Byta däck? Ta loss hjulen själv?

KarlXII

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Utan för tillfället
Skiiiitlätt, tyckte jag och satte igång.
Sen började besvären. :va

Hade inskaffat en lyft från Jula - passade inte. Man får upp hojen, men den välter hej vilt åt sidorna eftersom motorn har en gjuten kant i mitten, och svingarmsfästet är rundat. Fick lösa det med två lyftstroppar och ett lyftblock från taket så den kunde hålla sig upprätt.

Efter det blev det riktigt besvärligt. :3freak
Stora insexor. Momentnyckel för att montera tillbaka.
Jaha. Tillbaks till Jula. Momentnycket 279:-. Skitbra. Jag har en förmåga att antingen lossnar grejorna eller också drar jag av dem. Noll känsla helt enkelt. Tragiskt nog är det min tredje momentnyckel. Jag köper vid behov och lånar ut och glömmer bort. Smällar man får ta.
Insex blev besvärligt! På min hoj är det insex 17 bak - inga problem, finns löst på Biltema - men 19 fram! Och den är svårare att hitta, jag var runt en del i olika affärer men det är beställningsvara. Finns bl.a på Mekonomen från Kamasa. Nu behövde jag inte beställa - det fanns faktiskt på Jula....
Tips från coachen: Köp deras oljepluggsats för 129:-. Finns upp till storlek 17 i insex - men vänder man på 17 är det 19 i andra ändan! Prima!

Efter det var det inga större problem. Det blev ju ganska tunga investeringar trots allt, men det lär man väl ha igen på några däcksbyten, hoppas jag.

Jaja, det var egentligen den där oljebytarsatsen jag skulle tipsa om..så blev det en novell. Nu sitter iallafall nya Michelin Pilot Road på. Ska bli spännande att åka lite imorron. :tummenupp

Lindén skrev:
Inte löda med dom bara :gnissla

Pratade med Tony Thule för en dryg vecka sedan som sålde ett regummerat mc-däck av ett märke jag aldrig hört talas om och som hade testat detta däck för ett tag sedan på Gelleråsen och kommit fram till att det räckte gott och väl till 1,19-tider och kanske lite till. Detta "noname" däck är avsevärt mcket sämre vad avser grepp än Michelin Pilot Road så för de flesta av oss skulle jag gissa räcker greppet till för att "löda".

Har man en enormt effektstark hoj måste man naturligtvis vara lite finkänslig med högerhanden, speciellt vid halt väglag. Är man bara det så tror jag nog att man inte blir besviken på Pilot Road.

// Niklas

Avarage skrev:
Pratade med Tony Thule för en dryg vecka sedan som sålde ett regummerat mc-däck av ett märke jag aldrig hört talas om och som hade testat detta däck för ett tag sedan på Gelleråsen och kommit fram till att det räckte gott och väl till 1,19-tider och kanske lite till. Detta "noname" däck är avsevärt mcket sämre vad avser grepp än Michelin Pilot Road så för de flesta av oss skulle jag gissa räcker greppet till för att "löda".

Har man en enormt effektstark hoj måste man naturligtvis vara lite finkänslig med högerhanden, speciellt vid halt väglag. Är man bara det så tror jag nog att man inte blir besviken på Pilot Road.

// Niklas
Mig släpper det titt som tätt för på bana :(
Men som vanligt däck e det ett toppen däck!
MÅNGA mil o jävligt bra grepp när det regnar!

UrbanTiger skrev:
Om du nu tycker att det är värdelöst varför åker du på det själv då :kocko

Kört Macadam och nu Road bak och Sport fram. Funkar hur bra som helst. Man tävlar ju inte, typ.....

Kanske inte fick tag i nåt annat på en dag:7peta

Jo på bakhjulet e det ju ok o ha det men det var lite dummt o ha det ifram kanske :näsblod
Macadam däck har jag med provat uj vad hårda dom e :)

Har kört på sport innan däreför e jag lite rädd för roadena!
Men har en uppsättning sport nu som jag skall ha på bandagar :tummenupp
Road e bra på landsväg!
MÅNGA fina mil på dessa däck mina e knappt nötta å har åkt 300 mil på dom varav 2-3 bandagar

KarlXII skrev:
Insex blev besvärligt! På min hoj är det insex 17 bak - inga problem, finns löst på Biltema - men 19 fram! Och den är svårare att hitta, jag var runt en del i olika affärer men det är beställningsvara. Finns bl.a på Mekonomen från Kamasa. Nu behövde jag inte beställa - det fanns faktiskt på Jula....

Ett litet tips till nästa gång du behöver en stor insexnyckel och inte vill/kan köpa - det går ofta utmärkt att göra ett verktyg av en bult med 19 mm skalle och två muttrar (för att låsa varandra). Bultskallen i 19 mm insexhålet och en vanlig 19 mm hylsa till mutern i andra änden. :tummenupp

hej!
jag har kört många mil på mina Michelin Pilot Road och jag tycker dom e helt ok!! :tummenupp

min erfarenhet av MC-däck säger att ett däck som funkar skitkasst på en hoj kan vara riktigt bra på en annan..

för mycket parametrar som blandas för att kunna säga saker säkert som gäller alla hojar.

