Byta koppling?

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
tjenare håller på och fixar med kopplingen på min rs 125a
tog ned kopplingen och det visade sig att kopplingskorgen har grova märken, stod i haynes boken att man kunde fila ned lite försiktigt om det var små märken, så jag filade lite och får väl se om det fungerar på vinst eller förlust.

nu till den riktiga frågan har nya kopplingsfjädrar,lammeller och mellan skivor, men de gamla var inom spec ska jag prova med de gamla först eller ska jag byta skiten?

jag har hört att man skall ha lammellerna liggandes i ett oljebad innan, hur kommer det sig och isånnafall vilken olja och hur länge?:va
Mvh :)

Om du redan har nya lameller osv hemma hade jag lika bra satt på det, för att veta att dem är nya så slipper man tänkte på det ett tag, nya lameller ska ligga i olja sålänge det inte är torr koppling... Hur länge? alla säger olika vissa säger minst 24timmar andra 2 och andra 4, tror inte det spelar någon större roll egentligen, tror dem flesta använder oljan dem tömde hojjen på ( den gamla då ) det är för att lamellerna inte ska köras torra i början, då dem är gjorda för att ligga i olja..

Om du redan har nya lameller osv hemma hade jag lika bra satt på det, för att veta att dem är nya så slipper man tänkte på det ett tag, nya lameller ska ligga i olja sålänge det inte är torr koppling... Hur länge? alla säger olika vissa säger minst 24timmar andra 2 och andra 4, tror inte det spelar någon större roll egentligen, tror dem flesta använder oljan dem tömde hojjen på ( den gamla då ) det är för att lamellerna inte ska köras torra i början, då dem är gjorda för att ligga i olja..

jo det är nog lika bra, får väl slänga ned lammellerna i ett oljebad i nån timme då
Tack för snabbt svar! :)

Back