byta framgaffel

Yamahajohn

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2015
Ort
Råslätt
Hoj
japp
Tja, är ny vad det gäller mc och bygga om hojar, varit bilmek i 15 bast men äntligen köpt min första mc,

vad jag börjar förstå är att det är så klart mycket mera noggranhet med vinklar och tyngdlagar och annat då man bygger hoj, ( på bilar kan man bryta och bända lite mera, utan att det påverkar bilens köregenskaper.)

sitter och youtubar caferacers och andra byggen och ser att man byter framgafflarna från ex original till yamaha r1 gafflar.

min fråga, finns det någon hemsida som talar om diameter och mått på märke och modeller,
och hur vet man vad som "passa"?

bygger alla egna fästen?

och kan någon tipsa om någon samlings sida på eftermarknads siter på bolt on grejer till
ex yamaha virago eller liknande.

tack !
 
Hej välkommen in i MC världen :tummenupp
Jag har byggt om en gammal Kawa Z1000 -83, som jag har bytt både gaffel o sving på, det är en ohelig blandning av hojar som jag har plockat delar ifrån.
Det är lite pillande med distanser, jag fick förlänga styrstolpen med två cm. och byta ett styrlager för att Honda gaffeln skulle passa :D.
Jag har en bekant som börjat bygga på en Yamaha TR1 o han har satt på Suzuki gaffel o sving på den o det passar rakt på utan större mod.

Kolla orginal längd på gaffeln och sving o håll dig i närheten av detta, men ska du bygga Scrambler då blir det annat.

Lycka till.
 
Se även denna sticky med PDF i hojbyggarforumet. PDF:en innehåller en sammanställning av en jäkla massa gafflar och deras diameter på styrstolpen.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248516-Regler-amp-bra-tips-g%E4llande-hojbyggen

Sen är det ju även viktigt med vilken offset gaffeln har, ty det påverkar ju försprånget. Hur man mäter/räknar ut försprång finns på nätet.
Ett råd är att inte minska försprånget i förhållande till vad ramen hade original.

Desto vekare ram, desto mer försprångs behövs.
En annan faktor för att kunna svänga, är bibehållen markfrigång. Sänkta hojar kan ju se fränt ut i mc-tidningar, men till skillnad från bilar så påverkar det kurvtagningsförmågan hos en hoj, eftersom nedläggningsvinkeln påverkas.
Så längden på den gaffel man avser byta till är intressant. I detta sammanhang så är sporthojsgafflar ofta de kortaste, ty sporthojsramar har ofta styrhuvudet lågt placerat i jämförelse med traditionella rundrörsramar av streetmodell.
 
Last edited:
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top