Byta bromsslangar?

Calypso

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
R1:NSR 250SPx2
Jag ska byta mina bromsslangar till stålomspunna dito, något särskilt
man ska tänka på?

Tacksam för tips.

Ett par standardtips: Använd nya kopparpackningar. En del säger att man kan glödga de gamla till lagom temperatur så går de att använda igen. Jag gjorde det med gasolbrännare när jag bytte slangar på min förra hoj. Orkade inte åka til macken och köpa nya för typ 3 spänn styck :3freak .

När dom är monterade, lufta en himla massa! Annars kanske det inte känns så stumt och fint som du vill att det ska göra.

Calypso skrev:
man ska tänka på?

Tacksam för tips.

Akta alla delar från bromsvätskan, täck gärna med plast och tejpa. Skaffa nya pakningar och lufta ORDENTLIGT, kan bli mkt obehagligt annars.
Lycka till :tummenupp

Ett tips för att luftningen inte ska bli ett helvete är att försöka fylla på nya bromsvätskan underifrån, dvs koppla på en slang på luftningsnippeln och tryck in oljan bakifrån. En stor plastspruta eller en gammal klassisk oljekanna funkar bra. Då trycker man förhoppningsvis luften åt rätt håll, och behöver lufta minimalt. Fyller man på uppe i behållaren finns risken att man får en luftbubbla som kan vara svår att få bort. Se bara upp så att du inte trycker igenom för mycket olja så att det läcker ur bromsbehållaren, kan bli tråkigt...

PacMan skrev:
Ett par standardtips: Använd nya kopparpackningar. En del säger att man kan glödga de gamla till lagom temperatur så går de att använda igen. Jag gjorde det med gasolbrännare när jag bytte slangar på min förra hoj. Orkade inte åka til macken och köpa nya för typ 3 spänn styck :3freak .

När dom är monterade, lufta en himla massa! Annars kanske det inte känns så stumt och fint som du vill att det ska göra.

Jag har inköpt ett goodridge slangkit, och det följde med kopparbrickor, dessa
tänkte jag använda.

bromsslangar

Calypso skrev:
man ska tänka på?

Tacksam för tips.
Se till att du inte får för mycket bromsvädska i behållaren ,kör man lite
hårt och bromsar mycket så vädskan blir varm expanderar vädskan,
då blir det tvärnit om man har otur.

Ducati for life skrev:
Akta alla delar från bromsvätskan, täck gärna med plast och tejpa. Skaffa nya pakningar och lufta ORDENTLIGT, kan bli mkt obehagligt annars.
Lycka till :tummenupp

Jag tänkte sätta tunn plastslang på lutnipplarna på oken och sedan leda ut
vätskan till ett kärl (typ flaska). Borde fungera tycker jag.

HansJ skrev:
Ett tips för att luftningen inte ska bli ett helvete är att försöka fylla på nya bromsvätskan underifrån, dvs koppla på en slang på luftningsnippeln och tryck in oljan bakifrån. En stor plastspruta eller en gammal klassisk oljekanna funkar bra. Då trycker man förhoppningsvis luften åt rätt håll, och behöver lufta minimalt. Fyller man på uppe i behållaren finns risken att man får en luftbubbla som kan vara svår att få bort. Se bara upp så att du inte trycker igenom för mycket olja så att det läcker ur bromsbehållaren, kan bli tråkigt...

Verkar vara ett vettigt tips, det ska jag testa.

HansJ skrev:

Oljekanna!! Att jag aldrig har tänkt på det, det är ju en kanonbra idé! :tummenupp Har hört att det ska vara bra att fylla på nerifrån men jag har aldrig haft nån bra spruta. En oljekanna har det dock alltid stått i garaget. Måste nästan ner och provlufta lite nu :tungan !

Tack för alla trevliga och snabba svar på min fråga. Jag undrar bara om någon vet hur hårt man ska dra banjomuttrarna?
Dom jag fick med är i eloxerad aluminium.

PacMan skrev:
Oljekanna!! Att jag aldrig har tänkt på det, det är ju en kanonbra idé! :tummenupp Har hört att det ska vara bra att fylla på nerifrån men jag har aldrig haft nån bra spruta. En oljekanna har det dock alltid stått i garaget. Måste nästan ner och provlufta lite nu :tungan !
Har faktiskt inte testat det heller, det kom jag på när jag skrev det, men det borde ju funka så länge den inte suger tjyvluft...
Genomskinlig sportdrycksflaska med slang, kom jag på nu med, nåt mer jag ska fabulera om ;) Kanske kan lösa mellanösternkonflikterna oxå när man ändå är kreativ...

Ursäkta att jag skriver nya inlägg hela tiden, men jag kom på ett tips som en mc - mek berättade för mig.
Han sade att han alltid suger in vätskan i systemet, detta innebär dock att man har tillgång till någon slags vakuum. Om han sög in den uppifrån eller nerifrån vet jag inte bara att han sög in vätskan i systemet.

Calypso skrev:
Ursäkta att jag skriver nya inlägg hela tiden, men jag kom på ett tips som en mc - mek berättade för mig.
Han sade att han alltid suger in vätskan i systemet, detta innebär dock att man har tillgång till någon slags vakuum. Om han sög in den uppifrån eller nerifrån vet jag inte bara att han sög in vätskan i systemet.

Ja, det är ju säkert en bra grej. Troligtvis suger man nedifrån eftersom det nog inte finns nån bra anslutning upp vid handtaget.

EDIT: Fick ändra lite, eftersom det jag skrev inte var så genomtänkt :rolleyes: .

Troligtvis suger man nedifrån eftersom det nog inte finns nån bra anslutning upp vid handtaget.

När jag böt till stålspunnet så köpte jag även en banjokoppling med inbyggd luftnippel som jag satt uppe vid handtaget.Gick kanonbra att lufta efter det.

Calypso skrev:
Tack för alla trevliga och snabba svar på min fråga. Jag undrar bara om någon vet hur hårt man ska dra banjomuttrarna?

Svår fråga att skriva svar på, det kanske finns ett korrekt moment men det enda tipset jag kan ge är sunt förnuft. De ska dras hårt men inte idiothårt, då förstör du packningarna. Dra 'lagom' (hur fan man nu definierar det)

Bytte själv för ett par år se´n , köpte färdiga slangar av S-racing, dyrt men snyggt o lätt att montera.

Luftningen är alltid ett skoj äventyr. I bromsvätskan bildas små små bubblor man inte ser, när man hanterar flaskan ( bär hem den från macken)..de små bubblorna blir snart kompisar och bildar större bubblor när du trodde det var luftat och klart. Jag har inte testat att trycka upp vätskan nerifrån utan jag fyllde på som vanligt och när jag spolat ur all gammal vätska satte jag en snodd om bromsen och lät den stå med tryck över natten. (men locket av på behållaren)..det drev ut mkt luftbubblor och bromsen blev stum o fin.

Calypso skrev:

Enligt min tillverkares manual 23nm. Jag drog banjobultarna som följde med mina Goodridgeslangar med det momentet. Jag har dock ingen aning om material i bultarna. Aluminium låter inte som man skall dra hårt. Kontakta www.boove.se som distribuerar slangsatserna i Sverige på 08-761 02 66 så kan de ge dig rätt moment.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back