Byggfråga, ventitex + platonmatta på betonggolv?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Mina föräldrar renoverar i källaren och har tänkt lägga klinkergolv, utan golvvärme då de inte orkar gräva upp hela golvet och isolera + fuktspärr. På en byggmarknad hittade de något som kallas ventitex + platonmatta som man lägger trägolv ovanpå. Reklamen och försäljarna säger att det kan läggas direkt på betonggolv, totalt 6mm högt. Det består av en lufttät "matta" med gångar i som fukten transporteras i och är öppen längs med väggarna, sedan läggs trägolvet ovanpå det.
Jag har väldigt svårt att köpa att fukten skulle leta sig ut till väggarna från mitten av rummet utan någon form av fläkt som driver på. Rummet är på 10-15 kvadrat. Är det någon byggare eller annan som har erfarenhet av detta?

Har jobbat lite i byggbranschen och detta använde vi frekvent direkt på betonggolv..Använt det själv privat i små källarutrymmen också och det har funkat bra vad jag vet!

Annars så behöver man faktiskt inte bila upp golvet för att lägga golvvärme. Det går lika bra att lägga elektrisk golvvärme och det är ingen större skillnad på kostnad om man kör med fjärrvärme. Har man egen uppvärmning så blir det ju billigare med vatten.
Bara slänga upp nätmatta (golvvärme) direkt på betongen och sedan flyta uppepå och sen klinkra. Så har jag gjort flertalet gånger och det blir skitbra.

Om plattan inte är isolerad skall du inte använda fuktspärr på golvet.

Den är inte isolerad! Men grejen med platonmattan är ju att den inte spärrar fukten, utan låter den passera ut vid väggkanterna. Men det verkar ju som det skulle kunna funka då utan framtida fuktskador?

Den är inte isolerad! Men grejen med platonmattan är ju att den inte spärrar fukten, utan låter den passera ut vid väggkanterna. Men det verkar ju som det skulle kunna funka då utan framtida fuktskador?

Om plattan inte är isolerad så är det bara att lägga klinker rätt på golvet. Det behövs inget under klinkern.

Om plattan inte är isolerad så är det bara att lägga klinker rätt på golvet. Det behövs inget under klinkern.

OK, följdfråga då. Jag ska också sätta klinker direkt på betonggolvet i min källare och så långt är allt frid och fröjd men det är så jäkla svårt att få hjälp med val av grejer.

Jag behöver flytspackla golvet. Vad ska jag ha för primer och flytspackel som inte blir tätt?
Vad ska jag ha för fix och fog som inte blir tätt?

Tanken med hela upplägget är ju att allt SKA andas och alla jävlar jag frågar börjar sina svar med ordet "spärrskikt" i första meningen. I dont want no stinkin' spärrskikt!!

OK, följdfråga då. Jag ska också sätta klinker direkt på betonggolvet i min källare . I dont want no stinkin' spärrskikt!!

Hej
Helt riktigt så behöver du inget tätskickt och ska inte använda något heller.

Besök en kakelfirma eller bygghandel. Idag finns det inget spackel som inte klarar ett källargolv och dom är inte täta inte heller kakelfixet är tätt. Lägg ut en rätskiva på golvet för och få en uppfattning om hur mycket som ska spacklas. En tumregel är ca 10 mm ca 20 kg spackel. Därför kan det vara en bra ide och kolla priser på spackel för det skiljer en hel del på priserna.
Besöker du en kakelbutik så fråga om rabatter du får säkert en 15% om du köper klinker och fix och fog samt hjälp med tips och trix.
är även www.bkr.se där finns nyttig information.
/Magnus

OK, följdfråga då. Jag ska också sätta klinker direkt på betonggolvet i min källare och så långt är allt frid och fröjd men det är så jäkla svårt att få hjälp med val av grejer.

Jag behöver flytspackla golvet. Vad ska jag ha för primer och flytspackel som inte blir tätt?
Vad ska jag ha för fix och fog som inte blir tätt?

Tanken med hela upplägget är ju att allt SKA andas och alla jävlar jag frågar börjar sina svar med ordet "spärrskikt" i första meningen. I dont want no stinkin' spärrskikt!!

Är din platta isolerad eller oisolerad? Vad är det för utrymme, vanligt rum, tvättstuga osv?

Primer kör du för att det skall bli bättre vidhäftning.

Fix och fog är inte en del av tätskiktet så det släpper igenom fukt. Det enda man skall tänka på är att om man gör tätskikt så skall man använda fix och fog av samma märke som fuktspärren för att de skall garantera att det blir tätt. Men om du inte skall ha tätskikt så gå in på den lokala bygghandeln och köpdet märket som de säljer. Kilto, mira och bostik har jag använt (alla på olika ställen).

Ladda ner de nya brabschreglerna som gäller från den 1 juli.
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf

Vilket försäkringsbolag har du?

Är din platta isolerad eller oisolerad? Vad är det för utrymme, vanligt rum, tvättstuga osv?
...?

Isolerad? När jag tar den hyrda bilmaskinen och kör så dammet ryker så är det beton, betong, sprängsten och sand... Känns inte speciellt isolerat. Utrymmena är pannrum/tvättstuga, hobbyrum, förråd och en föredetta tvättstuga som ska bli badrum.... Dvs allt möjligt.

Isolerad? När jag tar den hyrda bilmaskinen och kör så dammet ryker så är det beton, betong, sprängsten och sand... Känns inte speciellt isolerat. Utrymmena är pannrum/tvättstuga, hobbyrum, förråd och en föredetta tvättstuga som ska bli badrum.... Dvs allt möjligt.

Bara kasta på vanligt flytspackel på säck (prima först med rollern, går skitfort) och sedan är det bara att slänga på fix och trycka dit plattorna. Ett tips är att köpa flytet på tex Bauhaus, de har bra priser på bla Kilto.

Tänk så här. Jag är tjänsteman sedan skolan och min enda erfarenhet av bygging är spika råspont och måla hus...

Prima med vaddå?!?

Primer.

Grundbehandling för/innan läggning av betong,flytspackel osv.

Ofta tunn som vatten och används till att binda löst bös och hindra underlaget ifrån att suga ur allt vatten ur betong/spackel som läggs.

Dom har primer i passande sort där du köper ditt spackel.

Tänk så här. Jag är tjänsteman sedan skolan och min enda erfarenhet av bygging är spika råspont och måla hus...

Prima med vaddå?!?

Ähhh, bygga kan alla göra. Jag gjorde det fackmanna-mässigt utan någon utbildning i ryggen eller tidigare erfarenhet och det blev tydligen jäkligt bra.
Det som skiljer nybörjarna från proffsen är oftast att proffsen är slarvigare då de vet vilka fel man tänker på och de tar även mer betalt.
Primer som sagt i ett målarkärl (fegbytta) och späd med lite vatten (står på flaskan) och sen bara rolla skiten. 4-5 timmar senare kan du börja lägga klinker.
Smeta ut fix så att det täcker 4-5 plattor i taget sen är det bra att fortsätta så. Ta genast bort allt överflödigt skit i fogarna med en morakniv eller dylikt om du nu råkar trycka dit för mycket fix/har väldigt låga plattor.
Köp en bra kam i rätt storlek, det sparar tid och onödigt kladd.
Peta dig heller inte i ögonen med fix på fingrarna, det svider något så fruktansvärt och du ser ut som en pundare i två-tre dagar efteråt :huvet

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back