Byta bort dubbelmassesvänghjul mot massivt Iveco daily.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det är dags för kopplingsbyte på min racebuss då den börjat hacka iväg väldigt mycket när man startar från 0. Slirar dock ingenting så tror nog att lamellen är Ok egentligen!

Det finns billiga kit för 4500:- på blocket med massiva svänghjul från Valeo.

Hur känns det att köra en diesel med ett sånt? Blir det traktor eller är det fullt acceptabelt?
 
Bra fråga, lamellerna naturligtvis i regel fjäderupphängda men tanken med dubbelmassesvänghjul sträcker sig förmodligen längre än till komforten med "ryckfri" körning. I.o.m. konstruktionen står det klart att det ska utjämna ryck/slag/vibrationer från vevaxeln och ev. så är kolvarnas framfart medräknat här = kontunerligt slammer. Idag är dubbelmassesvänghjul (seriöst en förkortning måste vi komma överens om) mer regel än undantag och även om bilar eller i det här fallet lastbil har gått bra att köra utan denna pjäs så kan många delar ha anpassats för *DMS* fördelar och egenskaper.

Alltså delar som drivaxlar, drivknutar, hjullager och växellådan för den delen skulle kunna vara nedbantade för att spara vikt och pengar (tillverkning/bränsle) av den enkla anledningen att DMS tar upp kraften/pikarna istället. Rent krasst torde det fungera även åt andra hållet och skonar motorn från rasselväxlingar, fast om man växlar illa så ofta att det riskerar att skada motorn kanske man borde överväga automat istället :)

Hur som helst, är du säker på att rycken överhuvudtaget har med kopplingen att göra?

 
Nej det är ju en teori givetvis. Bussen beter sig precis som en koppling som hugger gör. Sen exakt vad som är fel vet jag ju inte...

Glapp i kardan? Det är ju ett maxi skåp så kardanen är ju 4-5 meter lång...

Känner även med kall bil att den vill tjyvdra lite när man kopplar ur. Typ skit/torrt fett på splinade axeln på lådan?
Med varm bil hugger det mindre när man slirar iväg. Har du nån annan teori???
 
"DMF = Dual mass flywheel." kallar dom det för om man kollar på Ebay.co.uk lite snabbt! =)
 
DMF får den heta! Låter helt klart kopplingsrelaterat och/eller slavcylinder, hugget kan ev. bero på oljeläckage eftersom det efter många årtionden tydligen fortfarande är väldigt svårt att konstruera packningar/packboxar som håller måttet ;)

Vid närmare eftertanke så kan det vara som så att fjädrarna till lamellerna ersatts av DMF så att säga = väljer du bort DMF så se till att kopplingssatsen är anpassad för det - med fjäderupphängning. Annars lär du mycket riktigt ha en traktor i slutändan.

Ny packbox är alltid bra att ha tillgänglig eftersom det är ett vanligt problem och när lådan ändå är nere så... Man ska dock inte glömma bort att ryck, hugg o annat otyg även kan bero eller förstärkas av andra glapp och slitage som motorkuddar, stödlager o.s.v..
 
Javisst!

Huvud och slav är nybytt (komplett kit i plast som INTE går att lufta) Säljs färdigluftat med vätska i....helt sjukt!

Hittar jag ett kit så är det komplett med massivt hjul och lamell som är "anpassad". Verkar dock inte att få tag i Sverige dessvärre..

Nån som hört om lameller som kan få en konstig yta på sig och därför hugga?

Alltså att svänghjulet kanske ändå är OK?

Svänghjul går tydligen på 8 k + moms....inte så skoj!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top