Byta bromsvätskebehållare

WheelieWonka

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Nacka
Hoj
z1000 -10
Hallå, tänkte bara be om lite råd här nu när jag tänkte byta bromsvätskebehållare på min hoj.
Går det att byta bara behållaren eller måste jag isf byta olja och lufta hela systemet?
Är rätt ny på området så en snabb genomgång på hur en luftning går till skulle vara till stor hjälp

/Jocke
 
Om du ska byta bromsvätskebehållaren så måste du iaf lufta, så det e bara att byta bromsvätska på en gång. Inge merjobb, och bromsvätskan byts i regel på tok för sällan i allafall.

Bästa är att trycka vätskan från oken, men har man inte utrusningen så fungerar det att göra det som vanligt, dvs pumpa med handtaget och öppna nipplarna på oken.
Var försiktig med spill då lacken inte uppskattar att få bromsvätska på sig (starkt och fräter rätt hårt)

//Lasse
 
Ska du behålla slangen till behållaren så borde det gå och byta utan luftning,fixa en spruta som du suger ut bromsvätskan med från behållaren,sen lossa slangen och hitta nått och plugga änden med,(medans du byter behållare)dit med ny behållare ,på med slang fyll med ny vätska,borde funka.
Fast det bästa är ju få i ny vätska och lufta.
 
Last edited:
Jag tänkte byta ut bromsvätskebehållaren till en snyggare på min Z1000SX -13, kan man inte bara klämma åt slangen och byta ut behållaren, hälla i vätskan i den nya och öppna slangen igen?
 
Jag tänkte byta ut bromsvätskebehållaren till en snyggare på min Z1000SX -13, kan man inte bara klämma åt slangen och byta ut behållaren, hälla i vätskan i den nya och öppna slangen igen?

Nej...

Varför chansa?

Måste även påpeka att byta till en snyggare behållare känns som att sätta ett M-sport märke på en 318...
 
Nej...

Varför chansa?

Måste även påpeka att byta till en snyggare behållare känns som att sätta ett M-sport märke på en 318...

OK tack då kanske det blir luftning och hela baletten då. Tycker dock det är kul att snygga upp lite småsaker på hojen, känns tråkigt att bara ha originaldelar på.
 
Som sagt, det skadar inte att byta bromsvätska varje/vartannat år. Den suger åt sig fukt med tiden.
Finns instruktioner här:
youtube bleed brakes motorcycle
Om man inte har en speciell vakuumluftare utan bara kör med slang och behållare så underlättar det om man har en kompis som hjälper till att pumpa bromsen.
 
Om du inte byter slangen så går de att byta behållare utan att behöva lufta bromsen
 
Om du inte byter slangen så går de att byta behållare utan att behöva lufta bromsen

Det var det jag hade tänkte göra för att göra det så smidigt som möjligt. Alltså klämma åt slangen hårt så ingen luft kommer in och sedan byta, eller ska man isåfall göra på annat sätt?
 
Chansa inte. Byt bromsvätska.
Jag byter ett par ggr per år.
Har man gjort det nga gånger så går det tokfort att göra det.
Passa på att byta till stålomspunnet när du ändå är på gång. Det kan göra en del för känslan. ;-)
/O
 
Du behöver inte lufta om du bara byter behållare och inte får in luft i systemet vilket du inte behöver få. Du behöver egenligen inte klämma slangen.
 
Som andra redan har sagt så behöver man inte lufta bara för att man byter behållaren och man behöver inte klämma slangen. Man behöver faktiskt inte ens ha en behållare så länge man har en slang med en viss mängd vätska i och ett litet utrymme över dit expanderande vätska kan ta vägen.
 
Nej...

Varför chansa?

Måste även påpeka att byta till en snyggare behållare känns som att sätta ett M-sport märke på en 318...

Det går jättebra att göra så, och vad är så konstigt med att byta en gulnad plastkopp med flammigt lock mot en snygg aludito, som dessutom sitter synligt på styret?
 
Som andra redan har sagt så behöver man inte lufta bara för att man byter behållaren och man behöver inte klämma slangen. Man behöver faktiskt inte ens ha en behållare så länge man har en slang med en viss mängd vätska i och ett litet utrymme över dit expanderande vätska kan ta vägen.

Tack, då gör jag ett försök utan luftning.

Det går jättebra att göra så, och vad är så konstigt med att byta en gulnad plastkopp med flammigt lock mot en snygg aludito, som dessutom sitter synligt på styret?

Jag förstår inte heller det, har hellre en svart aluminiumbehållare än originalet.
 
Det går jättebra att göra så, och vad är så konstigt med att byta en gulnad plastkopp med flammigt lock mot en snygg aludito, som dessutom sitter synligt på styret?

Gulnad behållare på en hoj från 2013?

Är generellt mot att byta prylar som funkar bra. Hade det dock varit stålspunnet hade jag tyckt det varit en bra grej.
 
Gulnad behållare på en hoj från 2013?

Är generellt mot att byta prylar som funkar bra. Hade det dock varit stålspunnet hade jag tyckt det varit en bra grej.

Tur att det inte är din hoj bytet ska ske på?

Sluta gnäll och låt ts. Pimpa på...

Har du vätska kvar i slangen och slangen går tämligen rakt uppåt behöver du inte lufta efter behållarbyte.

Se till att eventuell luftbubbla tar sig mot högsta punkten bara.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top