Victor skrev:
Momentnyckel för att montera tillbaka däcken? Känns väldigt onödigt.

Som sagt, antingen blir det för löst eller också går det av.
En naturlig brist på talang kanske. Men jag är snäll mot djur iallafall. ;)

69:an skrev:
Ett litet tips till nästa gång du behöver en stor insexnyckel och inte vill/kan köpa - det går ofta utmärkt att göra ett verktyg av en bult med 19 mm skalle och två muttrar (för att låsa varandra). Bultskallen i 19 mm insexhålet och en vanlig 19 mm hylsa till mutern i andra änden.

Bra tips! Funderade faktiskt på att göra så men hade ingen bra bult hemma.
Men nu fick jag ju en bra anledning att utöka verktygsparken och det känns ju alltid bra. :tummenupp

Annars tyckte jag att Michelin Pilot Road kändes superbra jämfört med de gamla Metzeler MEZ3:orna som satt på innan. Allt var mycket bättre. Jag är ju knappast nån banåkare, men efter 13 mil idag och avslutning på Dalarövägen är jag helt nöjd. Speciellt märktes skillnad på grusväg. MEZ3 är som välsmorda kondomer på grus.

Lindén skrev:
Mig släpper det titt som tätt för på bana :(
Men som vanligt däck e det ett toppen däck!
MÅNGA mil o jävligt bra grepp när det regnar!

Många faktorer spelar in! Min hoj är ju inte direkt den mest effektstinna maskin som finns, vilket gör det lättare att dosera gaspådrag ut ur kurvor. Val av ringtryck är också en viktig faktor. Jag kör med ca. 2,3 bar både fram och bak när jag kör bana men 2,5 fram och 2,7 bak när jag kör landsväg.

Mina fjädringskomponenter är bra piratprylar och jag har hittat en inställning som tycks fungera för min körstil.

Allt detta spelar in men viktigast av allt är föraren vad han/hon gör och inte! At ha ett däck med grymmt grepp är ju naturligtvis aldrig fel, tvärt om, så länge man ser till att få upp rätt arbetstemperatur för just den däckstypen så att man har just fullt grepp.

Viktigast är dock att föraren känner sig trygg med den kombination han/hon åker på. En trygg förare spänner sig vlket negativt påerkar körtekniken och därmed också säkerheten.

Mvh!
// Niklas

Jag är skitnöjd - men jag ligger ju inte och tuggar bana heller....
Komfortabelt, spårsäkert och stabilt.
Har inte provat regn ännu.

Men fortfarande gnager det i mig : Hade Pirelli Diablo Strada varit ÄNNU bättre?
:gnissla

KarlXII skrev:
Jag är skitnöjd - men jag ligger ju inte och tuggar bana heller....
Komfortabelt, spårsäkert och stabilt.
Har inte provat regn ännu.

Men fortfarande gnager det i mig : Hade Pirelli Diablo Strada varit ÄNNU bättre?
:gnissla
Aldrig provat!
Men du har fått bra däck! :) Toppen däck! :tummenupp
Se till o nöta bort allt det hala bara innan du ger dig ut i vätan!
Jag åkte med mina i häll regn på premiären då jag skulle ner till gotland ring!
Med skjutts bakå var det en riktigt spännande upplevelse!
men det var snart bort nött sedan var det bara o gasa på ringen!
Den asfalten kvittar det vad du har för däck på.. den åt däck=)

Lindén skrev:
bla bla bla... :)
men det var snart bort nött sedan var det bara o gasa på ringen!
Den asfalten kvittar det vad du har för däck på.. den åt däck=)
Pilot Power såg knappt använda ut efter två dagar på Gotland :fakta

Edit: Körde i mellangruppen första dagen och i snabba andra dagen

Last edited:
Är svinnöjd med mina pilot road. Monterade dem direkt när jag köpte hojjen (däcken som satt på var 9 år gamla), och har sedan dess kört 630 mil på dem. Jag är ännu inte så erfaren åkare att jag kan kommentera däckets egenskaper när knäna är i då jag inte kommit så långt ned (ännu) men däcken har aldrig visat sig det minsta nervösa ens när det regnat rejält. Har dessutom ganska mycket kvar att ta på dem. Blir nog sådana även i fortsättningen för mig.... eller ja,, tills jag får ner knäna i backen i alla fall! :tummenupp

Affe_R1 skrev:
Pilot Power såg knappt använda ut efter två dagar på Gotland :fakta

Edit: Körde med glidarna första dagen och i lugn andra dagen

Då lödde du ej tillräckligt :7peta :hihi
Hade jag gjort som jag tänkte o det var o dra ner med mina sport så hade det inte vart nåe kvar av mina sport!
Beror ju på däck o värme ni hade ju skit väder det hade ej vi. :)
Varmare mer slitage plus att jag körde 4 dagar!
Nu menar jag inte att det åt så mycket utav mina däck bara lagom :) men alla som hade bandäck voine voine :3freak

Last edited:
*/ ?>
Back