Bygga ram..?

500cc

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Nykvarn
Hoj
1978, Yamaha, XT500
Hej, jag undrar om det är någon här som har någon erfarenhet av rambyggen?
Jag håller så smått på att bygga mig en hoj utifrån en Yamaha XT500 från 1978.
Delar som ska användas är motorn(älska stånkor!), hjulen och gaffeln.
Ska "bara" bygga en stelhäckad ram som håler ihop skiten... :P
En jigg har jag listat ut att jag behöver, det ska nog inte vara det största problemet. Det jag undrar är saker som:
Villken dimension och godstjocklek på rören? (Enligt SFRO/Enligt förnuftet)
Markfrigång? Vad är rimligt och lagligt?
Jag har sökt efter guider och information, men det verkar lite klent på den fronten. SFRO:s sida har jag men jag hittar inga svar på det jag undrar.
Nån som kan hjälpa?

edit: Shit, såg att det fanns en "Hojbyggar-avdelning", den här tråden ska nog vara där... Nån som kan flytta den eller kan jag göra det själv..? :confused:
 
Last edited:
bästa är ju alltid att ringa sfro själv..
men annars så tänker jag såhär.. rören bör ju inte va grövre än resten av ramen för det skulle se konstigt ut :näsblod
jag skulle personligen försökt svetsa fast den(ramen) i ett par balkar. i balkarna en axel igenom svingen som sitter där nu, i den nivå den ska hamna stel. vipps så har du hur axeln ska sitta så kan du bygga klart bakramen med axeln som mått... de är väl enklast antar jag.
markfrigång.. bygger du för att de ska va coolt så ta de du vill ha, annars kanske minst 10cm :va
men som sagt. sfro kan hjälpa dig bättre.. den gýbben jag ska bes när mitt bygge e klart får jag alltid svar ett par dagar eft jag mailat honom.

mvh kenneth
 
Gör en snabbskiss på ungefär du vill att hojen ska se ut eller lite åt vilket stuk du vill ha på den.
 
Här är den slutgiltiga ritningen...not!

snabbskissys2.jpg


Jag måste säga att jag CAD:ar bättre än jag paint:ar, när den seriösa dwg:n är klar kan jag posta den. Men ungefär såhär.

OZEO: Du har så rätt, jag ska ta och ringa besikningsmannen i Stockholm, men det är så smidigt att plåga andra med sina frågor så här... :tummenupp
Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt fresten, det är en HEL ram som ska byggas, inte bara häcken... Så därför vet jag inte riktigt vad som är normalt.
Original ramen består av massa olika dimensioner som massa kluriga japaner har trollat ihop i totalt omöjliga vinklar...
Men jag tänkte nog bygga jiggen utifrån original ramen, med samma rake och axelavstånd. För att göra det enkelt för sig så känns det som att man ska välja en dimension och bygga allt i den, är jag ute och (motor-)cyklar?
 
Last edited:
Bygg i en eller två dimensioner. Blir snyggare och enklare att räkna på.

Glöm inte nämna för SFRO mannen att det är en stelbenare, och att det är en klen motor. Jag tror de kräver lite tjokare material på stelbenare än på fjädrade ramar.
Det jag hörde var i alla fall att de gillar tjock godslek på ramar för HD maskiner. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt antal mm, men det borde ju SFRO nissen kunna ge direkt.

Nu vet jag inte hur duktiga de är på hållfastighetberäkningar och sådant, men ett rör med större diameter kan ha tunnare väggar än ett med mindre diameter, och ändå bibehålla hållfastigheten.
Exakt hur man räknar vet jag dock inte, jag är elare, inte maskiningejör :hihi

Lycka till
:hej
 
Markfrigång

Nu är jag bara amatör då det gäller att bygga från scratch, meeen...

Ramens höjd över marken borde väl rimligtvis ha att göra med hur mycket du vill kunna lägga ner, ramens/motorns bredd och gaffelns fjädringsväg.

Dvs ju högre markfrigång och ju smalare ram/motor ju FETARE NERLÄGG.:yoparty

Så här funderar jag...

Tänk hojens centrumlinje sett bakifrån, ramens/motorns frigång till marken 15cm, ramens/motorns bredd 30cm, framgaffeln fullt komprimerad(i botten).

Det borde väl ge en teoretisk nerläggningsvinkel (heter det så?) på 45 grader innan ramen skrapar i.

Men detta resonemang ger då en högre markfrigång än 15cm då gaffeln inte är komprimerad.

Jag kanske har fel!?:va
 
Bygg i en eller två dimensioner. Blir snyggare och enklare att räkna på.

Glöm inte nämna för SFRO mannen att det är en stelbenare, och att det är en klen motor. Jag tror de kräver lite tjokare material på stelbenare än på fjädrade ramar.
Det jag hörde var i alla fall att de gillar tjock godslek på ramar för HD maskiner. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt antal mm, men det borde ju SFRO nissen kunna ge direkt.

Nu vet jag inte hur duktiga de är på hållfastighetberäkningar och sådant, men ett rör med större diameter kan ha tunnare väggar än ett med mindre diameter, och ändå bibehålla hållfastigheten.
Exakt hur man räknar vet jag dock inte, jag är elare, inte maskiningejör :hihi

Lycka till
:hej

Låter ju rätt och riktigt det du säger. Fick höra en skräckis av farbrorn jag köpte hojen av där en snubbe han bygga klart sin hoj, men på besiktningen borrade de ett hål i ramen, mätte godset och underkännde den. Surt.
Så jag tänkte att dom hade nått minimum man kan utgå ifrån. Men som sagt, ska ringa SFRO, blir nog bäst så...

Nu är jag bara amatör då det gäller att bygga från scratch, meeen...

Ramens höjd över marken borde väl rimligtvis ha att göra med hur mycket du vill kunna lägga ner, ramens/motorns bredd och gaffelns fjädringsväg.

Dvs ju högre markfrigång och ju smalare ram/motor ju FETARE NERLÄGG.:yoparty

Så här funderar jag...

Tänk hojens centrumlinje sett bakifrån, ramens/motorns frigång till marken 15cm, ramens/motorns bredd 30cm, framgaffeln fullt komprimerad(i botten).

Det borde väl ge en teoretisk nerläggningsvinkel (heter det så?) på 45 grader innan ramen skrapar i.

Men detta resonemang ger då en högre markfrigång än 15cm då gaffeln inte är komprimerad.

Jag kanske har fel!?:va

Wow, nerlägg har jag inte ens tänkt på... Tack! :tummenupp
Det blir ju busenkelt att kolla upp nån vinkel i AutoCAD. Men vad är rimligt då?
Är 45grader mycket? Det blir ju inget monster direkt, men klart plus om den blir kul att köra...
 
Last edited:
Glöm bara inte att räkna på/med komprimerad fjädring.

Inget kul att smacka ramen i backen i 80-90 km/h.
Sedan så tillkommer ju stöd och avgasrör om man inte plannerar dessa så att de inte släpar i.

45 grader.
Om man säger så att i MotoGp så lutar de ca 55 grader vid värsta kurvorna.
45 grader lär räcka massor med den typen av hoj du ritade upp.
Inte för att jag tror att det blir problem att uppnå 45 grader eller mer med en så pass liten/smal motor som en stånka vanligtvis är.
 
Wow, nerlägg har jag inte ens tänkt på... Tack! :tummenupp
Det blir ju busenkelt att kolla upp nån vinkel i AutoCAD. Men vad är rimligt då?
Är 45grader mycket? Det blir ju inget monster direkt, men klart plus om den blir kul att köra...

45grader är väldigt mycket om du ska köra ofjädrat. Tämligen mycket på en ordinär hoj också. Bara sportiga hojar som lägger ner så mycket.
Avgasrör och fotpinnar är nog ett större problem

Mats
 
Glöm bara inte att räkna på/med komprimerad fjädring.

Inget kul att smacka ramen i backen i 80-90 km/h.
Sedan så tillkommer ju stöd och avgasrör om man inte plannerar dessa så att de inte släpar i.

45 grader.
Om man säger så att i MotoGp så lutar de ca 55 grader vid värsta kurvorna.
45 grader lär räcka massor med den typen av hoj du ritade upp.
Inte för att jag tror att det blir problem att uppnå 45 grader eller mer med en så pass liten/smal motor som en stånka vanligtvis är.

Ähh jag tog bara 45 grader för att på ett enkelt sätt peka nåt byggaren inte verkade tänkt på. Skulle nog tro att 30 grader räcker gott och väl för den typ av hoj han tänkt sig (Chopper?). 10 cm markfrigång känns spontant väldigt lågt.

Såg man motorn lös, fotad bakifrån så vore det ju enklare att avgöra vad som skulle kunna vara lämpligt.

Ska bli kul att följa detta, och du, "500cc" glöm inte att posta mycket bilder då du börjar bygga:tummenupp
 
Stelben brukar va lika med "posehoj" , Alltså ingen hoj man ligger o svinar i kurvor med. Stelben ger ingen vidare väghållning. Därför tycker jag att du ska göra den låg i stället för att satsa på bra nerläggningsvinkel:)
Det gjordes ett bygge i MCM för nåt år sen(Fast det är väl ingen som läser den här på sporthoj:D ) Där använde de originalramen som de svetsade en stel bakram på. Det blev riktigt snyggt!!!! Väldigt låg hoj:)
Ska du ha fjädring så bygg en sån här:
 

Bifogat

  • 020760.nortonmanx.jpg
    020760.nortonmanx.jpg
    64.9 KB · Visningar: 274
Kul med lite respons! :)
Ok, så 45 grader är overkill, skönt att höra.

Slan Cruel: Sant att bygget handlar mer om looken än att piska kurvor, men framför allt handlar det om själva bygget, (mitt första) så det ska bli ganska basic.

Nicke Lilltroll:
Bilder går att ordna, men som det är nu är det inte mycket att fota. Ramen står naken på bänken för att måttas upp och motorn på golvet.

Apropå komprimerad fjädring, fjädringsvägen fram är ju onödigt lång eftersom gaffeln är från en "offroad:are", finns det nått smidigt sätt att korta den? Fjädringsvägen alltså. Funderade på om det skulle räcka med att ha i "för mycket" olja så den blir trög som få och sen nån rörstump i som defenitivt stopp. Komfort är typ prioritet 259...
Men jag vet inte smack om gafflar, vad tror ni? Finns det nått magiskt knep?

Sen är jag taggad på att resa motorn upp så att cylindern står lodrätt. skulle se mer klassikt ut... Är det en dum idé? det är ju inte många grader, borde motsvara typ en tjock farbror långt bak på limpan i original utförande...
Nått problem jag har missat där? Oljan borde ju hitta sin väg runt i systemet ändå.

Jag prenumererar på Classicbike :rodnar

Jag med...
 
Last edited:
Krom molybden är bra material. Tunnt och starkt, men lite dyrt. Annars är sömlösa hydraulrör bra material att bygga i. Köper du gulkromaterade hydraulrör så slipa bort kromateringen innan du svetsar. Glöm inte att beräkna försprånget ordentligt innan du börjar bygga. Bra tips här; http://www.tolle.se/ under Tekniska tips.

Lagom markfrigång på en stelhäck är max 10-11 cm. Inte mer ;-)
 
Krom molybden är bra material. Tunnt och starkt, men lite dyrt.


Är även svårare att svetsa i än "vanligt" stål.
Eller så är det bara så att det behöver bättre grejer för att svetsa i det. SFRO mannen sa i alla fall att jag inte skulle bygga i det om jag inte var säker vad jag gjorde... heh

:hej
 
Tack för tipsen! Försprånget tror jag att jag har koll på, men nu spanar jag på en Jawa-gaffel från 1950, den är rätt ball, men kanske för låg för mig...
Tyvärr är nog krommolybden inget alternativ för mig då jag inte är nån über-svetsare direkt... Det får bli tungt och lättsvetsat stål för mig!

Björne666: 10cm skulle ju vara rätt lagom, bara man inte har en gaffel med 30cm slaglängd... ;P Måste reda ut det där innan jag kan spika nått...

YamaDude:
:tummenupp Blev den läcker? Har du nå bilder att visa?
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top