Byta gaffel och sving på CB250N, vad kan passa hyfsat vettigt

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips på nån lämplig gaffel att välja till min CB250N, är till mittmitt kompressorbygge? Jag är tvungen att hitta på två ändringar till för att kunna SFRO besikta hojen och då är inne på att byta ut framgaffeln för att ändra fjädring och bromssystem fram vilket tillsammans med kompressorn borde räcka.

Nån som har tips på lämplig gaffel, helst ingen guldig upp och ner vänd gaffel och så skulle jag ju gärna velat ha ekerhjul om man ändå ska byta ut grejer. Vill ju inte ha nån tok styv gaffel då vägarna är av sämre Norrbottnisk standard där jag bor.

Funderar även på svingen om man kunde byta ut den mot nåt kraftigare med bättre lagring om man ändå håller på men det primära är att få till nog många ändringar för att kunna besikta hojen via SFRO.
.
 
Du äger ju svarv och har tummen rätt placerad så därmed passar ju alla hjul.

Jag tror du ska titta på lite sporthojar från sent 90-tal och tidigt 20, där finns några med konventionell gaffel som bör vara de bästa konventionella gafflar man kan hitta inom lagom budget.
Alltså tex R6, ZX6, ZX9, CBR

Köp inklusive styrkrona så kan du nog svarva och fixa så det passar med dina styrlager.

Om du vill ha bredare fälgar men trådekrat så ska du kanske söka motardfälgar.

Jag har ganska gott om svingar från crosshojar men dom är ju i alu och du vill kanske ha stål som du lättare modifierar själv? Eller så tillverkar du en helt egen sving?
 
Last edited:
Du äger ju svarv och har tummen rätt placerad så därmed passar ju alla hjul.

Jag tror du ska titta på lite sporthojar från sent 90-tal och tidigt 20, där finns några med konventionell gaffel som bör vara de bästa konventionella gafflar man kan hitta inom lagom budget.
Alltså tex R6, ZX6, ZX9, CBR

Köp inklusive styrkrona så kan du nog svarva och fixa så det passar med dina styrlager.

Får kolla vad som finns, gaffeln från en 600:a borde väl vara måttligt hård? Att man inte hittar nån bolt on räknar jag med utan att man får fixa ny stolpe som passar gaffelkronor och styrlager.

Kom nu ihåg åt det finns en äldre Honda som har skivbromsar som är täckta med nåt som liknar bromstrummor, nån som vet viken modell jag tänker på? Den har inte ekerfälgar utan typ comstar hjul men har sett ett bygge där man konverterat till ekrar är och då var det hela väldigt likt de gamla engelska tävlingshojarna som hade stor trumbroms fram fast det var skivbromsar. Men det står helt stilla vilken hoj det är, har för övrigt för mig att den är väldigt ful.
 
Får kolla vad som finns, gaffeln från en 600:a borde väl vara måttligt hård? Att man inte hittar nån bolt on räknar jag med utan att man får fixa ny stolpe som passar gaffelkronor och styrlager.

Kom nu ihåg åt det finns en äldre Honda som har skivbromsar som är täckta med nåt som liknar bromstrummor, nån som vet viken modell jag tänker på? Den har inte ekerfälgar utan typ comstar hjul men har sett ett bygge där man konverterat till ekrar är och då var det hela väldigt likt de gamla engelska tävlingshojarna som hade stor trumbroms fram fast det var skivbromsar. Men det står helt stilla vilken hoj det är, har för övrigt för mig att den är väldigt ful.

CBX nånting? Spinning Wheel tillverkar iaf adaptrar för att kunna ekra de naven. Rätt coola faktiskt.
 
Får kolla vad som finns, gaffeln från en 600:a borde väl vara måttligt hård? Att man inte hittar nån bolt on räknar jag med utan att man får fixa ny stolpe som passar gaffelkronor och styrlager.

Kom nu ihåg åt det finns en äldre Honda som har skivbromsar som är täckta med nåt som liknar bromstrummor, nån som vet viken modell jag tänker på? Den har inte ekerfälgar utan typ comstar hjul men har sett ett bygge där man konverterat till ekrar är och då var det hela väldigt likt de gamla engelska tävlingshojarna som hade stor trumbroms fram fast det var skivbromsar. Men det står helt stilla vilken hoj det är, har för övrigt för mig att den är väldigt ful.

Ja, jag tror inte det blir odrägligt styvt.

Visste inte att det gick att konvertera dom till trådekrat men en kompis hade en sån CBX 400 på 90-talet, och det är ju en sån där design som man kommer ihåg.
 
Där borde man ju ha lösningen på mitt problem, tycket att den borde bli nog ombyggd för att klara SFRO med annan gaffel och bromssystem.

Frågan är väl då hur vanlig CBX550 var och är idag och hur lätt man hittar en komplett framända från en sån hoj?

