Bygga verkstadskompressor.

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
har en hyfsat stor kompressor, 3 fas, som bara står. den är monterad på axel så man kan dra den efter en bil. dock är den minimala trycktanken på kompressorn trasig så jag funderade på att montera av motorn och luftcylindrarna och bygga en stationär historia med en 300 liters trycktank.

någon som gjort något liknande och har lite info?
beöver man ha en backventil mellan trycktanken och kompressorcylindrarna?
var får man tag på hmmm "bryta strömmen-vid-ett-visst-tryck" mackapären?

mvh martin

tackar...det är ju lysande.
fick tag på en 300 liters ackumelatortank som jag tänkte använda.
ska provtrycka den innan till 10-12 bar innan jag använder den(med vatten givetvis)

någon som vet om det behövs backventil mellan kompressorn och trycktanken?

sedan undrar jag även:
iom att det är en två cylindrig kompressor måste jag dra ett rör från vardera topp till trycktanken eller räcker det om jag binder ihop dom två och leder det röret till tanken?

Backventil ska du ha så att luften inte går tillbaka till kompressorn.
Backventilen behövs också för att avlastningen (som du bör ha på en större kompressor) ska fungera, avlastning fungerar så att när pressostaten (bryta strömmen-vid-ett-visst-tryck-mackapären) stoppar motorn så öppnas en avlastningsport och släpper ut luften i kompressorn fram till backventilen. På så sätt startas motorn utan mottryck.

Köpte grejjor från Jula när jag byggde min kompressor.

Är nog inget problem med att dra ihop tryckrören till ett.

Om du ändå håller på och bygga ,så leta fram en gammal luftburk ifrån någon bil och sätt dit istället för dom där små löjliga filtrena som brukar sitta på insuget,då får du ner ljudnivån betydligt på kompressorn.

eller dra på ett fräckt konfilter för bästa prestanda....:)
men visst har du rätt...sitter ett par riktigt löjliga filter på nu som ska bytas till något som är bättre i varje fall.

kompressorn kommer att stå i en liten källare under verkstan så ljudnivån är inga problem...så länge jag får ihop den:tummenupp

funderar lite på vibrationer och så.
för själva kompressorn lär väl vibrera en del och drar man sedan rör till en stående trycktank som står bredvid så är det väl inte en helt lyckad lösning , right?
inga av prylarna kommer vara bultade i golvet, får naturligtvis svetsa fast elmotorn och kompressorn på någon form av jigg men hur ska jag lösa det med tanken.
inte så pigg på att börja svetsa i tanken då plåten inte är jättetjock.:confused:

Last edited:
eller dra på ett fräckt konfilter för bästa prestanda....:)
men visst har du rätt...sitter ett par riktigt löjliga filter på nu som ska bytas till något som är bättre i varje fall.

kompressorn kommer att stå i en liten källare under verkstan så ljudnivån är inga problem...så länge jag får ihop den:tummenupp

funderar lite på vibrationer och så.
för själva kompressorn lär väl vibrera en del och drar man sedan rör till en stående trycktank som står bredvid så är det väl inte en helt lyckad lösning , right?
inga av prylarna kommer vara bultade i golvet, får naturligtvis svetsa fast elmotorn och kompressorn på någon form av jigg men hur ska jag lösa det med tanken.
inte så pigg på att börja svetsa i tanken då plåten inte är jättetjock.:confused:

Gör en vagga och lägg den i sen drar du fast den med metallband, kolla hur lufttankarna sitter fast på lastbilar.

Om du inte bultar ihop kompressorblocket med tanken måste du ha gummislang emellan (det bör man ha även om man bultar ihop dom)

Du kan aldrig använda för många gummiupphängningar.

Komressorer blir varma, den bör stå kallt till eller ha god luftcirkulation.

Ljudisolera rummet.

Remotestart uppe i garaget, gärna med timer, ett slangbrott nere i källaren kan göra att den står och går utan att någon är i närheten och en kompressor som varvar ihjäl sig kan ta eld!

ok.. då blir det till att tillverka en jigg att ställa motor och kompressor på.
jiggen monteras ev på hjul eller på tjock gummiplatta för att minska vibrationerna.
drar rör bort till en trycktank men ser till att ha en bit slang emellan för att eleminera vibrationer.
trycktanken är stående och förses med manometer och bottendränering.
kommer nog inte köra mer än 8 bar iom att jag inte har några specs på kompressorn. tanken provtrycks till 10 bar innan.

hela klabbet monteras upp i källarförrådet på verkstaden, där det är välventilerat och oväsen inte hörs in i lokalen.
fjärrstart finns redan i verkstaden då det stått en kompressor här tidigare.
dock så har dom bara dragit slang mellan källaren och verkstaden men skall försöka byta ut den mot stålrör.

köper en tryckbrytare som bryter runt 8 bar.
vattenavskiljare skall också införskaffas.

låter receptet bra eller är det något jag glömt/bör tänka på?

Säkerhetsventil, vattenavtappning på tankens lägsta punkt.
Ev. tryckreduceringsventil.

skall säkerhetsventilen placeras på tanken och är den ställbar för vilket tryck den öppnar?
om jag behöver en tryckreducerare så placeras den i verkstaden. vid 8 bar så är det inte mycket som inte klarar av trycket.

tack för all hjälp så länge.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back