Bygger baslåda, behöver hjälp med vinklar

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Jag håller på nu och bygger en BRA låda till min bas. I somras körde jag omkring med en feldimensionerad, odämpad, icke-filtklädd skitlåda som till slut flög isär. Fast den lär rätt bra ändå när man stuvade in trasor i reflexkanalen så det slutade flåsa :rofl
Nåväl, den var skit och nya är bra. Uträknad för just det elementet och blaha blaha.

Hur som helst. Som du ser på bild så ska kanten fasas ner till 76 grader. Då jag inte har så dyra leksaker i mitt garage så får det bli på gamla hederliga sättet. Att dra en linje tvärsöver och slipa ner kanten tills det blir rätt vinkel.
Vad blir det alltså för mått på den undre delen av skivan när vinkeln är 76 grader?

Bifogat

• htlr.JPG
    htlr.JPG
    3.6 KB · Visningar: 550
Långa farbron skrev:
Har du inget cirkelsåg åtminstonde ?

Det kommer bli skit att slipa till kanten.

Jag tog sticksåg och sen rasp, blev perfekt. Dubbla angivet skruvar och spackel efter det, glöm inte trälimmet och att täta invändigt ordentligt med silikon eller limpistol.

Last edited:
Muskedunder skrev:
Jag håller på nu och bygger en BRA låda till min bas. I somras körde jag omkring med en feldimensionerad, odämpad, icke-filtklädd skitlåda som till slut flög isär. Fast den lär rätt bra ändå när man stuvade in trasor i reflexkanalen så det slutade flåsa :rofl
Nåväl, den var skit och nya är bra. Uträknad för just det elementet och blaha blaha.

Hur som helst. Som du ser på bild så ska kanten fasas ner till 76 grader. Då jag inte har så dyra leksaker i mitt garage så får det bli på gamla hederliga sättet. Att dra en linje tvärsöver och slipa ner kanten tills det blir rätt vinkel.
Vad blir det alltså för mått på den undre delen av skivan när vinkeln är 76 grader?

Den undre skall vara 5,48 mm mindre än den övre :)

Långa farbron skrev:
Men det är iaf i min värld en avsevärd skillnad på att använda ett sticksåg och att slipa till det :7peta

Jag hade ju lite vinkel på sågen så visst det är klart men det går även fort med grovraspen (bara man är noga så man slipper göra om)

Varför inte leta upp någon snickeriverkstad som kan såga till bitarna åt dig, borde inte kosta farligt mycket.

Observera att jag har givit ett seriöst svar såhär på hösten.
Det lär ta ett tag till innan det händer igen.
Så njut.

Jonathan skrev:
Den undre skall vara 5,48 mm mindre än den övre :)

Tackar!

Jag har en sticksåg med inställningsmöjlighet men hur exakt är det på en skala 1-10? 2 Kanske. Men den gör i alla fall grovjobbet, så kan man fortsätta med grovrasp och kan skippa gymmet den dagen.
Åkte till två ställen med ritningarna och de bara kliade sig i huvudet och bad mig åka till någon annan. Och bauhaus tog 25 kr PER KAPNING dvs 50 kr per skiva. Det skulle kosta sammanlagt 900 kr för alla skivor jag behöver om man räknar med lådorna jag bygger till hatthyllehögtalarna. :gnissla Och inte ens där var kapningarna vinklade.

Muskedunder skrev:
Tackar!

Jag har en sticksåg med inställningsmöjlighet men hur exakt är det på en skala 1-10? 2 Kanske. Men den gör i alla fall grovjobbet, så kan man fortsätta med grovrasp och kan skippa gymmet den dagen.
Åkte till två ställen med ritningarna och de bara kliade sig i huvudet och bad mig åka till någon annan. Och bauhaus tog 25 kr PER KAPNING dvs 50 kr per skiva. Det skulle kosta sammanlagt 900 kr för alla skivor jag behöver om man räknar med lådorna jag bygger till hatthyllehögtalarna. :gnissla Och inte ens där var kapningarna vinklade.

Sätt en bräda att köra sticksågen emot så blir det rakare.

Muskedunder skrev:
Tackar!

Ställ in så gott det går, kapa alla bitar färdigt och lägg emot så måttar du på ett ungefär och markerar lite där du ska raspa - är rätt enkelt faktiskt, det behöver inte bli helt spikraka och räta kanter, limma och dra ihop, fila runda kanter och spackla + slipa utvändigt, sen täta invändigt, klä med filt och sätt in elementet, glöm inte att kapa och vinkla basreflexröret (om du använder det) innan du skruvar baksidan (måste ju komma åt med limpistolen och fästa porten invändigt på framsidan) dock måste filten vara limmad på framsidan innan, där porten mynnar så det blir snyggt.

