Byta gaffelben på cbr900 - 94

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Är sugen att byta till USD gaffelben på min cbr. Tanken är att göra detta till så låg kostnad som möjligt. Gaffelkronor fräser jag själv om dessa inte kan inhandlas till ett bra pris. Grejen är att jag vill använda orginal framhjul och bromsok. Finns det någon USD-gaffel från någon cykel som har samma dimensioner på framhjulsaxeln och har samma fästpunkter som på orginalfaffeln?

Kanske någon som gjort något liknande?

Reflektera över följande innan du gör något eget:
Det måste bli tillräckligt med gods kvar i gaffelkronorna efter arborrningen.
Fästet vid hjulet måste du också göra själv med hjulaxelhål och caliperfäste, eftersom ditt gaffelben bara är ett rör (eller du tänkte köpa hela gaffeln?)
Även skivans storlek och offset måste vara identisk med hojens nuvarande setup.
Jag har gjort liknande övningar och det drar alltid med sig mer jobb än man tror från början :confused:

Kolla på någon mc-skrot om du kan köpa ett komplett framparti inklusive gaffelkronor, gaffel, hjul, calipers, osv.
Då har du bara en anpassning att göra, nämligen den mot styrlagret.
Ja och så förstås styrhuvudets höjd över marken om du inte vill få ändrad rake-vinkel.

Dannez1000 skrev:
2341674 Är sugen att byta till USD gaffelben på min cbr. Tanken är att göra detta till så låg kostnad som möjligt. Gaffelkronor fräser jag själv om dessa inte kan inhandlas till ett bra pris. Grejen är att jag vill använda orginal framhjul och bromsok. Finns det någon USD-gaffel från någon cykel som har samma dimensioner på framhjulsaxeln och har samma fästpunkter som på orginalfaffeln?

Kanske någon som gjort något liknande?

Kolla bara upp ordentligt vad som passar innan du börjar,
Men det mesta går att fixa till.
Jag bytte själv gaffel på min tidigare 1100R -87 till en -93:ans usd gaffel & där passade det mesta rakt av, bara lite modifiering utav styrstoppet.
Bromsok tog jag ifrån en TL1000 som passade rakt av.
Övre kronan fräste jag själv men undre använde jag -93:ans orginal
Men Suzuki brukar vara bra med att många delar passar mellan modeller & årsmodeller.

Det största problemet brukar vara att USD gaffelben oftast är flera centimeter kortare än vad konventionella gaffelben är.
Mät längden på dina g-ben innan du köper på dig några nya så du vet vilken längd du skall söka efter.
Allt för korta ben & du får en grymt nervös & överstyrd hoj.

Lycka till

Edit:
För att förenkla allt väldigt mkt se då till att skaffa ett framhjul som passar den nya gaffeln.
Då blir det enklare med bromsok,offset till bromsskivorna osv osv....
Vad har du för drivning till hastighetsmätaren? På framhjulet eller?
Om så se då till att du får med en drivning som passar.
Allt går att fixa med mer eller mindre moddningar, men det blir oftast mer
än man tänkt sig.

Som sagt
Lycka till

Last edited:
elwe skrev:
2342538 Reflektera över följande innan du gör något eget:
Det måste bli tillräckligt med gods kvar i gaffelkronorna efter arborrningen.
Fästet vid hjulet måste du också göra själv med hjulaxelhål och caliperfäste, eftersom ditt gaffelben bara är ett rör (eller du tänkte köpa hela gaffeln?)
Även skivans storlek och offset måste vara identisk med hojens nuvarande setup.
Jag har gjort liknande övningar och det drar alltid med sig mer jobb än man tror från början :confused:

Kolla på någon mc-skrot om du kan köpa ett komplett framparti inklusive gaffelkronor, gaffel, hjul, calipers, osv.
Då har du bara en anpassning att göra, nämligen den mot styrlagret.
Ja och så förstås styrhuvudets höjd över marken om du inte vill få ändrad rake-vinkel.

Jag har tänkt att köpa kompletta gaffelben. Vill hitta ett par (om det finns) där orginal bromsok, och framhjul passar. Tanken är inte att använda orginalkronorna utan att fräsa helt nya.

Wiseguy: 17" kanske vore något med tanke på att däck blir lättare att få tag på, men jag gillar stuket på hojen då framhjulet är mindre med.

PerWe: Suzuki har jag erfarenhet ifrån med. Allt verkar passa hur som helst mellan olika modeller och årsmodeller. Tänkte därför om tex 929ans gaffel har samma infästning av oken och samma diameter på hjulaxeln.

Det klart smidigaste alternativet vore att få tag på en komplett gaffel. I värsta fall får man svarva om axeln mellan kronorna. Men det billigaste alternativet (vintern är lång) är att endast köpa ett par gaffelben. :tummenupp

*/ ?>
Back