Bygglov samt överiga regler för att ställa ut lekstuga på tomten

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
Vi har köpt en lekstuga som är 2,5 * 2,5 m. Vi skulle vilja ställa den vid hörnet av våran tomt. Problemet är att det blir ca 2 m till grannens tomt startar om vi ställer lekstugan som planerat. Sikten kan ev bli lite skymd också för grannen när hon skall köra ut från sin uppfart. Är det någon som kan reglerna för om man får ställa lekstugan där överhuvudtaget och hur mkt avstånd det måste vara till grannens tomt samt ut mot vägen för att det ska gå bra. Grannkärringen kom nämligen över och djungeltelegrafen hade spridit sig om våra planer varpå hon läxade upp m in sambo och predikade om både byggnadslov och annat. Hon gick sedan nöjd tillbaka till sin egendom och stängde om sig. Snacka om att den kärringen har bränt sina broar. Man kan ju komma och prata lugnt och sansat om vad man tycker om sina grannars upptåg och behöver då sannerligen inte bete sig som hon gjorde. Det skapar ju bara osämja. :huvet :död

Inget bygglov krävs.

Men placeringen är jag lite osäker på? :va

Svärföräldrarna slängde upp en friggebod precis vid tomtgränsen till deras grannar. (visserligen ingen skymd sikt) Men tror inte de "rådfrågade" sina grannar?

Rasorblade skrev:
2130747 Inget bygglov krävs.

Men placeringen är jag lite osäker på? :va

Ja bygglovet är vi säker på också att det inte behövs men som sagt jag är också säker på måtten men om det är ok att ställa den där vi tänkt är ju frågan. OM det nu skulle visa sig var ok och om det så hänger på milimetern så nog jävlar skall vi ställa dit lekstugan alltid. Det kan jag garantera!

Kolla länken ovan!!

"Avstånd till tomtgräns (utan grannes tillåtelse) ska vara minst 4,5 meter. Om grannarna inte godkänner friggeboden kan byggnadsnämnden i kommunen pröva saken. Då får du först lämna in en ansökan om bygglov. Och om friggeboden ska byggas inom strandskyddsområde, vilket vanligen innebär inom 100 meter från hav, sjö eller vattendrag, måste tillstånd skaffas enligt miljöbalken."

Thermal skrev:
2130765 Den är ju mindre än en friggebod, så det är samma regler som gäller.
Här står det en del nyttigt om just friggebodar o dylikt. http://www.viivilla.se/marknadsoversikt.asp?mode=ShowArticle&articleid=1260

"Avstånd till tomtgräns (utan grannes tillåtelse) ska vara minst 4,5 meter." Vad synd då får kärringjäveln rätt :död

Rasorblade skrev:
2130773 Kolla länken ovan!!

"Avstånd till tomtgräns (utan grannes tillåtelse) ska vara minst 4,5 meter. Om grannarna inte godkänner friggeboden kan byggnadsnämnden i kommunen pröva saken. Då får du först lämna in en ansökan om bygglov. Och om friggeboden ska byggas inom strandskyddsområde, vilket vanligen innebär inom 100 meter från hav, sjö eller vattendrag, måste tillstånd skaffas enligt miljöbalken."

Jo jag såg länken jag också. Synd att kärringen fick rätt men hon är då död för mig. Hon hade kunnat haft en snällare approach men nu har hon en ovän för livet. :arsele

bygglov

Kanske sätta ett par hjul på lekstugan och kalla den husvagn?
Tror inte husvagnar kräver 4.5 m till gränsen... :)

Men annars tror jag på att försöka vara så diplomatisk som möjligt, 2m var tydligen för nära men skulle 3 m räcka kanske?

Trotsa kärringen. Sätt stugan där ni vill ha den, sålänge det inte är väldigt jobbigt att flytta på den igen. Inte alls säkert att hon orkar göra nån sak av det.

Eller kan man/du bli bötfälld tro?

Tanten har sett för mkt på "Sheriffen från Ryd".

:gnissla

Mark skrev:
2130903 Trotsa kärringen. Sätt stugan där ni vill ha den, sålänge det inte är väldigt jobbigt att flytta på den igen. Inte alls säkert att hon orkar göra nån sak av det.

Eller kan man/du bli bötfälld tro?

Tanten har sett för mkt på "Sheriffen från Ryd".

:gnissla

Jo saken är den att den väger ju ca 500 kg så vi hade lastbil med kran för att få hem den. Men i morgon ringer jag kommunen och får bekräftat vad som egentligen gäller vad gäller sikt och avstånd och sedan flyttar jag stugjäveln på milimetern. Kommer kärringjäveln och säger något sedan så tänker jag hänvisa na till kommunen och att jag inväntar ett beslut av dem ifall jag behöver flytta den eller inte :banana

TOBO skrev:
2130881 Kanske sätta ett par hjul på lekstugan och kalla den husvagn?
Tror inte husvagnar kräver 4.5 m till gränsen... :)

Men annars tror jag på att försöka vara så diplomatisk som möjligt, 2m var tydligen för nära men skulle 3 m räcka kanske?

Haha den där med att sätta hjul på den var fan det bästa idag. Tänk vilken min hon skulle få om jag kom med det argumentet :tungan
Med den där kärringen går det fan inte att vara diplomatisk hon kommer inte vilja ha den där stugan inom synhåll om hon får välja. Man kan ju hoppas kärringen trillar av pinn så vi får nyare bättre grannar eller så blir det sju gånger jävligare :huvet

uzibabe skrev:
2131267 ....
Haha den där med att sätta hjul på den var fan det bästa idag. Tänk vilken min hon skulle få om jag kom med det argumentet :tungan
....
Idén är inte så dum, det har funkat förr.. Tror inte ens du behöver ha hjul på den, det räcker med en hjulaxel. Sen gräver du ur lite för för axeln och trycker dit stugjävlen 30 cm från kärringens tomt.. :D :hihi

LazBoy skrev:
2131449 Idén är inte så dum, det har funkat förr.. Tror inte ens du behöver ha hjul på den, det räcker med en hjulaxel. Sen gräver du ur lite för för axeln och trycker dit stugjävlen 30 cm från kärringens tomt.. :D :hihi

Vem skulle man kunna fråga och få detta bekräftat att detta skulle vara ok måntro? snacka om att man är sugen på att köra på denna lösningen nu istället och få tyst på kärringjäveln en gång för alla.
Då kan hon ju processa hur mkt hon vill men hon skulle inte komma någon vart. :hihi

Du har inget du kan jävla tillbaka med? Det kanske inte löser problemet men får det hela att kännas bättre.

Jag råkade ut för en sak för ganska exakt två år sedan, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=44023&highlight=taggtr%E5d
Det hela började väl med att dom tyckte att vi inte hade någon rätt att bruka vägen och ville hindra detta. Men vi visste att detta inte stämde utan att vi har rätt att bruka vägen. Så vi har ordnat fram papper på att vi har rätt till vägen, mer rätt till vägen än de som bråkar om den också. Dessutom så fick vi då samtidigt reda på att vi har rätt att göra vägen fem meter bred, det slutar inte där heller, om vi vill göra iordning vägen på något sätt så måste de vara med och betala för kalaste. Så det kommer att bli ett sant nöje att rusta upp vägen.

Sen gick det inget vidare med min polisanmälan, åtalet lades ner p.g.a. att brott inte kunde styrkas, yea right. Men förhoppningvis så fick det dom att må dåligt.

Fixa en husvagn annars. Letade själv ett tag efter nåt o bygga om till crosssläp. Hitta ett par ägg (de gamla klassiska) för nästan gratis, typ 500.- eller så.

Annars kan man måla den rosa eller om tanten är kristen så kan man slänga dit ett uppochnervänt kors eller nåt annat kul.
En placering så den skymmer så mycket som möjligt. Typ utanför hennes uteplats eller så.

acura skrev:
2132792 Du har inget du kan jävla tillbaka med? Det kanske inte löser problemet men får det hela att kännas bättre.

Jag råkade ut för en sak för ganska exakt två år sedan, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=44023&highlight=taggtr%E5d
Det hela började väl med att dom tyckte att vi inte hade någon rätt att bruka vägen och ville hindra detta. Men vi visste att detta inte stämde utan att vi har rätt att bruka vägen. Så vi har ordnat fram papper på att vi har rätt till vägen, mer rätt till vägen än de som bråkar om den också. Dessutom så fick vi då samtidigt reda på att vi har rätt att göra vägen fem meter bred, det slutar inte där heller, om vi vill göra iordning vägen på något sätt så måste de vara med och betala för kalaste. Så det kommer att bli ett sant nöje att rusta upp vägen.

