Byta fälgar från motard till cross

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Hej!

Jag måste ha hjälp med en grej.
Det är så att jag ska byta mina motard fälgar till cross fälgar nu men jag har problem med att få dit bromsen.
Hojen är en Husaberg fs650 -02 med motard fälgar och 310mm bromsskiva och cross fälgarna som ska på är från en Husaberg fe400 -97 med 260mm skiva.
Jag har ett Brembo bromsok som ska passa till crossfälgarna men det passar inte på gaffelbens fästet där oket till motardfälgarna sitter nu.
Hur löser jag det? Att få tag på en 310mm skiva till crossfälgarna verkar inte gå så då måste jag istället flytta in bromsoket så att det passar på 260mm skivan.
Hur kan jag lösa detta? Går det att över huvetaget att lösa? Hjälp!!

(Bakfälgen gick på utan problem, så det är bara den främre fälgen jag har problem med)

Last edited:
joker78 skrev:
Hej!

Det är så att jag ska byta mina motard fälgar till cross fälgar nu men jag har problem med att få dit bromsen.
Hojen är en Husaberg fs650 -02 med motard fälgar och 310mm bromsskiva och cross fälgarna som ska på är från en Husaberg fe400 -97 med 260mm skiva.
Jag har ett Beringer bromsok som ska passa till crossfälgarna men det passar inte på gaffelbens fästet där oket till motardfälgarna sitter nu.
Hur löser jag det? Att få tag på en 310mm skiva till crossfälgarna verkar inte gå så då måste jag istället flytta in bromsoket så att det passar på 260mm skivan.

(Bakfälgen gick på utan problem, så det är bara den främre fälgen jag har problem med)
det går kanske att ficksa nån sorts adapter du kan sätta imellan?

Farmer skrev:
det går kanske att ficksa nån sorts adapter du kan sätta imellan?

Jo det hade varit bra. Någon som vet om det finns någon adapter att köpa? Eller måste jag tillverka en egen?

Hulkster skrev:
Är det inte bara o ta skivan från motardhjulen ??

Nej tyvär är det inte så enkelt. Skivan från motardhjulen passar inte på cross fälgarna. Skruvarna som håller skivan sitter inte lika.

joker78 skrev:
Hej!

Jag har ett Beringer bromsok som ska passa till crossfälgarna men det passar inte på gaffelbens fästet där oket till motardfälgarna sitter nu.

Jag har adapter till 320mm när jag har motardkitet på, den köpte jag när jag köpte skivan så kolla med närmsta handlare så borde de kunna skaka fram nått som funkar. visserligen har jag en Yamaha men adapter och skiva är eftermarknadsgrejjer. hoppas det löser sig... :)

Nu frågar jag igen. Och denna gång med bilder.
Det måste ju finnas fler här som har haft samma problem och som kan berätta hur jag smidigast kan lösa detta.
Alla som har en motard och ska byta till cross fälgar med mindre bromsskiva måste ju flytta in bromsoket på något sätt. Hur gör ni?

Bild 1:
Så ser hjulet ut i motardutförande

Bild 2:
Cross fälg inkl. lilla bromsskivan. Motard oket sitter för långt ut.

Bild 3:
Brembo ok som skulle passa perfekt till cross fälgen men det passar inte på ok fästet.

Bifogat

• PICT1563.JPG
    PICT1563.JPG
    86.3 KB · Visningar: 243
  • PICT1573.JPG
    PICT1573.JPG
    83.2 KB · Visningar: 143
  • PICT1591.JPG
    PICT1591.JPG
    61.3 KB · Visningar: 170
Det där oket är till -99 eller äldre.Det är plattan med skruvhålen som skiljer bara.Frågan är om den finns att köpa eller om det bara säljs kompletta ok?

Busaberg skrev:
Det där oket är till -99 eller äldre.Det är plattan med skruvhålen som skiljer bara.Frågan är om den finns att köpa eller om det bara säljs kompletta ok?

Yes det är till en -97:a. Vore bra om det går att köpa och inte allt för dyrt.

Vad är det för storlek på bromskivan till en 650 -02 i crossutförande?

Det ser ju inte direkt ut som en originalgaffel men eftersom stora oket passar så fint borde det räcka som busaberg säger att skaffa rätt adapter.

Här är ett klipp från parts manual för 2002. Det ser ut som adaptern borde gå att köpa lös eftersom det står att den ingår om man köper hela oket.

Ring micke/joel på Marin&Fritid, de har det mesta av sånt här gammalt liggandes. 0584-12221.

Bifogat

• FEbroms-2002.jpg
    FEbroms-2002.jpg
    73.1 KB · Visningar: 93
Last edited:
Letar nytt ok för fullt.

Någon som vet vad det här är för ett ok. Ser ut att kunna passa. Någon som vet säkert? Philsson kanske?
Det står att det ska passa KTM EXC BREMBO Bremsanlage 450 520 540 525 SX
Har inte Husaberg och Ktm samma bromsok?

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=8018257800#photo

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey