Bygger elsystem. Söker lämpliga kontakter.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Jag söker lämpliga kontakter och kontakthus som kan husera minst 12 trådar. Tror att de flesta är 0.50 mm2 men även nån 1.0 mm2. De skall krimpas.

Var hittar jag sånt?

/David

ATM/DTM finns i upp till 12-stifts kontaktdon. Finns även på ELFA, men då ska man hålla tungan rätt i mun så att man beställer alla nödvändiga stift, plastdelar och tätningar. Obs att det ska vara M-versionen, den är lite mindre än den vanliga AT/DT-kontakten.

Ifall kompatibilitet och snabb installation vid köp av tillbehör till din hoj inte är prio-1, så skulle jag rekommendera AMPs "UP" serie, lågprofil med säkra låsningar och för precis rätt kabeldiametrar för MC-kablage. Det finns alla möjliga poltal, och minst två varianter av kabeltjocklekar på kontaktelementen.

Testing 03.jpg

Elfa borde sälja dessa, om inte så RS-komponent eller om du har bra kontakter med Japan eller annan grossist. Täta mot vatten och damm gör du enklast med silikonfett, typ ShinEtsu silisone, eller Bauhaus fogmassa funkar OK men är mer permanent. Bara kläm in en liten dos i varje hål efter du placerar stiften.

Samt behöver du rätt pressverktyg till jobbet, om du vill inte väljer att löda fast stiften vilket också funkar, men då måste du ändå böja in stiftflikarna emot kabeln sen med nån liten tång.

Jag har använt ett pressverktyg från Weidmuller nu i säkert 30 år, men emellanåt hittar jag billiga pressare på ebay (kineserna) som faktiskt funkar nästan lika bra. Sök på crimp-tool och för rätt AWG (tjocklek). Får några år sen såg jag "SN-28B", funkade toppen till flera sorters kontaktelement.

Testing 07.jpg

Kan bifoga en artikelförteckning från den tiden jag handlade med Japan, med en liten varning att nummer kan ändras beroende på företagets utveckling eller vem som äger patenten för tillfället, så var noga med att dubbelkolla innan du köper. Jag tror inte du hittar mer lämpliga kontaktdon för MC, "UP" serien är utvecklade för allt möjligt, det står för Universal Power, men används även med fördel till signal samt svagström av olika typ. Precisionen i tillverkningen och den smala profilen gör dessa överlägsna mot t ex den amerikanska motsvarigheten Mate-n Lok eller JSTs power-kontakter.

Housings part chart.jpg

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back