löst så: Körde av en kylarslang på hojen ute i ingenstans. Mesta kylarvätskan försvann. Men det fanns en sjö i närheten så vi skopade upp vatten så rent vi kunde och körde vidare resten av dagen utan problem. Bytte sedan när jag kom hem. Senare berättade farsan att de körde alltid traktorn på bäckvatten på sommaren. Samma kylare och vattenpump sitter där ännu sedan ny. 1957... Det är rejäla grejer gamla Volvo.
 
Nu när det är löst så: Körde av en kylarslang på hojen ute i ingenstans. Mesta kylarvätskan försvann. Men det fanns en sjö i närheten så vi skopade upp vatten så rent vi kunde och körde vidare resten av dagen utan problem. Bytte sedan när jag kom hem. Senare berättade farsan att de körde alltid traktorn på bäckvatten på sommaren. Samma kylare och vattenpump sitter där ännu sedan ny. 1957... Det är rejäla grejer gamla Volvo.
Kylarvätska är inte raketforskning, och sommartid kan du i princip köra med enbart vatten, även om vattenpumpen kan uppskatta något som smörjer bättre än vatten. I racehojar har man tex ingen glykol alls, bara vattenpumpsmörjning.
 
Kylarvätska är inte raketforskning, och sommartid kan du i princip köra med enbart vatten, även om vattenpumpen kan uppskatta något som smörjer bättre än vatten. I racehojar har man tex ingen glykol alls, bara vattenpumpsmörjning.
Brukar det inte vara något korrosionsskydd i glykol också?
 
Kylarvätska är inte raketforskning, och sommartid kan du i princip köra med enbart vatten, även om vattenpumpen kan uppskatta något som smörjer bättre än vatten. I racehojar har man tex ingen glykol alls, bara vattenpumpsmörjning.
Det var det jag misstänkte. Tillverkarna har ju ett intresse av att få det att låta mer komplicerat än det är för att sälja sin specifika typ.
Så länge man håller isär etylen- och propylenglykol så är man nog ganska safe.
 
Brukar det inte vara något korrosionsskydd i glykol också?
Nej, inte i glykolen i sig, men i kylarvätskan, helt riktigt. Men det motarbetar man delvis med att ha destillerat vatten, som glatt suger joner ur blocket, åtminstone rent teoretiskt. Sen kan man ju också ifrågasätta behovet av korrosionsskydd, vi har inte det i elementen hemma, och dom rostar inte bort. Jag säger inte att det är onödigt, men det är inte det som dödar en hoj. Det är nog betydligt viktigare med frostskyddet.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Nej, inte i glykolen i sig, men i kylarvätskan, helt riktigt. Men det motarbetar man delvis med att ha destillerat vatten, som glatt suger joner ur blocket, åtminstone rent teoretiskt. Sen kan man ju också ifrågasätta behovet av korrosionsskydd, vi har inte det i elementen hemma, och dom rostar inte bort. Jag säger inte att det är onödigt, men det är inte det som dödar en hoj. Det är nog betydligt viktigare med frostskyddet.
Sålänge det inte kommer in syre så rostar det ju inte.

En sak jag tänkte på... När vi bodde i Mexiko så kunde man köpa kylarvätska och en annan kylarvätska de kallade "anticongelante" - alltså anti frys. Funderade aldrig på vad skillnaden var eftersom det alltid (för det mesta) var över nollan och hällde bara i det som Ford sålde. Undrar vad som var i den den som inte var antifrys. Anti rost? Och varför hade de olika?
 
Nej, inte i glykolen i sig, men i kylarvätskan, helt riktigt. Men det motarbetar man delvis med att ha destillerat vatten, som glatt suger joner ur blocket, åtminstone rent teoretiskt. Sen kan man ju också ifrågasätta behovet av korrosionsskydd, vi har inte det i elementen hemma, och dom rostar inte bort. Jag säger inte att det är onödigt, men det är inte det som dödar en hoj. Det är nog betydligt viktigare med frostskyddet.
Ja, lite slarvigt skrivet men det man köper kallas ju ofta "glykol", antingen färdigspätt eller som man får späda själv.
 
Nu till frågan: Kylarvätskan som hälldes i på fabriken (HD4X) har ersatts av en annan (D2053) och de båda är tydligen inte kompatibla. För enkelhetens skull tänkte jag byta till Motul Hybrid tech.
Jag skulle bytt till den kylarvätskan som står i manualen. Då vet man vad som finns och vad man skall fylla på med nästa gång. Det tråkiga är att då blir det alltid rätt.
 
Last edited:
Ang färger på glykol så går de inte alls att gå efter de säger inget alls. I de flesta fall 95-98% av fallen kan man blanda etylenglykol med etylenglykol hursom mellan olika märken och färger, de är den värdelösa Propylenglykolen man absolut inte ska blanda med Etylen för då kan de bli klumpar och sörja!
Enda fördelen med Propylen är att man kan dricka den utan att dö, men nackdelen är kort livslängd ca 3000 mil, jag tror inte de finns longlife av den?
I de flesta fall lev bilar och hojar i Sverige med Etylen ev alla? Snik etylen glykol kan tappa lite antikorritionsmotstånd redan efter 3000 mil men sok longlift etylen håller minst 6000 mil så satsa på en longlife såklart. Kylbeständigheten är dock livslång på etylenglykol.
Propylenglykol finns inte ens på mackar de måste tas hem för ingen kör på det.
Om man inte vet vad som är i hojen så smaka lite på ett finger och är de sött är de Etylen och då är de bara sopa whatever etylenglykol.
 
Enda fördelen med Propylen är att man kan dricka den utan att dö, men nackdelen är kort livslängd ca 3000 mil, jag tror inte de finns longlife av den?
Jag kommer ändå aldrig gå så långt så jag är safe. Förlåt.

Sen är glykolerna kompatibla med varandra men det är tillsatserna som skiljer sig och som ej är kompatibla. Jag har testat att dricka ren propylenglykol som varit livsmedelsklassad. Safe. Propylenglykol för fordon hade jag inte vågat då jag inte vet vilka tillsatser som används.
 
Jag kommer ändå aldrig gå så långt så jag är safe. Förlåt.

Sen är glykolerna kompatibla med varandra men det är tillsatserna som skiljer sig och som ej är kompatibla. Jag har testat att dricka ren propylenglykol som varit livsmedelsklassad. Safe. Propylenglykol för fordon hade jag inte vågat då jag inte vet vilka tillsatser som används.

Ja man bör nog inte dricka propylenglykol för fordon men den ska vara miondre giftig än etylen ivf .
Fan jag kom just på att jag röker propylenglykol för de är i vapevätska :3freak
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top