Byggare/ konstruktörer se hit! Ska ersätta hjärtevägg med balk

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Namnlös.jpg

bifogade en bild så man kan fatta vad som är i görningen, det är alltså det röda strecket som ska ersättas med en balk

Ja då hela sveriges kunskapsbank verkar finnas här så provar jag.

Ska riva en hjärtevägg i ett hus byggt 78 och ersätta den med någon form av balk.

Huset är ett trähus, platta på mark, 1,5 plan, betongpannor.

Ligger i Skåne.

på ovanvåningen ovanför där balken kommer ligga finns ett allrum samt ett sovrum,

Spännvidden på balken kommer vara 8,2 meter, jag skulle helst vilja slippa stolpar i mitten, utan vill gärna köra balken frihängande med en stolpe i varje ände, går detta? eller kommer jag vara tvingad att ha en stolpe på mitten ungrfär? vill ju inte ha en balk man nästan måste ducka under.

Vad tror vet pöbeln?

Last edited:
Om man fäller in balken i golvbjälklaget så borde man kunna få rätt hög profil på balken

har 240cm i takhöjd på bottenvån

Oftast så river man ner undertaket och stämpar upp balken mot takstolarna sen klär man in balken och du får en "bjälke" i taket om det inte stör dig.

Eller en större operation som Andersson skrev och döljer den i bjälklaget.

Men en HeA 160 eller än värre en HeB 160 ska klara detta med en pelare i var ände av balken.

precis så som är tanken att göra, alltså att lägga den under bjälklaget, med tanke på den långa spännvidden så kanske man skulle satsa på en heb? och kanske överdimensionera den något?

precis så som är tanken att göra, alltså att lägga den under bjälklaget, med tanke på den långa spännvidden så kanske man skulle satsa på en heb? och kanske överdimensionera den något?

Livavstyvningar där takstolarna vilar gör en jävla skillnad på bärigheten.

Kan åka förbi nån kväll och kolla på det om du vill.

Är i Lund och jobbar, ska Lödde imorgon eller på onsdag och montera några pelare men då jobbar du kanske.

Vad räknar ni med för last? Jag har för mig att jag sett 200kg/m2 för golvbjälklag på någon ritning jag har. En HEA160 som är frihängande 8,2 m låter väldigt klent, inte p.g.a. hållfasthet utan p.g.a. kraven på maximal nedböjning (1/400). I detta fall så ger det 8200/400 = 20,5 mm max. Om man tar hänsyn till egentyngd på balken som blir ca: 236 kg så är maximal utbredd last på balken ca: 7200 N (734 kg) för 20,5 mm nedböjning.

Med reservation för trötthet och felräkningar.

Vad räknar ni med för last? Jag har för mig att jag sett 200kg/m2 för golvbjälklag på någon ritning jag har. En HEA160 som är frihängande 8,2 m låter väldigt klent, inte p.g.a. hållfasthet utan p.g.a. kraven på maximal nedböjning (1/400). I detta fall så ger det 8200/400 = 20,5 mm max. Om man tar hänsyn till egentyngd på balken som blir ca: 236 kg så är maximal utbredd last på balken ca: 7200 N (734 kg) för 20,5 mm nedböjning.

Med reservation för trötthet och felräkningar.
Sen har jag inte räknat på det bara skummat lite snabbt i skallen, men en HeA 160 med förstyvningar bör kunna klara de lasterna, men måste räkna på det.
Men har självklart HeB i tankarna eller exempelvis en HeA 200 eller en HeA260 för det tror jag tom att jag har liggandes hemma. Men den bygger ner som satan.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...