Bygga sideboard

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag håller som bekant på och Ernstar och Timellar där hemma. Jag ska inreda med ett bänkskåp men har inte hittat något i rätt storlek. Tanken är att det ska rymma tv å stereoprylar så därför bör det vara närmare 50cm djupt. Det ska dessutom bli typ 3-3.5 meter bred och ca 60cm hög..

Någon som har några tips!?
Eller ännu hellre. Någon som har några ritningar?

Jag funderar på att bygga i MDF, ha en ekskiva uppepå och ev. ha skjutluckor på fronten.

Tips eller förslag mottages gärna!

Men vaffaaan. Har vi inte diskuterat det här redan? Är du inte klar?
Det vi kom fram till var att du skulle köpa något billigt från IKEA och sen modda efter egen smak. Det blir billigare och förhoppningsvis snyggare. Dessutom spar du tid.

korvgubbe skrev:
Jag håller som bekant på och Ernstar och Timellar där hemma. Jag ska inreda med ett bänkskåp men har inte hittat något i rätt storlek. Tanken är att det ska rymma tv å stereoprylar så därför bör det vara närmare 50cm djupt. Det ska dessutom bli typ 3-3.5 meter bred och ca 60cm hög..

Någon som har några tips!?
Eller ännu hellre. Någon som har några ritningar?

Jag funderar på att bygga i MDF, ha en ekskiva uppepå och ev. ha skjutluckor på fronten.

Tips eller förslag mottages gärna!

Skippa MDF:en och bygg med stavlimmat istället. Lite dyrare men mycket snyggare och mycket mer lättarbetat.

Bygg den i marmor, inte lika lättarbetat men mycket mer gediget.
Tänk på att köpa jipsplugg till uppskruvningen bara.

Starstriker skrev:
Men vaffaaan. Har vi inte diskuterat det här redan? Är du inte klar?

Har inte haft tid ännu. Tapetserade däremot förra helgen så nu ska det snickras. Håller dessutom på å slipar upp ett par barstolar i massiv ek så de blir som nya...

Och vad det gäller IKEA finns det ingen möbel som passar. Skiten är antingen för smal eller för grund eller för låg..

b300*h60*d50 ska den vara är planen...

Kolla på IKEAs stommar för köksskåp.... Den liggande varianten torde passa aldeles utmärkt!

korvgubbe skrev:
Har inte haft tid ännu. Tapetserade däremot förra helgen så nu ska det snickras. Håller dessutom på å slipar upp ett par barstolar i massiv ek så de blir som nya...

Och vad det gäller IKEA finns det ingen möbel som passar. Skiten är antingen för smal eller för grund eller för låg..

b300*h60*d50 ska den vara är planen...

Starstriker skrev:
Kolla på IKEAs stommar för köksskåp.... Den liggande varianten torde passa aldeles utmärkt!

De kökskåp jag har sett är antningen 60 eller 40 djupa. 60 är för djupt och 40 för grunt.. :huvet

korvgubbe skrev:
Tror det är en aning lurigt att kapa bort en dec i djupled på ett skåp....

Varför skulle det vara svårare än att kapa något annat? Det är ju spånskiva i de skåpen, samma som du vill bygga utav.

Säg som det är:
Du vill imponera på svärfar inför frieriet, operation "Övervinna Gubben" är inledd. :D

korvgubbe skrev:
Tror det är en aning lurigt att kapa bort en dec i djupled på ett skåp....

Icke. Du får ju skåpen omonterade för bövelen. Det är bara att ta din klinga och kapa bit för bit. Tänk bara på att du måste borra nya hål eftersom du förmodligen kapar bort de gamla. Däremot kan det bli problem att kapa tex glashyllor etc i "djupled".

Lätt som en plätt om du inte har tummen mitt i handen.

korvgubbe skrev:
Näe, den sitter lite utanför mitten!
:rolleyes: :tungan

Ärligt talat.. Jag tror du spar mycket tid om du köper "halvfabrikat" och är lite uppfinningsrik....... Du har säkert alla grejjer som behövs eftersom du funderar på att bygga från scratch.

*/ ?>
Back