Byta bromsvätskor på en CBR929

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Det börjar bli dags att byta ut bromsvätskorna på hojjen men jag vet inte hur jag ska göra? Vad bör jag tänka på? Är det svårt? Ja alla mektips är välkomna, Tack på förhand!

det kan bi rätt mekkigt om du inte har rätt grejer.. kostar inte många kronor å lämna in det!

Om du inte har grejorna för att fylla på bromvätska ifrån oken så gör du som det står i länken med ett undantag, låt ingen luft komma in i systemet, dvs. töm inte systemet på bromsvätska.

Dvs. när nivån med bromsvätska är nära botten i behållaren så häller du på med ny fräsch bromsvätska, så fortsätter du tills du ser att all gammal vätska är ute (blir nyans skillnad i slangen).

Hade du inte luft i systemet innan så har du det inte nu i heller och således slipper du lufta:yoparty.

Last edited:
Om du inte har grejorna för att fylla på bromvätska ifrån oken så gör du som det står i länken med ett undantag, låt ingen luft komma in i systemet, dvs. töm inte systemet på bromsvätska.

Dvs. när nivån med bromsvätska är nära botten i behållaren så häller du på med ny fräsch bromsvätska, så fortsätter du tills du ser att all gammal vätska är ute (blir nyans skillnad i slangen).

Hade du inte luft i systemet innan så har du det inte nu i heller och således slipper du lufta:yoparty.

smart tänkt där!!! ska se om jag kan ta på mig jobbet i helgen... :) tack för alla tips!

Fast, då får man inte ut all gammal bromsvätska! Luftningsnippeln sitter ju oftast precis bredvid banjon på oken, så på ena sidan blir inget bytt och på ena sidan kanske hälften blir bytt. I pumpen och slangarna "kvittar" det ju hur gammal vätskan är, det är ju i oken det blir varmt!

Lätt att göra själv, tar 10 minuter fram o bak..

Fixa ett plaströr som passar över nippeln nere vid bromsoket(den kommer passa överallt) jag brukar ta en halvlitersflaska göra hål i locket och plaströret ner, skruva upp BEHÅLLAR locket först, ett par långa skruvar, någon packning ligger och flyter där i. När du satt dit rör o flaska där nere vid nippeln(den som har en plasplupp man viker bort)Så hål in bromshandtaget, med ena handen, med andra så släpper du på nippeln med passande nyckel, tryck in handtaget lugnt o fint, precis innan det tar in mot gashandtaget, så skruva åt nippeln igen. Ta nytt grepp, släpp upp nippeln igen.

Så här fortsätter man, sen när det börjar minska i koppen(kör för böveln INTE slut på vätskan!!), så häller man in nytt bromsvätska(självklart med nippelmuttern nere åtdragen..) och upprepa proceduren, man fyller på om vart annat, tills allt det gamla grumliga o mörka resterna försvinner. Glöm ej dra åt nippeln och plastpluppen, sen gör man lika dant på andra sidan, men där är det mest för att få ut det gamla gamla som är kvar i slangen, för du har nytt i koppen då, men man får fylla på lite igen.

Gör likadant på bakbromsen, mindre kopp och det går fortare.

Jag bytte bromsvätska 3 ggr på min cbr 929, hade aldrig några problem med luft i systemet eller annan bromsknas, byta lite lite i taget, det är melodin:)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...