Byta batteri i en AMB MX-transponder.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har letat igenom hela internet utan att hitta en bra guide om hur man byter batteri i en transponder typ AMB MX så jag skrev en egen på Pidgin English.

Jag vet inte om någon RR-transponder går på batteri så någon här får nytta av den men jag tänkte posta länken här i alla fall så folk Därute får lite sökträffar.
(MX är också sporthoj förstås. Fast annorlunda.)

Kommentera gärna. Jag har säkert gjort en massa tabbar.

http://www.motocross.nu/transponderfix/

Du kommenterar på att batteriet vore av fel typ, vad gör det att man använder ett starkare? Risk att övriga komponenter tar stryk?

Last edited:
Du kommenterar på att batteriet vore av fel typ, vad gör det att man använder ett starkare? Risk att övriga komponenter tar stryk?

Troligen ingen komponentrisk.
Risken (om den finns) borde vara att laddautomatiken i transpondern inte laddar korrekt vilket kanske förkortar livslängden på det nya batteriet. Jag vet inte hur sådana krestsar jobbar men om de mäter batterispänning borde det kanske bli rätt ändå?

Mina batterier blir inte varma ett dugg vid laddning så jag tror inte något riskerar ta stryk.

Ska ge mig på att byta mitt batteri oxå. Det är totalt dött.

Vad ska man ha för massa inuti, om man ska välja något annat än du valde? (silikon)

Ska ge mig på att byta mitt batteri oxå. Det är totalt dött.

Vad ska man ha för massa inuti, om man ska välja något annat än du valde? (silikon)

Tydligen finns det någon epoxybaserad massa för ingjutning i elektronikfackhandeln men jag har aldrig behövt sådant.
Jag gissar att det är lätt att hitta om man vet var man ska leta.

En annan snubbe använde sprutskum, den typen man sätter fast fönster med (polyuretanskum tror jag det heter) men jag undviker sådant själv pga allergi. Ska du använda det och inte VET att du inte är allergisk rekommenderar jag gummi- eller latexhandskar.

Sättlim borde funka också, eller vanlig mjukfog.

Jag valde silikon eftersom det är transparent och verkar härda bra även i tjocka lager. Plus att jag tänkte att det underlättar vid nästa byte.

Edit: Du skriver att ditt är totalt dött, mina blinkade som vanligt vid laddning fast lite svagare. När man plockar ur dem ur vaggan kommer det på sin höjd ett enda blink sedan ligger de tysta och svarta igen.

Last edited:
Jag har testat ladda i 2 dygn, det blinkar rätt... som om det landas, men det finns ingen grön lampa som blinkar ändå. It's kaput!

Anledningen jag frågar om medel att täta igen det med är du nämnde att det du använde var strömförande? Eller?

Jag har testat ladda i 2 dygn, det blinkar rätt... som om det landas, men det finns ingen grön lampa som blinkar ändå. It's kaput!

Anledningen jag frågar om medel att täta igen det med är du nämnde att det du använde var strömförande? Eller?

Då borde ett batteribyte göra susen.
Angående strömförande: njaeee..... det tror jag inte, i så fall har jag uttryckt mig klumpigt.

Men jag laddar upp transpondern en gång efter bytet och låter den dra ur helt innan jag kladdar ihop den. Det är väl inte orimligt att det leder ström innan det härdat.

Ska faktiskt prova att köra lite juice igenom en klick nästa gång och kolla. Bra poäng.

Oavsett: jag provkör de jag kletat ihop och de beter sig precis som de gjorde när de var öppna. I värsta fall får jag väl byta igen. :gnissla

Jag limmade precis ihop en transponder till och lyckades hålla mig såpass ren att det blev lite bilder. Ska lägga ut dem. Har ingen på själva lödningen än men det vore väl fasen om man kan följa dit och sedan inte fattar...

Jag är väldigt nyfiken på hur det går med din.
Ser RR-modellen likadan ut?

Det verkar som att plasten inuti varit olika genom åren och olika transpondertypers lopp, en R/C-modell har tydligen "silicone glue" eller "silicone grease" inuti vilket jag tolkar som samma som jag använde. Kanske.

RR-modellen ser likadan ut, iaf utanpå. Samt laddaren likadan.

Måste fixa detta under dagen idag, då jag drar till Anderstorp ikväll för SM-deltävling.

Låter som att du får köra skumgummi och eltejp då.
Jag misstänker att bottenplattan är någon form av antenn så försök att inte tejpa in den.
(Gissning).

Förut skickade man transpondern till den svenska ÅF och dom bytte batteri för 400-500:-

est.se om jag inte missminner mig?

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...