Byta hjullager på framhjulet på en Volvo 850

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
är det invecklat eller klarar en person som jag som har skruvat lite lätt i lite av varje av det????

Nån som kan förklara lite snabbt hur man gör ???
 
Det är lätt för du måste köpa hela paketet. Dyrt men inget knacka i eller ur med lager.
 
OK, ingen som vet nå dimensioner på dessa lager ????
 
Ta med skiten till en firma som sysslar med lager mm och be dem pressa ur de gamla och i med de nya. Om det går, men kolla på TPC först.
 
Jag tror inte du får isär det utan stora problem. Det är inte gjort för att byta bara lager på. Knappt 1500 pix på mekonomen. Jag tror jag gav 1600 på Biltema när jag bytte några år sen.

Jag tror alltså inte att du kan pressa ur lagret, men jag kan förstås ha fel.
 
tjenare Uffe.
Lagret är som sagt komplett med nav delen som på tex.saab 9000mm mm
Du byter detta lätt på typ 40min-60min.....
Kostnad lager runt 1700:-
Lagret är INTE delbart bara till att köpa ett nytt....
 
R1 Uffe skrev:
Är det då komplett som alla surrar om eller ?????

Förmodar det.. Jag har köpt en gång till saab9000 och vad jag minns så var det komplett. Men ring och fråga för att vara säker!

saxxat från biltemas hemsida:
"Hjullager för Volvo 850
Innehåller erforderliga lager och packboxar. Alla priser gäller för ett hjul."
 
Saxat ur Vida (volvohandelns verkstadsbok) hjälper kanske lite....


77: Framhjulslager/nav, byte
Skriv ut




Framhjulslager/nav, byte
Specialverktyg:
951 2050
999 5461
999 5540
999 5562
999 5563

Palla upp bilen och ta bort hjulet


Ta bort bromsokets fästskruvar
Häng upp oket i en ståltråd. Knacka upp drivaxelmutterns låsning (tidigt utförande)

Ta bort muttern
Använd mothåll 999 5461 (4 hjulskruvar).
Använd mothåll 999 5540 (5 hjulskruvar).
Ta bort mothållet och bromsskivan
Lossa drivändan i navet.Slå in drivaxeländan i navet ca 10-15 mm . Använd en plast- eller kopparklubba. Ta bort:

skruven till kulleden/styrspindeln.
skyddskåpan under motorn (tidigt utförande).
Lossa länkarm/kulled från hjulspindeln
Dra ner länkarmen så att kulleden friläggs. Sätt dit skyddshylsan 999 5562 på kulleden. Obs! Om kulleden sitter fast i hjulspindeln se: Borttagning av länkarm från hjulspindel .
Sätt dit hållaren 999 5563 för att hålla ner länkarmen


Tryck in drivaxeln i sitt inre läge. Vik ut fjäderbenet och ta bort drivaxeln från navet


Var försiktig med drivaxelns damask.

Ta bort:

de fyra skruvarna (torx E14) som håller navet i hjulspindeln
navet på hjulspindeln
Rengör:
splinsen på drivaxeln från rester av metallim
ABS-givarens tandhjul
Ditsättning
Obs! Var noga med att navets och hjulspindelns anliggningsytor är rena.
Sätt dit det nya navet med nya skruvar

Dra åt skruvarna korsvis med lätt ansättning. Därefter åt med 65 Nm + vinkeldra med 60° . Använd vinkelmätare 951 2050 .
Sätt dit drivaxeln i navet

Lägg en sträng 3-4 mm bred av metallim, detaljnummer 116137-0 runt om splinsens yttre del. Se bild.
Vik ut och vrid fjäderbenet. Passa in drivaxeln i navet.
Obs! Iaktta försiktighet vid montering av drivaxeln i julnavet.
Sätt dit drivaxelmuttern, dra åt med fingrarna
Tidigt utförande (M20): Använd en ny anoljad mutter.Sent utförande (M22): . Sätt dit ny mutter. Anolja muttern. Sätt dit länkarmen till hjulspindeln

Ta bort skyddskåpan för kulleden och hållaren för länkarmen.
Obs! Var försiktig så att inte kulledens damask skadas.
Sätt dit:
kulleden/länkarm till hjulspindeln. Se till att kulledstappens spår passar in mot skruvhålet i hjulspindeln. Använd ny låsmutter. Dra åt med 50 Nm .
skyddskåpan under motorn (tidigt utförande)
Sätt dit bromsskivan

Se till att anliggningsytorna är rena. Dra åt bromsskivans styrpinne med 8 Nm .
Sätt dit mothåll
Använd mothåll 999 5461 (4 hjulskruvar).Använd mothåll 999 5540 (5 hjulskruvar). Dra åt drivaxelmuttern med 120 Nm samt vinkeldra därefter med 60°
Använd vinkelmätare 951 2050 .Ta bort mothållet.Låsmutter av tidigt utförande M20: Knacka ned mutterns låsfläns i spåret på drivaxeln. Låsmutter av sent utförande M22 är självlåsande. Sätt dit:

bromsoket, använd nya skruvar. Dra åt med 100 Nm
Sätt dit hjulet:
Smörj in navets styrning med rostskyddsmedel, detalj nummer 1161030-0 .Ansätt skruvarna lätt. Dra sedan åt korsvis med 110 Nm . Obs! Se även Hjul och nav, framvagn .
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top