Sen gick det inget vidare med min polisanmälan, åtalet lades ner p.g.a. att brott inte kunde styrkas, yea right. Men förhoppningvis så fick det dom att må dåligt.

Nej tyvärr har jag inte mkt att komma tillbaka med heller. Dock har gubben som skottar snö åt henne slängt snön på våran gård vilket vi varit schysst och inte sagt något om i 3 års tid men nu jävlar tänker vi inte hålla käften längre utan sätta hårt mot hårt. INte mkt att kontra med men ändock något :tungan

FreddaAbborre skrev:
2133514 Fixa en husvagn annars. Letade själv ett tag efter nåt o bygga om till crosssläp. Hitta ett par ägg (de gamla klassiska) för nästan gratis, typ 500.- eller så.

Annars kan man måla den rosa eller om tanten är kristen så kan man slänga dit ett uppochnervänt kors eller nåt annat kul.
En placering så den skymmer så mycket som möjligt. Typ utanför hennes uteplats eller så.

Finast hade ju varit om man hade kunnat ställa ut lekstugan mitt i hennes synväg när hon skall backa ut biljäveln men som sagt nu går ju inte det. Dock kommer vi mäta ut 4,5 meter på milimetern och sedan åker lekstugan upp. Planerna smids ideligen på vad jag kan hämnas med

Jag förstår nog inte riktigt. Och förmodligen kommer jag få skit för det jag skriver nu.
Att acura tänker som han gör förstår jag, det kunde gått mycket värre, synd att inte polisanmälan gått igenom.
Men att uzibabe lägger sin energi på att sitta och fundera ut någonting för att hämnas eller jävlas på grannen för att tanten inte har vett att vara trevlig när hon kommer med sin åsikt, och till och med hoppas att hon ska " trilla av pinn", är inte det att ta i? Har man inget vettigare för sig än att sänka sig t.o.m. lägre än till grannens nivå? Jag antar att ni har barn eftersom det är en lekstuga det handlar om, vad ger man de för signaler? "öga för öga" eller? Är det inte bättre att acceptera att det alltid kommer finnas en mer korkad idiot än man trodde? Måste man sänka sig till deras nivå?

/my 2 cents

Anneli skrev:
2134902 Jag förstår nog inte riktigt. Och förmodligen kommer jag få skit för det jag skriver nu.
Att acura tänker som han gör förstår jag, det kunde gått mycket värre, synd att inte polisanmälan gått igenom.
Men att uzibabe lägger sin energi på att sitta och fundera ut någonting för att hämnas eller jävlas på grannen för att tanten inte har vett att vara trevlig när hon kommer med sin åsikt, och till och med hoppas att hon ska " trilla av pinn", är inte det att ta i? Har man inget vettigare för sig än att sänka sig t.o.m. lägre än till grannens nivå? Jag antar att ni har barn eftersom det är en lekstuga det handlar om, vad ger man de för signaler? "öga för öga" eller? Är det inte bättre att acceptera att det alltid kommer finnas en mer korkad idiot än man trodde? Måste man sänka sig till deras nivå?

/my 2 cents

Instämmer med Anneli, ni kommer mycket längre på att vara trevliga tillbaka. Bjud på lite fika och prata om saken.

Prata

Prata med grannen i stället för att börja bråka så kanske ni kan komma överrens. Hon hade kanske en dålig dag och jag hade nog åsså fått spel om jag fått höra på omvägar att grannen tänkt bygga något utan att ens fråga mig. fast jag hade kanske inte börjat gagga direkt utan frågat hure det ligger till. Troligtvis är det som vanligt en massa missuppfattningar som kan redas ut med kaffe å kaka (eller öl och chips).

Om grannen godkänner att du får ställa lekstugan närmare än 4,5 meter från tomtgränsen så behövs inget bygglov där jag bor om han skriver på ett pappar med godkännandet.

Funkar det inte med vänlighet så kan du sänka dig till tantens nivå. :fatta!

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back