Byta gaffelolja

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag funderar på att byta olja i min gaffel, dels för att den är gammal, och dels för att jag vill vara säker på att det är rätt typ och mängd. Kan man göra detta på ett bra sätt utan att behöva skruva av gaffelbenen? Det sitter skruvar som verkar vara avtappningspluggar längst ner på sidan av benen. Är det ett bra sätt att tappa ur oljan, eller kan jag inte vara säker på att få ur allt? Det är ju ganska noga med mängden olja, tror det ska va 297 ml på min hoj.

Last edited:
Stämmer - man tappar ur oljan där och häller i ny olja upptill. var försiktig bara för det kan vara en viss fjäderkraft på den övre bulten på fjäderbenet.
Ett mätglas behöver du för att mäta upp rätt mängd ny olja (finns på typ hembränningsaffärer och fotoaffärer)
pumpa med gaffeln så du får ut all gammal olja.

Jo, är bara att tömma ut ner till och fjädra lite med hojen så åker oljan ut. Men som sagt, passa dig när du lossar upptill dom kan flyga ordentligt om man inte avlastar framgaffeln på något sätt..

Ett bättre sätt är att ta loss gaffelbenen. Rymdmåttet är inte lika bra att använda som luftspalt i millimeter. Dessutom fattar jag inte riktigt hur du ska lyckas dels få ur all gammal olja, och dels hur du ska lufta gaffeln. Ta loss benen, det är inget gigantjobb.

Avtappningspluggarna sitter väl ändå där för att man ska kunna byta oljan utan att montera loss benen? Monterar nog iofs loss benen i samband med däckbyte tror jag. Och vad menas med att lufta gaffeln, det har jag aldrig gjort (medvetet)...? Är det kanske nåt som har med up-side-down dämpare att göra?

När man hällt i all olja, pumpar man dämperiet tills inga bubblor bubblar fram längre. Efter det ger man sig på luftspaltmåttet.

Visst GÅR det säkert att göra det med benen på plats, men om man kan göra det ordentligt...

De här lite äldre gafflarna är mycket enkla i sin konstruktion . lufta? näe tror jag inte behövs... all luft som inte ska vara där hinner försvinna innan han lyckats få på toppbultarna.
Lämnade in min hoj på verkstad och såg då hur enkelt det var så numera byter jag själv. Hur man gör på de lite nyare "cartridge" gafflarna har jag däremot ingen aning om...

Det är bara att göra som jag beskrivit. låt det stå en stund efter du pumpat gaffelbenen och pumpa därefter igen så får du ut den gamla oljan. (går enklast om du lyfter ur fjädrarna (så du kan pumpa mellan ändlägena, men inget krav - se upp med slabbet bara)
OM du inte har mätglas och istället vill mäta med måttband måste gaffelbenen demonteras.

Förresten är det luftassisterad gaffel på en gammal RD?

UltraMarine skrev:
Förresten är det luftassisterad gaffel på en gammal RD?

Jepp, det är det. Många verkar vilja skippa lufttrycket och köra med tjockare olja, vilket jag oxo ska prova nästa gång jag e där å grejar. Tycker dock att det funkar bra med luft oxo, hojen har förvånansvärt stabila vägegenskaper. :tummenupp

UltraMarine skrev:
Jag fyllde i tjockare olja i min XJ men jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad när jag är ute och åker...

Ne oki. Jag ska testa i alla fall, när jag ändå byter oljan, så får jag se om det blir nån skillnad.

Tjockare olja resp högre lufttryck gör helt olika saker m gaffeln, mer dämpning resp hårdare gaffel OCH mindre sag.

Lätta på trycket innan du tar bort tappskruvarna. Annars blir det mycket tvätta av omgivningen.

Klart man bör får bort alla luftbubblor. Annars kan man ju inte får rätt oljenivå i den.
/u

ulf_lundin skrev:
Klart man bör får bort alla luftbubblor. Annars kan man ju inte får rätt oljenivå i den.
/u

Du menar att gaffeloljan är full av luftbubblor när man köper den?
Står det i manulen 297ml och man häller i 297ml så blir det rätt oljenivå.

Gör det inte krångligare än vad det är - byta olja i gaffel är en skitsak på såna här gamla hojjar...

UltraMarine skrev:
Du menar att gaffeloljan är full av luftbubblor när man köper den?
Står det i manulen 297ml och man häller i 297ml så blir det rätt oljenivå.

Gör det inte krångligare än vad det är - byta olja i gaffel är en skitsak på såna här gamla hojjar...
Tar man inte isär gaffeln får man inte ur all gammal olja, och häller man då i 297 ml får man för mycket. Dessutom är det en massa gegg som flyter runt i den gamla oljan. Varför inte göra det ordentligt om man ska göra det?

Det hela handlar om en balans mellan "lika bra att göra det ordentligt" och "skit samma, det e la inte så noga". :)

Kom just på en sak - om det efteråt kommer missljud från ett(eller båda) gaffelbenen så lossa topp-förskruvning helt och dra sedan åt den igen - ljudet kommer från fjäder som då har vridit sig. (torka inte av alt. se till att fjäder är oljig)

Verkligen irriterande med en gaffel som låter som en gammal dörr när den fjädrar...

Skulle det vara geggigt så "skölj" med ren g-olja först för oftast får man en massa olja över eftersom man ändå var tvungen att köpa 2-flaskor... iditt fall får du ju 0.4 liter över som du ändå inte kan spara då den tar åt sig fukt
Du kan förresten köra med olja till automatlåda för det är samma olja om du vill experimentera.

Nån fördel av att åka på museiala hojjar ska vi väl ha...

Last edited:
Offtopic men lite kul:
Jag har en kusin som tävlade i nån klass på 80talet med RD...
(bilderna är tagna och framkallade av min yngre bror som då gick i grundskolan)

Bifogat

• krd1p.jpg
    krd1p.jpg
    31.3 KB · Visningar: 94
  • krd2p.jpg
    krd2p.jpg
    12 KB · Visningar: 81
  • krd7.jpg
    krd7.jpg
    26 KB · Visningar: 93
Tack för tipsen, UltraMarine!
Så du tycker att det är en museial hoj...ja, du har kanske rätt! :) Var du tvungen att lägga upp svartvita bilder, ser ju ut som den e från 30-talet eller nåt :tungan . Nä, men kul att se "min" hoj under sin storhetstid, om man får säga så. Om en månad ska den få komma ut på Falkenbergsbanan, undrar hur det ska gå... :rolleyes:

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...