Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Calypso skrev:Jag ska byta mina bromsslangar till stålomspunna dito, något särskilt
man ska tänka på?
Tacksam för tips.
PacMan skrev:Ett par standardtips: Använd nya kopparpackningar. En del säger att man kan glödga de gamla till lagom temperatur så går de att använda igen. Jag gjorde det med gasolbrännare när jag bytte slangar på min förra hoj. Orkade inte åka til macken och köpa nya för typ 3 spänn styck.
När dom är monterade, lufta en himla massa! Annars kanske det inte känns så stumt och fint som du vill att det ska göra.
Se till att du inte får för mycket bromsvädska i behållaren ,kör man liteCalypso skrev:Jag ska byta mina bromsslangar till stålomspunna dito, något särskilt
man ska tänka på?
Tacksam för tips.
Ducati for life skrev:Akta alla delar från bromsvätskan, täck gärna med plast och tejpa. Skaffa nya pakningar och lufta ORDENTLIGT, kan bli mkt obehagligt annars.
Lycka till![]()
Dom slangarna är kanon.Calypso skrev:Jag har inköpt ett goodridge slangkit, och det följde med kopparbrickor, dessa
tänkte jag använda.
HansJ skrev:Ett tips för att luftningen inte ska bli ett helvete är att försöka fylla på nya bromsvätskan underifrån, dvs koppla på en slang på luftningsnippeln och tryck in oljan bakifrån. En stor plastspruta eller en gammal klassisk oljekanna funkar bra. Då trycker man förhoppningsvis luften åt rätt håll, och behöver lufta minimalt. Fyller man på uppe i behållaren finns risken att man får en luftbubbla som kan vara svår att få bort. Se bara upp så att du inte trycker igenom för mycket olja så att det läcker ur bromsbehållaren, kan bli tråkigt...
HansJ skrev:Ett tips för att luftningen inte ska bli ett helvete är att försöka fylla på nya bromsvätskan underifrån, dvs koppla på en slang på luftningsnippeln och tryck in oljan bakifrån. En stor plastspruta eller en gammal klassisk oljekanna funkar bra. Då trycker man förhoppningsvis luften åt rätt håll, och behöver lufta minimalt. Fyller man på uppe i behållaren finns risken att man får en luftbubbla som kan vara svår att få bort. Se bara upp så att du inte trycker igenom för mycket olja så att det läcker ur bromsbehållaren, kan bli tråkigt...
Har faktiskt inte testat det heller, det kom jag på när jag skrev det, men det borde ju funka så länge den inte suger tjyvluft...PacMan skrev:Oljekanna!! Att jag aldrig har tänkt på det, det är ju en kanonbra idé!Har hört att det ska vara bra att fylla på nerifrån men jag har aldrig haft nån bra spruta. En oljekanna har det dock alltid stått i garaget. Måste nästan ner och provlufta lite nu
!
Calypso skrev:Ursäkta att jag skriver nya inlägg hela tiden, men jag kom på ett tips som en mc - mek berättade för mig.
Han sade att han alltid suger in vätskan i systemet, detta innebär dock att man har tillgång till någon slags vakuum. Om han sög in den uppifrån eller nerifrån vet jag inte bara att han sög in vätskan i systemet.
Calypso skrev:Tack för alla trevliga och snabba svar på min fråga. Jag undrar bara om någon vet hur hårt man ska dra banjomuttrarna?
Dom jag fick med är i eloxerad aluminium.
Calypso skrev:Tack för alla trevliga och snabba svar på min fråga. Jag undrar bara om någon vet hur hårt man ska dra banjomuttrarna?
Dom jag fick med är i eloxerad aluminium.
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |