Byta hjälmens spänne??

istvan84

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Fighter GSX-R 1000 K5
Hej på er alla!

Nämligen så att jag hittade mig en riktigt fin HJC FG-15 Draco på en MC affär här i Borås. Blev kär i den, provade storlek och allt. Sen hittade jag denna hjälm mkt billigare i England. Så jag beställde den därifrån, och nu fick jag hem den med mörkt visir som jag ville.

Men när jag prövar den på mig så märker jag att den har inget vanligt sånt "snap-on" spänne. Utan typ 2 ringar som man drar spännet genom..

Och det blev jag ju ganska irriterad över, trodde inte den sålde sånt längre ens. Trodde alla nya hjälmar var med vanligt "snap-on" spänne. Vad kan man göra? Kan man byta ut Remmen/Spännet? För blir jobbigt att skicka tillbaks det då jag redan förstört lådorna den var i och slängt dem :(

Tack på förhand!

MVH
Istvan

Dubbla D-Ringar anses ju som säkrare och är mer eller mindre standard..
Inte cykelhjälmar man har på mc jue

Hjälmen ska ju gärna sitta kvar på skallen när du flyger över styret i 180

Spännet är mycket instabilare än dubbla D-ringar, var glad att du har de istället för vid en ev. Vurpa så finns det större chans att spänney öppnar sig än D-ringarna.

Adnan

Okej det låter ju iofs bra, för detta är ju typ deras "näst värsta" hjälm. Och anses ju vara lite mer "sport" hjälm. Jag får väl bara lära mig handskas med den, känns lite bökigt i början!

Men hur kommer det sig att i Sverige även när man prövar Shoei:s värsting hjälmar osv så är det vanlig "Quick release" på dem?

MVH
Istvan

XR1100 har dubbla D ringar.. Bra nog sporthjälm imo..
Ta hjälp av någon med vana att knäppa med dubbla D-ringar..
Är hur lätt som helst när du lärt dig hur spännet ska "surras" =)

Själv knäpper jag aldrig upp mer än att remmen stannar kvar
i D-ringarna och således drar jag bara åt när jag vill spänna fast krukan.

Efter 2 veckors användning med dubbla D-ringar, går det precis lika snabbt som med ett snabbspänne...och dessutom är det lättare att hitta rätt läge, så att hjälmen sitter tillräckligt tight men samtidigt inte stryper dig.

Förvånande det du säger om Shoei:s värstinghjälmar, jag hade uppfattningen att Shoei och Arai kör med uteslutande D-ringar...i alla fall de jag sett, men det kan ju ändra sig.

Säkerhetsmässigt är det inget snack. D-ringarna ger aldrig upp, vilket snabbmekaniken kan göra.

Jag började med snabbspänne i min gamla NZI-hjälm på den nya Shoei:n sitter det D-ringar och jag föredrar helt klart det. Både ur säkerhetssynpunkt men också rent användningsmässigt. :tummenupp

Okej det låter ju iofs bra, för detta är ju typ deras "näst värsta" hjälm. Och anses ju vara lite mer "sport" hjälm. Jag får väl bara lära mig handskas med den, känns lite bökigt i början!

Men hur kommer det sig att i Sverige även när man prövar Shoei:s värsting hjälmar osv så är det vanlig "Quick release" på dem?

MVH
Istvan

Shoeis race hjäm, X-spirit 2 har dubbla D-ringer
Har aldrig sett någon racehjälm som inte har det

D-ringar är inte bara säkrare, de är bekvämare också eftersom man slipper att en del av "hakremmen" är gjord av hårdplast.

Du lär dig använda d-ringarna på ett par dagar.

Okej, men då har jag ångrat mig ;) Får bara lära mig lite hur de funkar!

Ang Shoei osv så kan jag ha fel, prövade så jäkla många hjälmar när jag letade efter en att jag blandar säkert ihop (hade ont i min öron i 1 vecka säkert). Ni vet säkert bättre ;)

Tack för hjälpen grabbar!

MVH
Istvan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...