Bygger supermotard av Husqvarna TC 610 -95

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Håller på att skruva ihop min Husqvarna TC 610, har lackat om nästan allt samt bytt ut massor med skruvar och packningar, mätt upp spel och toleranser samt bytt alla lager och packboxar i sving och länkage samt styrlager.
Pust..

Var och hämtade bakstötdämparen idag hos http://www.stötdämparexperten.nu/ Ny mycket hårdare fjäder samt renoverad.

Men nu börjar den ta form, ska bara lämna in naven och fälgbanorna för ekring ... BEHR fälgabanor 3.5x17 samt 4.25x17 på orginal naven.

Ska ju givetvis bli en supermotard. Regbesiktning sker i vår, nu är den en Enduro men ska LV-reggas.

Forsätter posta bilder under byggets gång, dessa bilder är tagna igår.

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=14633

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=14632

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=14634

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=14635

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=14636

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=14637
 
Kan bli fett, kommer du lätta massa saker också eller, den är väl rätt så tung i original...?

/Z
 
Zana skrev:
Kan bli fett, kommer du lätta massa saker också eller, den är väl rätt så tung i original...?

/Z

Du gör samma misstag som dom flesta.. Det här är en TC alltså INTE en sm610s, det här är en cross/enduro. Den väger 117 kg utan soppa. 54.5 hk och 58.8 Nm och 577ccm.
 
Hyffsad puts!
Hoppas min 610 får motardsvålar någon vacker dag.

Byter du kronan eller?
 
Kurben skrev:
Du gör samma misstag som dom flesta.. Det här är en TC alltså INTE en sm610s, det här är en cross/enduro. Den väger 117 kg utan soppa. 54.5 hk och 58.8 Nm och 577ccm.

Dom där går ju "ganska" bra :hihi
Du kommer köra från dom flesta i sommar :banana
Häftigt bygge som fan!
 
Den blir nog nice när den blir klar. Ville bara tipsa om att du bör balansera veven för att få en finare gång i den. Det kanske redan är gjort vad vet jag. Det enda problemet är väl att det sitter orginal fjädring på den, även den kanske är i ordning gjord annars bör du väl göra detta för att få en mer lämpad väghållning
 
Skal bli spennende å følge dette prosjektet, har du noen "før" bilder av hojen slik at vi har noe å sammenligne med?

Stå på!
 
jra_racing skrev:
Den blir nog nice när den blir klar. Ville bara tipsa om att du bör balansera veven för att få en finare gång i den. Det kanske redan är gjort vad vet jag. Det enda problemet är väl att det sitter orginal fjädring på den, även den kanske är i ordning gjord annars bör du väl göra detta för att få en mer lämpad väghållning

Veven är balanserad av tidigare ägare, sitter även lite bättre vevstake, Carillo tror jag, samt att toppen är ganska redigt portad. Ända som saknas i motorn är en bättre förgasare. Förra ägaren hade en Kehin flatslide i den.

Bak dämparen är anpassad för Motard, alltså hårdare fjäder.
Däremot är inte framgaffeln det. Men jag tror att jag ska öka olje mängden lite i gaffeln för att kompensera mjukheten lite. Annars är det nya hårdare fjädrar om gäller även där, gaffeln är ju ändå en fullt justerbar upsidedown showa. Bakre dämparen är även den fullt justerbar från showa.

Ska påpeka att en TC/TE har fullt justerbar fjädring medans SM610 inte har det.
 
Citat:
Inskickat av Zana
Kan bli fett, kommer du lätta massa saker också eller, den är väl rätt så tung i original...?

/Z


Kurben skrev:
Du gör samma misstag som dom flesta.. Det här är en TC alltså INTE en sm610s, det här är en cross/enduro. Den väger 117 kg utan soppa. 54.5 hk och 58.8 Nm och 577ccm.


Din KTM är t.o.m tyngre zana! :rofl

Nää Kurben det blir nog kanon! :tummenupp
 
Kurben skrev:
Däremot är inte framgaffeln det. Men jag tror att jag ska öka olje mängden lite i gaffeln för att kompensera mjukheten lite. Annars är det nya hårdare fjädrar om gäller även där,

QUOTE]
släng i 10 olja så har du förbättrat det bara där :tummenupp
 
Verkar bli asgrymmt! Men en fråga bara; varför har du lackat blocket och ventillocken men inte cyllen och toppen? Inte så jäffla viktigt kanske men varför inte ta allt när man är igång :tungan ?
Lycka till iaf!
 
Nexor skrev:
Verkar bli asgrymmt! Men en fråga bara; varför har du lackat blocket och ventillocken men inte cyllen och toppen? Inte så jäffla viktigt kanske men varför inte ta allt när man är igång :tungan ?
Lycka till iaf!

Toppen och cyllen är inte lackade orginal heller, kan bero på värmeavledning eller annan orsak, dom är även av annan typ av aluminium. Tror att det finns en orsak till detta och vill inte ändra något som funkar... :)
 
Du har tjockare kopplingskåpa ser jag.
Gänga i en kort M5 där oljefönstret ska sitta så har du koll på oljenivån när du byter olja.
 
SM 570 RR skrev:
Du har tjockare kopplingskåpa ser jag.
Gänga i en kort M5 där oljefönstret ska sitta så har du koll på oljenivån när du byter olja.

Smart tips! Slipper man ju mäta upp oljan innan man tippar i den!
 
Då slänger du på nya plasten också misstänker jag?
 
Finfint bygge! :tummenupp Du verkar vara en riktig putsbög precis som en annan. Är själv ungefär där du är med mitt bygge. SKa hämta ramen från pulverlack nästa vecka. Visst är det härligt att sätta ihop hojen när man fixat alla grejer till toppskick! :brinnerup Tyvärr har jag inte kommit till sm-hjul än, men det kommer lite senare!

Lycka till!
 
SM 570 RR skrev:
Då slänger du på nya plasten också misstänker jag?

Nej tyvärr, har verkligen letat efter en beggad tank och sadel men det finns inte, skulle vart perfekt med plast från en smr630!!! men från en nyare 570 skulle duga fin fint..

Det blir restaurerad plast som är från denna modell, fast annan färg och ny designade deklar... Mer om detta senare, vill ju hålla lite på sträckbänken :D

Men jag letar efter en baksula som har 150 bredd, finns det någon som har en sådan som går igenom besiktning som vill sälja för en billig peng, hör av er till mig via PM..
 
50% På Motard fälgar Qvarna

Inte behöver du ekra om när det är rea på Qvarna motard fälgar :banana
http://www.dirtbike.at/

Men dom kanske inte passar -95 :va

Husqvarna-Aktion
Restposten Husky-Räder mit 6-Loch-Nabe bis 1999 bzw. 4-Loch-Nabe ab 2000 für alle TE 410/570/610 bzw. WR 125/250/360

Naben: original Husqvarna

Felgen: Morad silber 3,5 x 4,25 x 17"

Jeweils komplette Garnitur vorne + hinten

Listenpreis zuletzt 981,00 Euro,

jetzt um 50% verbilligt!!!

6-Loch HESM0100 € 490,00
4-Loch HESM0110 € 490,00

Solange Vorrat reicht!
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top