Bygga ram?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Sökte lite innan men jag hittade inget matnyttigt. Jag har funderat lite under dagen på hur svårt det kan vara att bygga en egen ram.

Säg att man köper en krockad sporthoj och tar tillvara på motorn och hjulen och lite annan skit. Hur svårt ska det vara att svetsa ihop en egen ram i rörprofiler? Vore ett intressant projekt för framtiden. :)

Någon som gjort något liknande eller har lite länkar?

Hej du!
Jag byggde en egen hoj för en del år sedan och då använde jag mig av sae 4130 rör med ca 1,5 mm godstjocklek. Jag använde MIG till sammanfogningen och det gick bra efter en del träning. Annars kan man även använda SIS 2391 som jag blev rekommenderad av ISR. 4130 använder bla Morani när dom gör ramar och han vet vad han gör. Bygger du egen ram så blir hojen ett amatörbyggt fordon och måste amatörreggas, och det kostar en del. SFRO vet mer.
Lycka till
Per :squid

tänk bara på att svetsa ordentligt och att den måste bli stabil så att den går igenom besiktningen, annars ska det väl inte vara några problem:tummenupp lycka till :)

om du ska göra fackverksram tänk på följande:

Bygg i trianglar, de är alltid vridstyva, fyrkanter är inte det.

Ett rör som har stor diameter och kanske tunnare gods är bättre än ett med mindre diameter och tjockare gods.

Materialet bör ut så långt som möjligt från konstruktionens centrumlinje för hög hållfasthet.

Tänk på att det hela blir mycket enklare om du först bygger en jigg som du sedan bygger själva ramen efter, men inget måste.

bra material? mja, krom-molybden e väl det bästa jag kan komma på, men antagligen aningen för tungt :D

SFRO's bygghandbok rekommenderas varmt!

Tackar för bra och intressant information! Funderar på om man inte skulle börja med att bygga en ram till en minimoto först. Då skulle man kunna fräsa fram en enkelsving i aluminum när man ändå håller på. :)

Hej du!
Jag byggde en egen hoj för en del år sedan och då använde jag mig av sae 4130 rör med ca 1,5 mm godstjocklek. Jag använde MIG till sammanfogningen och det gick bra efter en del träning. Annars kan man även använda SIS 2391 som jag blev rekommenderad av ISR. 4130 använder bla Morani när dom gör ramar och han vet vad han gör. Bygger du egen ram så blir hojen ett amatörbyggt fordon och måste amatörreggas, och det kostar en del. SFRO vet mer.
Lycka till
Per :squid

kostar ca 6000kr med alla avgifter och regga hojen som amatörbyggt fordon.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!