Hittade nånstas på nätet rostfria ringar för ekrar som man skruvade dit istället för de grova ekrarna och på så sätt kunde leta upp hjulet men dom var inte billiga. Liknande ringar finns till CB250/400N att köpa i England och dom är inte heller billiga men hela mitt projekt har ju gått över styr för länge sen så det spelar väl ingen större roll några tusen hit eller det. Annars så borde man ju kunna svarva och fräsa fram såna ringar själv om man har rundmatningsbord till fräsen då det ska borras hål för ekrarna och har lämpligt material, tycker att det inte borde vara så svårt .

Ingen som nu råkade ha över en framända från en CBX 400 eller 550?
 
Hittar inget där om jag jntx kissat nåt, kan också tänka mig att hjulet och speciellt framhjulet är poppis bland dom som bygger cafe hojar. Kollade eBay och bakhjul finns ganska många av men inga framhjul.

Skulle ju vara fränt med en sån där framända ocb det skulle inte förvåna mig om den rent av skulle passa med eller mindre direkt på min hoj.
 
Där borde man ju ha lösningen på mitt problem, tycket att den borde bli nog ombyggd för att klara SFRO med annan gaffel och bromssystem.

Frågan är väl då hur vanlig CBX550 var och är idag och hur lätt man hittar en komplett framända från en sån hoj?

Hittade nånstas på nätet rostfria ringar för ekrar som man skruvade dit istället för de grova ekrarna och på så sätt kunde leta upp hjulet men dom var inte billiga. Liknande ringar finns till CB250/400N att köpa i England och dom är inte heller billiga men hela mitt projekt har ju gått över styr för länge sen så det spelar väl ingen större roll några tusen hit eller det. Annars så borde man ju kunna svarva och fräsa fram såna ringar själv om man har rundmatningsbord till fräsen då det ska borras hål för ekrarna och har lämpligt material, tycker att det inte borde vara så svårt .

Ingen som nu råkade ha över en framända från en CBX 400 eller 550?
CBX 550 var en rätt så vanlig motorcykel när det begav sig. I Japan är de populära att bygga om till Bosozoku motorcycle.
 
CBX 550 var en rätt så vanlig motorcykel när det begav sig. I Japan är de populära att bygga om till Bosozoku motorcycle.

Bakhjul verkar det finnas på eBay men framhjul är det sämre med, kan tänka mig att framhjulet är eftertraktade bland cafe byggarna. Hoppas på kunna hitta ett framhjul, några tips på sidor i Japan? Har på känn att ett komplettt CBX550 framhjul med bromsarna inte kommer att sluta billigt utan kosta åtskilliga tusen innan man har det hemma.

Gaffeln verkar man kunna hitta och det vore ju enkelt att byta gaffel då fästena för bromsarna skulle passa rakt av.
 
Samma, eller väldigt likt, hjul på CBX400. Mindre vanlig i Sverige, men borde ju ändå ge någon mer sökträff.
 
Har också sökt efter CBX400 framhjul utan resultat än så längre

Känns ut lite onödigt att en hel hoj för ett framhjul ;) Alternativet vore väl i sånt fall att ta gaffel, bromsar och hjul från den hojen till min hoj och sen köpa en gaffel från nån nyard hoj och montera den på CBX:en och sälja den.

Det är ju en bit till Danmark för mig, har väl lite drygt 160 mil till Malmö, Tyskland är ju ännu längre bort.
 
Särskilt onödigt då det enligt mig är en av de snyggaste hojarna från 80-talet :gnissla

Förutsätter att du kollat med de svenska skrotarna. Ligger ju en annons på blocket från en hojskrot, men det hjulet kanske redan är sålt.
 
Har också sökt efter CBX400 framhjul utan resultat än så längre

Känns ut lite onödigt att en hel hoj för ett framhjul ;) Alternativet vore väl i sånt fall att ta gaffel, bromsar och hjul från den hojen till min hoj och sen köpa en gaffel från nån nyard hoj och montera den på CBX:en och sälja den.

Det är ju en bit till Danmark för mig, har väl lite drygt 160 mil till Malmö, Tyskland är ju ännu längre bort.

Eller sätt CB-prylarna på CBX:en. Sänker väl iofs värdet på CBX:en men du slipper köpa nya prylar. CBX är nog inte så värst eftertraktade även med blingblingprylar.
 
Verkar faktiskt dom att jag hittat en komplett framända i Sverige för vettiga pengar, enda funderingen jag har är längden på gaffelbenen så dom inte skulle vara mycket längre på CBX550.
 
Gaffelben går att korta ner.

Hur mycket jobb är det med det, visst måste man fixa ny gänga i toppen av benet? Spindelgenomgången på min svarv är för liten för att klara 35 mm gaffelben. Eller tänker du på att man kortar ner slaget på gaffel med distanser invändigt?
 
Nu verkar jag fått tag i en komplett framända från en CBX400 till vad jag tror är ett väldigt bra pris med tanke på att det är en komplett framända det rör sig om. Längden på gaffelbenen verkar vara ungefär samma som på gaffeln som sitter på om man räknar bort att det sitter clip on ovanför övre kronan på CBX gaffeln.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top