OM du har koaxialer så varför ska du bygga lådor till dem? har mds dynamic competition 6*9" i hatthyllan förstärkt med mdf på undersidan låter mycket fint. (med/utan steg till dem, eller med/utan baslåda ikopplad) Så länge du inte har en väldigt tät bil behöver du nog inte oroa dig för att hatthyllehögtalarna ska fungera som slavbasar åt baslådan, räcker med att fästa dämpning på undersidan av hatthyllan.

Bifogat

• dämpning.jpg
    dämpning.jpg
    50.6 KB · Visningar: 433
Freddy82 skrev:
OM du har koaxialer så varför ska du bygga lådor till dem? har mds dynamic competition 6*9" i hatthyllan förstärkt med mdf på undersidan låter mycket fint. (med/utan steg till dem, eller med/utan baslåda ikopplad) Så länge du inte har en väldigt tät bil behöver du nog inte oroa dig för att hatthyllehögtalarna ska fungera som slavbasar åt baslådan, räcker med att fästa dämpning på undersidan av hatthyllan.

För att jag KAN :näsblod
(och vill testa av nyfikenhet)

Har sett nånstans här och där, dock sällan, att man byggt lådor till hatthyllan. Läste upp om det och det ska bli relativt stor förbättring i tryck.

Kör MDS DL-T4(4-tums) fram, med delningsfilter och diskanter. Drivna av ett jensen A600HLX(600watt max) fyrkanalers som även bryggat driver en Audiophile Classic AC-25 10", säljs tyvärr inte längre så jag kan inte köpa ett till och bygga en låda med dubbla sådana.
Hatthyllan består av Pioneer TS-E2099 flervägs med 6,5" baselement drivet av ett Sony-steg mindre modell 120W.
Allt ligger dock utspritt lite här och där men ska sättas in i helgen(om jag hinner)
Ska bli kul att höra hur allt låter inkopplat ordentligt. :tummenupp

Förra gången hade jag stora steget löst(lilla inte ens inkopplat) i trunken.
Vid varje fullgaspådrag så gled det runt och ryckte ur jordkabeln, vilket gjorde att man fick stanna då och då för att koppla in det igen :D

Last edited:
varför ska du ha vinkel på skivan? Beställ bitarna färdigkapade förövrigt, det är grymt värt det.

Du känner ingen snickare som har bättre verktyg?? Ska det bli rakt skulle det ultimata vara en Fostol Handklinga med tillhörande skena, du skulle iaf behöva hitta någon form av cirkelsåg. Du kan köra den mot en bräda du tvingar fast i skivan. Kolla på typ LIDL eller Rusta där kan du nog hitta en klinga billigt.

honkiie skrev:
varför ska du ha vinkel på skivan? Beställ bitarna färdigkapade förövrigt, det är grymt värt det.

För att bitarna ska passa ihop, naturligtvis. Baksidan på lådan har en lutning. Jag fick en spånskiva gratis som blev över från en polares bygge. Jag har utrustning att få det gjort med. Det tar längre tid, men det är gratis.
Har heller ingen större lust att köpa en maskin jag kommer använda typ.. två gånger

Muskedunder skrev:
För att bitarna ska passa ihop, naturligtvis. Baksidan på lådan har en lutning. Jag fick en spånskiva gratis som blev över från en polares bygge. Jag har utrustning att få det gjort med. Det tar längre tid, men det är gratis.
Har heller ingen större lust att köpa en maskin jag kommer använda typ.. två gånger
lutning har jag aldrig gillat, bara svårare att få den tät och bra. Fast om du nu måste för att få in lådan så är det klart att det kan vara bra.

honkiie skrev:
lutning har jag aldrig gillat, bara svårare att få den tät och bra. Fast om du nu måste för att få in lådan så är det klart att det kan vara bra.

Jag ghar inte heller mycket till övers för lutningar. Ritningen som finns uppe på internet är gjord så. Man kan ju förstås rita en ny låda utan lutning, men vi låtsas att jag inte har tid med det

Muskedunder skrev:
Jag ghar inte heller mycket till övers för lutningar. Ritningen som finns uppe på internet är gjord så. Man kan ju förstås rita en ny låda utan lutning, men vi låtsas att jag inte har tid med det

Bra att den är lite lutad. Då slipper du ev probs med stående vågor i lådan.

Vad det gäller raspning av vinklar så funkar det utmärkt! Det som är viktigt i lådan är tätheten, storleken, materialet och stadigheten. Täta bara ordentligt inifrån efteråt och glöm inte trälimmet i fogarna!

*/ ?>
Back