Byta bromsvätska. enklaste sätt??

mr_hman

Köra bil är sista utvägen!!!
Gick med
13 May 2005
Hoj
Trajja Scrambler
Jag tänkte byta bromsvätska på TLn och vill ha goda råd så jag slipper sitta i garaget och lufta alltförlänge.

Kan man fylla på samtidigt som man pumpar ut i nippeln för att slippa få in luft överhuvudtaget?

Enklaste sättet? Lämna till en verkstad :arsele :hihi

Fyll på du allt eftersom så ska det gå bra.

Mathias

mr_hman skrev:
Jag tänkte byta bromsvätska på TLn och vill ha goda råd så jag slipper sitta i garaget och lufta alltförlänge.

Kan man fylla på samtidigt som man pumpar ut i nippeln för att slippa få in luft överhuvudtaget?

mr_hman skrev:

Ja. Se bara till att du stänger nippeln när bromshandtaget går i botten.
Annars får du in luft bakvägen när du släpper ut handtaget.

Se sedan bara till att fylla på med bromsvätska i behållaren så att den inte råkar bli tom...

sätt på en slang på luftnippeln som går ner i en glasburk med olja i.. sen är det bara att pumpa på..
brukar ju vara lätt iaf...

Det finns speciella burkar med slang och backventil så det bara är att pumpa och fylla på eftersom och du behöver inte öppna å stänga nippeln hela tiden, finns hos dom flesta biltillbehörskedjorna som Mekonomen, Meca, Biltema osv.

Det finns många olika metoder att byta bromsvätska. Jag skulle då aldrig lita på slangar hit och dit, nereifrån och upp mm mm.

Enklast här helt klart att göra så som man gjort i alla tider. En pet flaska, genomskinlig slang och ett par kalla öl behövs.
Stoppa slangen i flaskan andra änden på bromsnippeln.
Lätta på nippeln medans handtaget förs innåt sakta stäng innan botten. Fyll på uppe vid behållaren så det inte tar slut(då får du börja om), fortsätt tills du bara har ny och fräsh olja tar max 10min.
Drick nu dina kalla öl och njut av hur enkelt arbetet va, knalla in till frugan och tala om hur svårt det va och hur duktig du är mm.

Qwerty skrev:
Det finns många olika metoder att byta bromsvätska. Jag skulle då aldrig lita på slangar hit och dit, nereifrån och upp mm mm.

Enklast här helt klart att göra så som man gjort i alla tider. En pet flaska, genomskinlig slang och ett par kalla öl behövs.
Stoppa slangen i flaskan andra änden på bromsnippeln.
Lätta på nippeln medans handtaget förs innåt sakta stäng innan botten. Fyll på uppe vid behållaren så det inte tar slut(då får du börja om), fortsätt tills du bara har ny och fräsh olja tar max 10min.
Drick nu dina kalla öl och njut av hur enkelt arbetet va, knalla in till frugan och tala om hur svårt det va och hur duktig du är mm.
Får man krypa på frugan då? :rolleyes: :va

MrGreen skrev:
Det finns speciella burkar med slang och backventil så det bara är att pumpa och fylla på eftersom och du behöver inte öppna å stänga nippeln hela tiden, finns hos dom flesta biltillbehörskedjorna som Mekonomen, Meca, Biltema osv.

Provade Biltemas häromdagen,den sög.

Backventilen gjorde inte sitt jobb,så jag kapade skiten och körde manuellt med nipplen.(utan öl)

Långa farbron skrev:

Backventilen gjorde inte sitt jobb,så jag kapade skiten och körde manuellt med nipplen.(utan öl)
Dumt att snåla, bättre att göra jobbet ordentligt när man ändå håller på. Ett sexpack på macken kostar inte många kronor.

1.Pumpa o håll in bromshandtaget.
2.Öpnna nippeln
3.Stäng nippel när det slutat rinna.
4.Släpp ut handtaget.
Börja om från steg 1 tills det bara är ny bromsvätska i systemet.

Se till att behållaren inte blir tomm som sagt.
Använd en slang som sagt ovan.
Dra inte in handtaget för snabbt/hårt när behållaren börjar bli tomm för då kan du få en stråle som flyger ut o det är inte särskilt lackvänligt.

/mvh FearleZz

Långa farbron skrev:

Upptäckte samma sak för några år sen - slutade med att även jag kapade skiten och körde på det gamla vanliga sättet...

Långa farbron skrev:
Jag vet,man lär av sina misstag,nu mera kommer jag enbart meka med öl.

Jag med, jag ska slänga alla mina verktyg o se på när ölen gör jobbet. :banana

Börja med att suga upp oljan i behållaren med en ren trasa, torka ur behållaren och fyll på med ny olja, akta lacken bara. Sen kan man "lufta" som tidigare nämdes, föredrar själv att öppna, trycka in, stänga, släppa osv.

Med detta tips sparas ca 3 minuter som kan läggas på ölen/frugan :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey