Byta hoj till GSX-R 1000 för 50-70 tkr ?

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Jag vet inte om detta är rätt del i forumet men ni får väl ge mig bastning i annat fall.

Hur som helst så kör jag en Triumph Street Triple 675 -2010 som har gått 600 mil. Jag är väldigt nöjd med den i många avseenden, skön att köra, otroligt bra vrid om man jämför mot en R6 osv. Man kan åka långa sträckor och fortfarande känna sig mänsklig i kroppen efter. En hake är att jag tycker att det blåser så jäkla mycket i högre farter, sedan har jag inte riktigt gillat utseendet utan skulle hellre vilja ha en sporthoj (mer kåpor).

Har gått i tankarna att jag skall sälja hojen och köpa typ en Suzuki GSX-R 1000 i 50-70.000 kr klassen. Min fråga är väl hur är dom att äga? Driftkostnad, service, försäkring framför allt (lite de som styr också). Idag betalar jag 8 500 kr helförsäkring, helårs och är 26 bast.

Jag har aldrig ägt en tvättäkta sporthoj så därför jag försöker rådfråga lite.

God jul på er för övrigt :).

min skönasta hoj jag har ägt är nuvarande gixxern , har harvat igenom det mesta men min k2 1000 var helt ok '
största nackdelen är att du pyntat av hela hojen på 3 år till f-bolagen ,,

ta ett kik på de gamla retrohojarna ,, häst finns i mängder skitbilliga o äga , o framförallt har du råd o ha den ståendes

Fina cyklar tycker jag,
Har haft en K7 som jag var mkt nöjd med. Motorn är fenomenal! Dessutom relativt komfortabel för
att vara sportis. Bra försäkringspremie via Suzukis märkesförsäkring (Länsförsäkringar tror ja...) men
självrisken är skyhög.
Cykeln uppdaterades 2005 (K5) och därefter 2007 (K7) och därefter 2009 (K9) om jag inte är helt ute o cyklar..
Go for it!

Idag betalar jag 8 500 kr helförsäkring, helårs och är 26 bast.

Vet inte hur det ser ut i Uppsala iofs, men du kan nog räkna med att minst dubbla den pengen för helförsäkringen. (Om du inte kör Suzukis märkersförsäkring.. men då har du 25k självrisk istället)

Köp hojar som du vill ha o trafikförsäkra o kör med insidan o skaffa ett garage om så behövs! hur ofta totalskrotar du egentligen? K5-6 är en kanonhoj!

Klart du ska skaffa en gixxer...men smakar det så kostar det! Betalade 22tkr/helår i halvförsäkring för en visserligen 600 cc K5, 26 år i Uppsala. Dock avställningsbar försäkring så betalar bara under sommaren.
Men helt klart värt det, Sukka is the shit =P !

Om du kollar på Suzukis märkesförsäkring så verkar dom ha himla bra priser på hojar äldre än 10 år. Jag ger 6095 kr helförsäkrat för min TL1000R -99 så kolla fram till 2002 om försäkringspriset är viktigt. :)

25 000 kr i självrisk gäller bara GSXR och Hayabusa som är nyare än 4 år, annars är det mycket lägre självrisk.

Satsa på en K5-6, som enl mig är grymt bra och du bör då klara dig runt 55 TSEK och då kan man kanske skippa helförsäkringen och landa runt 12 i försäkring eller liknande!

Då jag aldrig rekommenderar en Suzuki till människor jag inte hyser agg mot så säger jag inget om modellen i sig... ;)

Tänkte bara på det med fartvinden i högre fart som du nämner. Ingen större skillnad på en sporthoj om man inte ligger med hakan mot tanken. Oftast är sporthojen värre än den nakna då det låga kåpglaset ofta skapar turbulens på dumma ställen.
Vad jag erfarit iaf...

Om du kollar på Suzukis märkesförsäkring så verkar dom ha himla bra priser på hojar äldre än 10 år. Jag ger 6095 kr helförsäkrat för min TL1000R -99 så kolla fram till 2002 om försäkringspriset är viktigt. :)

25 000 kr i självrisk gäller bara GSXR och Hayabusa som är nyare än 4 år, annars är det mycket lägre självrisk.

True Story! Nästa år ger jag 5000 kr om året för helförsäkring med 5000 i självrisk för min GSX-R 750 som då fyller 10 år.

Eftersom sporthojar har dyra helförsäkringar så tror jag du kommer bli nöjd med en 05:a, köpa kraschpuckar och halvförsäkra :)

Har själv en K6a som jag haft i tre säsonger. Klart man kikar på nyare modeller och ibland även motard. Hittills har jag inte lyckats motivera mig att lägga dem pengarna det kostar att uppdatera mig när jag är så fruktansvärt nöjd med den jag har :)
Är 28 nu och försäkringen har inte ändrat sig många kronor sen jag skaffade den. Runt 800 pix/månad för trafikförsäkring med märkesförsäkringen hos länsförsäkringar.

Har velat lite fram och tillbaka hur jag ska göra till våren, om jag skall byta eller inte, men just nu lutar det åt att det blir ytterligare en säsong med bettan :)

10år är de eftersom jag kollade min K2 och de är nu efter nyår som självrisken går ner från 25K... Så efternyår blir de försäkrings byte... WooHoo...

Så för att svara på TS fråga så skulle ja rekommendera honom att kolla med Suzuki märkes försäkringar på en K2 eller äldre om man vill komma ner i pris... :tummenupp

10år är de eftersom jag kollade min K2 och de är nu efter nyår som självrisken går ner från 25K... Så efternyår blir de försäkrings byte... WooHoo...

Så för att svara på TS fråga så skulle ja rekommendera honom att kolla med Suzuki märkes försäkringar på en K2 eller äldre om man vill komma ner i pris... :tummenupp

Här står det iaf. fyra år, ringde du och kollade med dom alltså?

http://www.suzukimcforsakring.se/Views/Repport/SelfRisks.aspx?Setheadmenu=sjalvriskerOne

Jag har kört K5'a sen 2007. Helnöjd! Fantastiskt gott mellanregister. Jag har Folksams 35+ försäkring iof men den kostar mig 500 kr / mån i halvförsäkring.
Med doublebubble kåpglas går det att toura 300 mil på fem dagar. Jag har provat :)

Vid köp av K5-6 så känn genom stora hålet i sidokåpan att ramförstärkningen sitter där. En garantiåtgärd som ska ha gjorts på alla hojar.

Jag och en vän skulle åka och julhandla igår, vi tog en sväng förbi Bavaria Solna, (han letar ny bil) Jag fick höra att de hade slutat med mc-försäljningen, vart lite bitter eftersom en av säljarna hade lovat att ringa mig framåt våren om det kommer in ett fint exemplar på en S1000RR, Då kläcker försäljaren ur sig att de har en jättefin beg S1000RR 2011 som aldrig har varit i trafik med bara 17 km på mätaren. Helt ny alltså:) (Den hade rullat mellan depån och racebussen) någon sponsorsak från BMWs sida till Freddy Papunen. Jag funderade en stund och tänkte vafan en sådan här chans kommer bara en gång i livet. Så jag slog till :) En ganska nice julklapp till sig själv.

God Jul! /Tobbe85

Helnöjd med min K5:a, delar finns i vart annat garage och till sjyssta priser dessutom...
och den står sig fortfarande på race-banan konstigt nog...det var nog allt, behöver inte tillägga
ngt mer :) jo just det -God Jul

Last edited:
Jag köpte min 996:a i somras och ångrar inte en sekund! Nu sover hon i sovrummet och väntar på varmare väder. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT